عصر خودرو

جریمه ۱۵ درصدی ایران در شکایت گازی ترکیه;

جزئیات قرارداد یک شرکت خصوصی برای سوآپ گاز

عصر بازار- معاون وزیر نفت با اشاره به جزئیات قرارداد یک شرکت خصوصی برای انجام سوآپ گاز گفت: ۱۵ درصد از مبلغ این قرارداد به شرکت ملی گاز ایران تعلق دارد.

جزئیات قرارداد یک شرکت خصوصی برای سوآپ گاز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، حمیدرضا عراقی با اشاره به جزئیات مذاکره یک شرکت خصوصی با دو شرکت دولتی از کشورهای ترکمنستان و آذربایجان به منظور عملیات سوآپ گاز، گفت: همانطور که مستحضرید یک شرکت خصوصی با رایزنی با شرکت دولتی گاز ترکمنستان وارد مذاکره شد و موافقت این شرکت را به منظور خرید گاز گرفت. پس از آن نیز این شرکت خصوصی با شرکت دولتی گاز آذربایجان مذاکره و اعلام کردمی‌تواند فرآیند انتقال گاز از ترکمنستان تا آذربایجان را انجام دهد.

    معاونت وزیر نفت با اشاره به اینکه پس از این مذاکره مسئولان این شرکت خصوصی با ما مذاکره و اعلام کردند آیا عملیات انتقال گاز را شرکت ملی گاز ایران انجام می‌دهد یا خیر،گفت: ما از بخش خصوصی حمایت می‌کنیم، در حال حاضر شرکت ملی گاز ایران به عنوان کارگزار این عملیات را بر عهده گرفته است.

    عراقی با تأکید بر اینکه انجام این کار دو ویژگی اساسی دارد،تصریح کرد: اولین ویژگی بحث امنیت ملی است و ویژگی دوم افزایش حضور بخش خصوصی برای ورود به عملیات بین‌المللی انتقال گاز است که ما همین جا از دیگر شرکت‌های خصوصی دعوت می‌کنیم اگر توان چنین کاری را دارند از آنها حمایت خواهد شد.

    وی با اشاره به جزئیات انجام این قرارداد گفت: 15 درصد از مبلغ این قرارداد به شرکت ملی گاز ایران تعلق دارد و اگر دیگر شرکت‌های خصوصی نیز وارد انجام این کار شوند این مبلغ نیز از آنها اخذ خواهد شد.

    معاون وزیر نفت در ادامه با اشاره به خبر برخی از رسانه‌های ترکیه مبنی بر جریمه 2 میلیارد دلاری شکایت گازی این کشور از ایران گفت: هنوز چیزی به طور رسمی به ما اعلام نشده است،اما باید گفت این رقم نسبت به ادعاهای اولیه ترک‌ها بسیار ناچیز است.

    عراقی ادامه داد: در ابتدا آنها مدعی بودند باید 35 میلیارد دلار از ایران بگیرند اما پس از گفت‌وگوهایی این رقم به 30 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد و در حال حاضر داوری این شکایت به گازی  اعلام کرده جریمه گازی ایران 12 تا 15 درصد است اما دوباره به طور قطعی اعلام می‌کنم که هنوز هیچ رقمی به ما اعلام نشده و ما هیچ پولی نداریم به ترکیه بدهیم و قطعا در این‌باره با ترکیه مذاکره خواهیم کرد.

    برچسب ها