عصر خودرو

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران در پیشنهادی به دولت مطرح کرد؛

«قیمت تضمینی» راه حلی برای پایان خرید پرهزینه تضمینی گندم

عصر بازار- رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران پیشنهاد داد، دولت به جای خرید تضمینی گندم، این محصول استراتژیک را در بورس کالا عرضه کند و ما به التفاوت قیمت بورس با نرخ تضمینی را به کشاورزان پرداخت نماید.

«قیمت تضمینی» راه حلی برای پایان خرید پرهزینه تضمینی گندم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، کاوه زرگران درباره تجربه سال جاری دولت در خرید تضمینی گندم با استفاده از اوراق خزانه اسلامی گفت: کشاورزی در ایران هنوز صنعتی نشده بلکه معیشتی است؛ در حالی که مبالغ بدهی دولت برای خرید تضمینی گندم کلان است اما زمانی که به خانوارها می رسد، ارقام بسیار کمی خواهد بود.

    وی با بیان اینکه کشاورزان برای تامین معیشت خود بر روی نقدینگی حاصل از فروش گندم حساب کرده اند، اظهارداشت: با توجه به سیاست های کلی در حمایت از تولید محصولات استراتژیک، دولت مکلف است مطالبات گندم کاران را به طور نقدی پرداخت کند و روش به کار گرفته شده در سال جاری به نوعی خلف وعده است.

    رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران خواستار ایفای تعهد دولت نسبت به کشاورزان به نحو احسن شد و گفت: سیاستگذاری کلان در خرید تضمینی گندم دچار اشکالات مهمی در روش اجرایی است که باید اصلاح شود؛ اگر دولت سیاستگذاری خود را برای سال های آینده اصلاح نکند، در سال های آینده رقم خرید تضمینی گندم بزرگتر شده و دولت بودجه کلان تری را صرف خرید تضمینی کند.

    زرگران پیشنهاد داد برای واقعی تر شدن قیمت گندم و انطباق با نرخ های جهانی، دولت اجازه دهد گندم تولید شده در کشور در بورس کالا عرضه شود و ما به التفاوت آن را تا نرخ تضمینی پرداخت کند.

    وی توضیح داد که دولت توان پرداخت ما به التفاوت قیمت گندم در بورس کالا و نرخ خرید تضمینی را خواهد داشت و از این راه هم کشاورز راضی خواهد بود و هم قیمت پایه گندم در کشور نهادینه خواهد شد.

    رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران ادامه داد: در حال حاضر 12 میلیون تن گندم در سیلوهای کشور داریم که بسیار بیشتر از نیاز مصرفی کشور است که باید صادر شود؛ با این حال حتی اگر قیمت گندم موجود را 50 درصد هم کاهش دهیم هیچ کشوری خریدار آن نیست.

    برچسب ها