عصر خودرو

پس از سالها تأخیر

ایران اولین بشکه نفت را از میدان "یاران شمالی" برداشت کرد

عصر بازار- پس از سالها تأخیر در توسعه میدان یاران شمالی، شب گذشته نخستین بشکه نفت از این میدان مشترک با عراق در سمت ایران به تولید رسید.

ایران اولین بشکه نفت را از میدان "یاران شمالی" برداشت کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، در غرب ایران در مجاورت مرز ایران و عراق، یک مخزن نفتی واقع شده که از نظر حجم ذخایر درجای نفت یکی از بزرگترین میادین نفتی جهان است. این مخزن نفتی که بین ایران و عراق مشترک است در خاک عراق با عنوان میدان "مجنون" و در خاک ایران با عنوان میدانهای "آزادگان جنوبی"، "آزادگان شمالی"، "یاران جنوبی" و "یاران شمالی" شناخته می شود.

    علی رغم برداشت نفت عراق از میدان مجنون روز به روز در حال افزایش است، توسعه در سمت ایران عقب مانده و در میدان یاران شمالی و جنوبی نتوانسته ایم تولیدی داشته باشیم و آزادگان جنوبی و شمالی نیز فاصله زیادی با اهداف توسعه ای از پیش تعیین شده دارند.

    با این حال در اوج تحریم ها در سالهای اخیر، در بخش ایران شرکت های ایرانی وارد عمل شدند و با حفاری چاههای تولیدی موفق به تولید نفت از میدان یاران شمالی شدند و شب گذشته اولین بشکه نفت از این میدان در سمت ایران برداشت شد.

    «آرش باقرزاده» مجری طرح توسعه میدان نفتی یاران شمالی در این خصوص گفت: همه فعالیت‌های مربوط به پیش راه‌اندازی میدان یاران شمالی در حال انجام است و تا پایان روز دوشنبه (17 آبان‎ماه) از مجموع 20 حلقه چاه این میدان، 10 حلقه چاه وارد مدار شده است.

    وی با اشاره به تحقق برداشت روزانه 30 هزار بشکه‎ نفت خام از میدان مشترک یاران شمالی تا پایان هفته جاری، گفت: نفت خام برداشت شده از این میدان به کارخانه بهره برداری و نمکزدایی 165 هزار بشکه ای اروندان فرستاده می شود.

    برچسب ها