عصر خودرو

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس اعلام کرد:

جزئیات تازه از قرارداد گازی توتال

امضای قرارداد نهایی؛ طی۹۰ روز

عصر بازار- مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با تشریح جزئیات قرارداد شرکت توتال در فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: پیش بینی می‌شود قرارداد نهایی با فرانسوی ها تا ۳ ماه آینده امضا شود.

جزئیات تازه از قرارداد گازی توتال
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، محمد مشکین فام امروز در نشستی خبری در تشریح جزئیات امضای موافقتنامه اصولی با شرکت های توتال فرانسه و CNPCIچین و پتروپارس ایران برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی گفت: امضاء موافقتنامه اصولی امروز بین شرکت ملی نفت و این کنسرسیوم بین المللی انجام می‌شود و پیش بینی می‌کنیم تا سه ماه آینده قرارداد نهایی برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی امضاء شود.

    مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس تصریح کرد: یکی از مهمترین ویژگی های منحصر به فرد توسعه فاز 11 پارس جنوبی در مقایسه با سایر فازهای این میدان مشترک گازی، طراحی و ساخت اولین تاسیسات تقویت فشار گاز است.

    این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هدف از توسعه فاز 11 پارس جنوبی، تولید روزانه 2 میلیارد فوت مکعب گاز است، اظهارداشت: پیش بینی می‌شود پس از آغاز تولید اولیه گاز، میدان با یک افت فشاری روبرو شود که به منظور جلوگیری از افت فشار گاز، طراحی و ساخت تاسیسات تقویت فشار گاز در فاز 11 در دستور کار قرار گرفته است.

    وی با یادآوری اینکه تاکنون در هیچ یک از فازهای پارس جنوبی، تاسیسات تقویت فشار گاز، طراحی و ساخته نشده است و تاکنون ایران از هیچ یک از فناوری های روز دنیا در این حوزه استفاده نکرده است، گفت: بر این اساس، قرارداد توسعه فاز 11 با اولویت انتقال دانش فنی طراحی و ساخت تاسیسات تقویت فشار گاز با شرکت های معتبری همچون توتال فرانسه امضاء می‌شود.

    مشکین فام در ادامه با اعلام اینکه با توجه به آغاز افت فشار گاز در پارس جنوبی تا چند سال آینده، شرکت ملی نفت ایران، طراحی، ساخت و نصب 20 ایستگاه تقویت فشار گاز را در فازهای مختلف این میدان مشترک در برنامه کاری خود گنجانده است، یادآور شد: فاز 11 می‌تواند از حیث انتقال دانش فنی و تکنولوژیکی، الگویی برای ساخت و راه اندازی سایر ایستگاه های تقویت فشار فازهای پارس جنوبی باشد.

    مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس همچنین در خصوص ویژگی های تاسیسات دریایی فاز 11 پارس جنوبی بیان کرد: این فاز شامل حفاری 30 حلقه چاه دریایی، ساخت 2 سکوی تولید گاز هر یک به وزن تقریبی 2600 تن و 2 رشته خط لوله انتقال گاز هر یک به طول 135 کیلومتر است.

    این مقام مسئول با تاکید بر اینکه گاز تولیدی از بخش دریایی فاز 11 پارس جنوبی به پالایشگاه های فازهای 6، 7، 8 و 12 پارس جنوبی در عسلویه منتقل می‌شود، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود ایستگاه تقویت فشار فاز 11 پارس جنوبی از ظرفیت 2 میلیارد فوت مکعب گاز برخوردار باشد که در صورت ساخت آن، فشار گاز از 30 به 120 بار ارتقاء می‌یابد.

    وی با بیان اینکه وزن هر یک از سکوهای تقویت فشار گاز فاز 11 پارس جنوبی حدود 20 هزار تن است، اظهارداشت: به عبارت دیگر وزن هر یک از این تاسیسات و سکوهای تقویت فشار حدود 7 تا 8 برابر وزن سکوهای تولیدی این میدان مشترک گازی است.

    مشکین فام با اعلام اینکه برای ساخت سکوهای تقویت فشار گاز پارس جنوبی نیاز به استفاده از مشاوران معتبر بین المللی در حوزه طراحی مفهومی، طراحی پایه و مهندسی تفصیلی است، بیان کرد: علاوه بر این استفاده از کمپرسورهای ویژه گاز ترش با فشار بالا یکی دیگر از ویژگی های توسعه فاز 11 پارس جنوبی به شمار می‌رود.

    مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ یک از سازندگان داخلی کمپرسورهای ویژه گاز ترش با فشار بالا را در داخل کشور طراحی و اجرا نکرده اند، خاطرنشان کرد: بر این اساس در بخش های مختلف اجرای تاسیسات تقویت فشار گاز به دانش فنی و تکنولوژی های پیچیده جهان نیاز داریم.

    برچسب ها