عصر خودرو

سی ان بی سی گزارش داد;

شرکت های بزرگ نفتی در انتظار نتیجه انتخابات ایران

عصر بازار- تحلیلگران معتقدند، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ایران نقش تعیین کننده ای در تعیین چشم انداز سرمایه گذاری در ایران خواهد داشت.

شرکت های بزرگ نفتی در انتظار نتیجه انتخابات ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، انتظار می رود شرکت نفتی توتال فرانسه به زودی قراردادی را برای توسعه بزرگترین میدان گازی ایران با مقامات این کشور امضا کند و راه را برای بازگشت شرکت های نفتی غربی به ایران هموار سازد.
    توتال اولین شرکت نفتی اروپایی خواهد بود که پس از لغو تحریم ها برای توسعه میدانی نفت و گاز ایران قرارداد منعقد می کند. این قرارداد امکان دسترسی بیشتر ایران به منابع عظیم نفتی و گازی اش ا فراهم خواهد کرد.
    توتال رهبری کنسرسیومی متشکل از شرکت ملی نفت چین و شرکت پتروپارس ایران را برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی بر عهده خواهد داشت. به گفته سخنگوی وزارت نفت ایران ارزش این قرارداد 6 میلیارد دلار است و باید در طی 6 ماه آینده نهایی شود.
    توتال و دیگر شرکت های بزرگ نفتی اروپا در سال 2008 و همزمان با تشدید تحریم های غرب علیه ایران، شروع به خروج از این کشور کردند. توتال قبلا در توسعه پارس جنوبی که حدود 40 درصد از ذخایر عظیم گازی ایران را در خود جای داده است مشارکت داشت.
    با خروج اروپایی ها از ایران، شرکت ملی نفت چین و دیگر شرکت های چینی به لطف خلا ایجاد شده در بازار ایران طرح های توسعه ای غربی ها را ادامه دادند و 20 میلیارد دلار یا کمتر در بخش نفت و گاز ایران سرمایه گذاری نمودند. اما تشدید روز افزون تحریم ها موجب شد تا اجرای تعهدات قراردادی حتی برای شرکت های چینی نیز دشوار شود.
    ایران به دنبال جذب 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری به بخش نفت و گاز خود است. بخش مهمی از این تلاش ها به تدوین مدل جدید قراردادهای نفتی مربوط می شود که به شرکت های خارجی اجازه می دهد نسبت به قراردادهای قبلی بیع متقابل، در فازهای بیشتر توسعه و تولید مشارکت داشته باشند.
    شرکت های نفتی اروپایی علاقمند به ورود مجدد به ایران هستند، اما در عین حال همچنان به بررسی شرایط جدید قراردادی و رصد سیگنال های موسسات بزرگ مالی در زمینه از سر گیری همکاری آنها با ایران ادامه می دهند.
    تحلیلگران معتقدند، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ایران نقش تعیین کننده ای در تعیین چشم انداز سرمایه گذاری در ایران خواهد داشت.
    سخنگوی شرکت رویال داچ شل نیز اخیرا تایید کرده که این شرکت در حال بررسی حوزه های همکاری با شرکت ملی پتروشیمی ایران است. نورالدین وفاتی، رئیس روابط رسانه ای شل در خاورمیانه و شمال آفریقا گفته: «خیلی زود است درباره سرمایه گذاری احتمالی شل در پروژه ها حرف بزنیم.»

    برچسب ها