عصر خودرو

آذربایجان به جای «آرامکو» عربستان به مصر نفت می‌دهد

عصر بازار- یک منبع در شرکت نفتی SOCAR آذربایجان اعلام کرد که این شرکت با هیئت عمومی نفت مصر قراردادی امضا کرده‌اند که به موجب آن این شرکت به دو پالایشگاه نفتی قاهره دو میلیون بشکه نفت وارد خواهد کرد.

آذربایجان به جای «آرامکو» عربستان به مصر نفت می‌دهد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، منابع رسانه‌ای مصر دو روز پیش اعلام کردند که (در پی اختلافات سیاسی قاهره و ریاض) شرکت ملی نفت آرامکو عربستان سعودی برای دومین ماه متوالی از ارسال هرگونه محموله نفتی به این کشور خودداری کرده است.

    «حمدی عبدالعزیز» سخنگوی وزارت نفت مصر اعلام کرد که شرکت آرامکو محموله‌های فرآورده های نفتی مربوط به ماه جاری را به مصر نفرستاده و قاهره نیز هیچگونه موعدی برای تحویل محموله‌های نفتی 700 تنی که هر ماه از عربستان وارد می‌کرد، دریافت نکرده است.

    یک منبع در شرکت نفتی SOCAR آذربایجان اعلام کرد که به دو پالایشگاه مصر، حدود دو میلیون بشکه نفت Azeri Light وارد خواهد کرد.

    این منبع در گفت‌وگو با خبرگزاری «ترند» آذربایجان تأکید کرد که روند واردات نفت مذکور در یادداشت تفاهمی که هفته گذشته میان SOCAR و هیئت عمومی نفت مصر امضا شد، اجرایی می‌شود.

    به گفته این منبع، «مسئله وارد کردن دو میلیون بشکه از نفت آذربایجان بر اساس توافقات میان دو طرف به پالایشگاه‌های نفت "النصر و الشرق الاوسط" هماهنگ شده است، ولی جزیئات این روند همچنان نامعلوم است و بعدا باید هماهنگی صورت گیرد».

    شرکت ملی نفت آرامکو عربستان از ماه اکتبر (شهریور ماه) صادرات نفت خود به مصر را متوقف کرد که این مسئله منجر شد این کشور برای جبران آن، اقدام به وارد کردن نفت از منابع جایگزین کند.

    تحلیلگران و کارشناسان معتقدند بعد از آنکه قاهره در رابطه با قطعنامه‌های و طرح‌های اخیر شورای امنیت علیه سوریه موضعی مخالف با موضع عربستان گرفت، روابط مقامات ریاض با قاهره به سردی گراییده است.

    به گفته کارشناسان، اقدام ایران در خصوص شرکت دادن مصر و عراق در گفت‌وگوهای حل بحران سوریه با هدف سنگین کردن کفه ترازو به سمت خود و دور کردن قاهره از ائتلاف عربستان جهت پیوستن به محور مقاومت بوده است؛ چرا که مصر با عربستان در ارتباط با بحران سوریه اختلافات ریشه‌ای دارند.

    برچسب ها