عصر خودرو

«هامونی» از آمادگی ورود سهام ۷ شرکت به بازار خبر داد

ترافیک عرضه‌های اولیه در «فرابورس»

عصر بازار- بررسی روند عرضه‌های اولیه نشان از جذابیت بالای این موضوع برای فعالان بورس دارد. در این راستا بارها شاهد بوده‌ایم سهامداران با اشتیاق به خرید سهام شرکت‌هایی که برای اولین‌بار و بعضا با قیمت‌های مناسب وارد بازار می‌شوند، اقدام کرده‌اند و در بیشتر موارد نیز چند روز پس از عرضه نیز بازدهی مناسبی را از این محل کسب می‌کردند.

ترافیک عرضه‌های اولیه در «فرابورس»
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، عرضه‌های اولیه از یکسو فضای مناسبی برای جذب سرمایه‌ها و افزایش نقدینگی است و از سوی دیگر به استحکام هر چه بیشتر بازار سهام و بهبود شاخص‌های عملکرد شرکت‌های بورسی کمک خواهد کرد. همان‌طور که در گزارش‌های پیشین نیز اشاره شده بود، با نشانه‌های خروج از دوران رکودی بورس و در شرایطی که سیل عظیمی از نقدینگی به سوی بازار روانه شده است، باید به راهکارهایی برای بیراهه نرفتن این نقدینگی در بازار اندیشید.

    در این میان، عرضه‌های اولیه از جمله راهکارهای جذب نقدینگی‌های تازه ارزیابی می‌شود. با هدایت نقدینگی به سوی گسترش عرضی بازار می‌توان از عدم رشد بیش از حد طولی بازار سهام اطمینان حاصل کرد. در این میان البته برخی کارشناسان از طولانی شدن پروسه عرضه‌های اولیه در بازار سهام گلایه دارند. مقام ناظر اما می‌گوید: انجام عرضه اولیه در بورس تهران طبیعتا یک پروسه زمانبر است. در بازار حساسیت‌های ویژه‌ای در مورد عرضه اولیه شرکت‌ها وجود دارد و باید بخشی از ریسک‌های مربوط به عرضه‌های اولیه در بورس تهران شناسایی شود از این‌رو فرآیند آماده‌سازی شرکت‌ها روندی طولانی است. شرکت‌هایی که از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل می‌شوند به‌طور قطع وضعیت متفاوتی را تجربه خواهند کرد. به‌طور مثال، این شرکت‌ها که پیش از عرضه اولیه به کسی گزارش مالی نمی‌دادند با تبدیل شدن به سهامی عام باید گزارشگری دقیقی را داشته باشند که خود تجهیز بخش مالی شرکت را می‌طلبد. از این‌رو این اقدامات برای شرکت‌ها و به تبع آن برای بازار سهام کشور زمانبر است.

    در این راستا مدیرعامل فرابورس معتقد است که عرضه‌های اولیه کاملا به آمادگی بازار بستگی دارد و عرضه‌های جذاب در شرایط رونق بازار، نه تنها عامل فشار بر قیمت‌ سهام محسوب نمی‌شود، بلکه با فراهم آوردن بستری برای جذب نقدینگی‌های سرگردان می‌تواند التهاب و هیجان بازار را نیز کاهش دهد. در حالی که از ابتدای سال تا کنون 10 شرکت فرابورسی از جمله کاغذ پارس، سرمایه مسکن الوند، حمل‌و‌نقل پارسیان، انرژی امید تابان هور، سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید، آتیه داده پرداز، دامداری تلیسه نمونه و کشت، دام گلدشت نمونه اصفهان، پگاه گلستان و تولید برق ماهتاب کهنوج شاهد عرضه اولیه سهام خود در بازار بودند که به گفته امیر هامونی تعداد زیادی از شرکت‌ها مراحل عرضه سهام خود را طی کرده‌اند که 7 شرکت نیز آماده قیمت‌گذاری هستند.

     

    انتظار برای مشخص شدن زمان عرضه

    مدیر‌عامل فرابورس با اشاره به عملکرد بازار فرابورس در یک سال گذشته، اظهار کرد: ارزش بازار فرابورس در سال جاری از 100 هزار میلیارد تومان فراتر رفته و به این ترتیب میزان نقدشوندگی در این بازار نیز افزایش یافته است. امیرهامونی، مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به ورود شرکت‌های جدید به فرابورس گفت: در حال حاضر 7 شرکت صنعتی بهپاک، تولید نیروی جنوب غرب صبا، صنایع تجهیزات نفت، شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان، پاکدیس، مبین وان کیش و ریل سیر کوثر تمامی مراحل ورود به فرابورس از جمله پذیرش و درج را طی کرده‌اند. هامونی ادامه داد: این نمادها تنها در انتظار مشخص شدن تاریخ نهایی برای عرضه اولیه سهام خود هستند قبل از آن اقدام به برگزاری جلسه معارفه خواهند کرد.

    جزئیات بیشتر از تازه‌واردها

    شرکت پاکدیس به‌عنوان شصت و سومین شرکت در فهرست نرخ‌های بازار فرابورس با نماد معاملاتی «غدیس» و در زیر گروه تولید نوشیدنی و آب معدنی در گروه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر درج شده است.

    این شرکت با سرمایه‌ای بالغ بر 28میلیارد تومان در اواخر سال گذشته در بازار دوم فرابورس درج شد. به احتمال زیاد در هفته آینده شاهد عرضه اولیه سهام این شرکت خواهیم بود. شرکت صنایع تجهیزات نفت با نماد «فنفت» نیز ‌عنوان هفتاد و ششمین نماد در فهرست نرخ‌های بازار دوم فرابورس ایران درج شده است. این شرکت با سرمایه‌ای حدود 30میلیارد تومان، متعلق به شرکت‌های سرمایه‌گذاری سروش یاران، ساختمانی او یول، مهندسی و ساختمان صنایع نفت، توربوکمپرسور نفت و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت است. این شرکت متعهد شده در روز عرضه اولیه 10 درصد از سهام خود را ارائه کند. از سوی دیگر این شرکت به‌همراه 5 شرکت زیر مجموعه خود شامل شرکت‌های فناوری تجهیزات سرچاهی (وتکو)، پارس پنگان، تهران سوفا، گسترش شیرسازی و توس پیوند، در زمینه تامین و ساخت تجهیزات مورد نیاز خطوط انتقال نفت و گاز و پتروشیمی از قبیل تولید انواع شیرآلات صنعتی، شیرآلات توپی، انواع تجهیزات سرچاهی، انواع اتصالات صنعتی و... به فعالیت مشغول است.

    شرکت ریل سیر کوثر که در حال حاضر دارای سرمایه بیش از 47 میلیارد تومان است. این شرکت 29 اردیبهشت در گروه حمل‌ونقل، انبارداری و ارتباطات زیرگروه حمل و نقل از طریق خطوط راه‌آهن پذیرش شده و پس از کسب تمامی شرایط لازم برای پذیرش روز هشتم آبان‌ماه با نماد معاملاتی «حسیر» در فهرست نرخ‌های فرابورس درج شده است. فعالیت این شرکت را می‌توان در سه دسته کلی حمل‌و‌نقل ریلی مسافری، حمل و نقل ریلی باری و سرمایه‌گذاری در صنعت ریلی کشور دسته‌بندی کرد. سهامدار عمده این شرکت نیز متعهد شده در روز عرضه اولیه 20 درصد از سهام «حسیر» را به عموم عرضه کند. همچنین شرکت مبین‌وان کیش که 13 شهریورماه جاری در بازار دوم فرابورس پذیرش شده پس از کسب تمامی شرایط لازم پذیرش به‌عنوان یکصد و چهل و ششمین نماد معاملاتی در فهرست نرخ‌های فرابورس درج شد.

    این شرکت با نماد معاملاتی «اوان» که در سال 1389 تاسیس شده در گروه اطلاعات و ارتباطات و زیرگروه خدمات ارزش افزوده قرار دارد و موضوع فعالیت آن تامین، ارائه و توسعه خدمات ارزش افزوده مخابراتی، بازاریابی و توسعه خدمات داده‌ها، تاسیس و توسعه شبکه‌های مخابراتی، ارائه خدمات داده‌های تلفن همراه و ثابت و مواردی از این دست است. شرکت مبین‌وان کیش با سرمایه 10میلیارد تومانی در گزارش عملکرد 6 ماهه خود موفق به سود‌سازی 138 ریالی به ازای هر سهم شده است. شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان نیز پس از پگاه گلستان به‌عنوان هفتاد و هفتمین نماد در بازار دوم معاملات فرابورس درج شد و در نوبت عرضه اولیه 10 درصد سهام ایستاد. سرمایه اسمی این شرکت 12 میلیارد تومان بوده و در عملکرد سه ماه اول سال جاری 320 ریال سود به ازای هر سهم محقق کرده است. شرکت صنایع شیر ایران مالک 99 درصدی شرکت مزبور است.

    شرکت بهپاک در سال 1388 به دلیل عدم احراز معیارهای حضور، از فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران حذف شد و در مهرماه 92 مجددا نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت و معاملات سهام آن با نماد «بهپاک» بیست و پنجم فروردین ماه سال 93 در بازار پایه توافقی فرابورس ایران آغاز شد. پس از احراز تمامی شرایط پذیرش به‌عنوان هفتاد و چهارمین نماد معاملاتی در فهرست نرخ‌های بازار دوم فرابورس درج شد و در واقع انتقال نماد یافت و حال در انتظار بازگشایی و عرضه سهام خود به سرمی‌برد. شرکت تولید نیروی جنوب غرب صبا نیز دیگر تازه‌وارد فرابورس است که 22 اسفند سال گذشته در بازار اول معاملات فرابورس درج نماد شده و در نوبت عرضه اولیه ایستاده که سرمایه‌ای بالغ بر 150میلیارد تومان دارد.

    برچسب ها