عصر خودرو

ایران و دو کشور دیگر از فریز نفتی مستثنی شد

عصر بازار- سه کشور از تصمیم کاهش عرضه نفت اوپک مستثنی شدند .

ایران و دو کشور دیگر از فریز نفتی مستثنی شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی تحولات بازار نفت را مورد بررسی قرار داده و اعلام کرده است تصمیم به کاهش عرضه نفت از سوی اوپک در حالی اتخاذ شده است که بررسی ها نشان می دهد کشورهای ایران ، لیبی و نیجریه همچنان در صدد افزایش تولید نفت هستند و گفته شده این سه کشور از تصمیم به کاهش عرضه نفت مستثنی شده اند .

    بر این اساس سایر اعضای اوپک، خصوصا عربستان باید از تولید خود بکاهند تا مطابق با توافق اوپک، عرضه نفت به بازارهای جهانی صورت گیرد .

    آژانس بین المللی انرژی با در نظر گرفتن میزان عرضه جهانی نفت در ماه سپتامبر ، پیش بینی کرده است همچنان عرضه نفت 14 عضو اوپک بالا باقی بماند .

    بر اساس این گزارش میزان همکاری کشورهای غیر عضو اوپک، خصوصا روسیه می تواند در ایجاد تعادل در بازار نفت تعیین کننده و موثر باشد .

    هر چند میزان عرضه نفت اوپک در ماه اگوست کاهش یافته است اما منابع ارائه شده به آژانس بین المللی انرژی نشان می دهد عرضه جهانی نفت در ماه سپتامبر ، 600 هزار بشکه افزایش یافت . عاملان این افزایش روسیه و قزاقستان بودند چرا که این دو کشور در همین مقطع زمانی 500 هزار بشکه بر عرضه ماه قبل خود افزود و میزان افزایش عرضه نفت اوپک نیز 100 هزار بشکه در روز براورد شده است اما در ماه اگوست ، 220 هزار بشکه کاهش یافت .

    بررسی ها نشان گر آن است که دست اندرکاران بازار نفت در انتظار نشست نوامبر برای قطعی شدن توافق ها در خصوص میزان کاهش عرضه نفت هستند . در حال حاضر قیمت نفت افزایشی اندک را پس از توافق اولیه برای کاهش عرضه تجربه کرده است . قیمت سبد نفتی اوپک در ماه اگوست در حدود 43 دلار و 10 سنت بود که نسبت به ماه میلادی پیش از آن افزایشی 21 سنتی را نشان می دهد .

    بازگشت ایران به بازارهای جهانی نفت از مهمترین اهداف دولت ایران است و برآوردها نشان از آن دارد میزان صادرات نفت ایران به حدود 2 میلیون و 500 هزار بشکه در روز رسیده است .

    بازارهای نفت ایران در اثر تحریم خرید نفت از ایران از سوی غربی ها از دست رفت اما در مدتی کوتاه پس از برجام ایران توانست ورودی قدرتمند به بازار جهانی نفت داشته باشد . برخی کارشناسان از احیای 80 درصد بازارهای از دست رفته سخن می گویند .

    افزایش تولید و صادرات نفت از محورهای مهم پیش بینی شده در قالب برنامه ششم توسعه است .

    برچسب ها