عصر خودرو

قائم‌مقام سازمان توسعه تجارت عنوان کرد

حذف نفت از سبد کالای صادراتی به تدریج

عصر بازار- قائم‌مقام سازمان توسعه تجارت ایران گفت: نفت به‌تدریج از سبد کالای صادراتی در حال حذف است و نمی‌توان تکیه بیش‌ ازحد بر درآمدهای نفتی داشت.

حذف نفت از سبد کالای صادراتی به تدریج
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، محمدرضا مودودی یکشنبه‌شب(16 آبان) در بیستمین همایش سالروز ملی صادرات در استان هرمزگان، افزود: اگر خواهان داشتن سهمی از بازار جهانی هستیم، باید رویکرد خود را تغییر دهیم چون بیشتر سهم سبد صادراتی جهان را خدمات و نرم‌افزارها بر عهده‌دارند.

    وی با بیان اینکه دوران پسانفتی و رفتن به سمت صادرات غیرنفتی آغاز شده است، افزود: در سال گذشته 70 درصد صادرات کشور ما را صادرات غیرنفتی تشکیل می‌داد .

    مودودی تصریح کرد: نفت به‌تدریج از سبد کالای صادراتی در حال حذف است و نمی‌توان تکیه بیش‌ازحد بر درآمدهای نفتی داشت و هنوز با باشگاه تجارت جهانی ارتباط مستقیم نداریم که موجب شده تعرفه‌های ما بالا باشد.

    وی با تأکید بر اینکه مشوق‌ها باید منجر به توسعه پایدار صادرات شوند، اضافه کرد: اگر می‌خواهیم سهم قدرتمندی از بازار جهان داشته باشیم باید در قالب کنسرسیوم‌ها حضورداشته باشیم.

    این مقام مسئول بیان کرد: ما باید بدانیم که مرزهای صادراتی با مرزهای جغرافیایی متفاوت است و واقعاً بایستی تلاش کنیم که سرمایه‌گذاران خارجی را جذب و از دانش و نگاه مدیریتی آن‌ها استفاده کنیم.

    قائم‌مقام سازمان توسعه تجارت ایران افزود: ما باید از موج ورود هیئت‌های تجاری به نحوی بهره‌برداری کنیم که توجیه شوند در کشور برای تولیدات رقابت‌پذیری که دنیا در سبد کالای خودش گذاشته است، سرمایه‌گذاری کنند.

    این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در راستای توسعه تجارت بخشی از فعالیت‌ها را به استان‌ها تفویض اختیار کرده‌ایم که در بخش آموزش و توانمندسازی و برگزاری نمایشگاه‌ها می‌توانند فعالیت کنند.

    همچنین استاندار هرمزگان از سفر هیئت تجاری این استان به کشور هند طی روزهای آینده خبر داد.

    جاسم جادری افزود: برای حضور موفق‌تر در بازارهای جهانی، باید بتوانیم کالاهایی را به این بازارها عرضه کنیم که رقابت پایدار داشته باشند.

    وی با اشاره به اینکه همه افرادی که در امر تولید فعالیت می‌کنند برای تداوم این رقابت و مزیت نسبی باید به فکر ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه باشند و نیاز بازارهای جهانی را شناسایی کنند، اظهار کرد: استان هرمزگان از موقعیت‌های بسیار خوبی ازجمله بنادر بزرگ و چهار بخش حمل‌ونقلی برخوردار است که باید از این فرصت برای دسترسی به بازارها استفاده کنیم.

    وی با بیان اینکه در سال جاری برای اولین بار در تاریخ صادرات کشور تراز تجاری جمهوری اسلامی ایران مثبت شد، عنوان کرد: این افتخار با تلاش صادرکنندگان و افرادی که راهبری امر صادرات را داشتند، به دست آمد.

    وی بابیان اینکه با کشور عمان روابط خوبی را تنظیم کرده‌ایم، اظهار کرد: در این راستا بخشی از تفاهم‌نامه‌های میان دو استان هرمزگان و مسندم عمان اجرایی شده است.

    جادری خواستار راه‌اندازی مجموعه نمایشگاه داخلی و خارجی عرضه کالا در بندرعباس شد و بیان کرد: باید سایت نمایشگاه در بندرعباس راه‌اندازی و بر اساس برنامه کالاها در آن عرضه شود.

    نماینده عالی دولت در استان هرمزگان اضافه کرد: همچنین در هرمزگان باید با فرآوری محصولات در راستای ایجاد ارزش‌افزوده بکوشیم و بتوانیم شرکت مدیریت صادرات را ایجاد و سیستم سنتی خود را به مدرن تبدیل و کالای موردنیاز را به هر کشور صادر کنیم.

    جادری با اعلام سفر هیئت تجاری استان هرمزگان به کشور هند طی روزهای آینده، اضافه کرد: خط تجاری با این کشور نیز فعال‌تر خواهد کرد و همچنین محصولات کشاورزی هرمزگان، موردنیاز کشورهای آسیای میانه است که صادرات این بخش نیز باید تقویت شود.

    برچسب ها