عصر خودرو

پذیرش ریسک توسط شرکت‌های داخلی جواب داد;

سرمایه‌گذاری شرکت ایرانی نخستین بار به «نفت» رسید

عصر بازار- مجری طرح توسعه میدان نفتی یاران شمالی در حالی از آغاز برداشت ۳۰ هزار بشکه ای نفت از این میدان مشترک نفتی خبر داد که این میدان نخستین بار در تاریخ صنعت نفت ایران با پذیرش ریسک توسط شرکت ایرانی توسعه یافته است.

سرمایه‌گذاری شرکت ایرانی نخستین بار به «نفت» رسید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، آرش باقرزاده با بیان اینکه همه فعالیت‌های مربوط به پیش‌راه‌اندازی میدان یاران شمالی در حال انجام است، اظهار کرد: از روز گذشته تاکنون از مجموع 20 حلقه چاه این میدان 7 حلقه چاه وارد مدار شده که تا پایان امروز به 10 حلقه چاه افزایش می یابد.
    باقرزاده با اشاره به تحقق برداشت روزانه 30 هزار بشکه نفت خام از میدان مشترک یاران شمالی تا پایان هفته جاری گفت: نفت تولیدی این میدان نفتی به کارخانه بهره برداری و نمکزدایی 165 هزار بشکه‌ای اروندان پمپ می شود.
    بر اساس این گزارش، میدان نفتی یاران شمالی که توسعه آن با هدف تولید روزانه 30 هزار بشکه نفت در دستور کار قرار دارد، در استان خوزستان و در فاصله تقریبی 130 کیلومتری غرب شهر اهواز در نزدیکی مرز ایران و عراق و در مجاورت تالاب هورالهویزه قرار گرفته است. این میدان در غرب میدان آزادگان شمالی و شمال میدان یاران جنوبی واقع است و API نفت تولیدی آن ١٦ تا ١٨ برآورد می شود.
    میدان یاران شمالی اولین میدانی است که با سرمایه‌گذاری یک شرکت ایرانی وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام توسعه پیدا کرده است.

    به گفته محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام توسعه این میدان با بودجه‌ای کمتر از رقم پیش‌بینی شده و در زمانی کمتر از زمان مقرر انجام شده است که در نوع خود در میان شرکت‌های ایرانی و خارجی یک مورد کم‌نظیر یا بی‌نظیر محسوب می‌شود.

    ستاد اجرایی فرمان امام به تازگی تفاهمنامه‌ای برای سرمایه‌گذاری و توسعه میدان یاران جنوبی منعقد کرده است و برای سرمایه‌گذاری و توسعه میدان آزادگان جنوبی نیز به صورت جدی اعلام آمادگی کرده است.

    بر اساس این گزارش، این اولین تجربه واگذاری ریسک مالی و فنی توسعه یک میدان نفتی به یک شرکت ایرانی است که به نظر می‌رسد می‌توان آن را یک شروع خوب برای سپردن ریسک توسعه میادین نفت و گاز به شرکت‌های داخلی محسوب کرد.

    برچسب ها