عصر خودرو

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار :

انتشار اوراق بدهی تهدیدی برای بازار سهام نیست

شفاف سازی را فدای زمان توقف نمادها نمی‌کنیم

عصر بازار- رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اگر روند معاملات به قدری مبهم باشد که آسیب معامله کردن بیش از توقف نماد معاملاتی باشد حتما به مصلحت است که نماد متوقف باشد.

انتشار اوراق بدهی تهدیدی برای بازار سهام نیست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به حجم پیش بینی شده برای انتشار اوراق بدهی در بودجه امسال دولت از طریق بازار سرمایه گفت: تامین مالی از طریق  انتشار ابزار بدهی که دولت دنبال می کند، حتماً با توجه به ظرفیت و توان بازار سرمایه عملیاتی خواهد شد و این در حالی است که قانون گذار با ارایه مجوز انتشار این اوراق الزامی برای استفاده از همه این ظرفیت در بودجه تعیین نکرده است.

    شاپور محمدی افزود: بر اساس مجوزی که به دولت داده شده با توجه به شرایط دولت و با توجه به شرایط جذب بازار سرمایه باید اوراق بهادار و صکوک پذیره نویسی و منتشر شود.

    وی افزود: بازار بدهی جایگزینی کامل با بازار سهام ندارد و هر کدام از این بازارها مخاطب خود را دارند و طبیعی است که نقد شوندگی بازار سهام تهدید نخواهد شد.

    به گفته محمدی فرایند انتشار اوراق بهادار در بازار بدهی به حدی برنامه ریزی خواهد شد که در حوزه بازار سرمایه قابلیت جذب این ابزارها وجود داشته باشد، اینکه بعضی از اوراق بهادار در  زمان بندی متفاوت و در مقاطع مختلفی عرضه و پذیره نویسی شود، جزو برنامه ریزی سازمان بورس خواهد بود و به طور حتم در زمان بندی مناسب ارایه خواهد شد.

    وی در برابر پرسشی مبنی بر اینکه سکته هسته معاملات بازار سهام چه زمانی تمام می شود ، گفت: اصطلاح سکته برای هسته معاملات صحیح نیست، چون در تمام دنیا ممکن است برای سامانه های الکترونیکی مشکلات فنی پیش بیاید، ولی به هر حال سازمان بورس و شرکت مدیریت فناوری بورس با جدیت به دنبال ارتقای سامانه‌ها هستند.

    این مقام مسئول با اشاره به اینکه جدا سازی هسته معاملات نیز یکی از راه هایی است که به پایداری سامانه ها کمک می‌کند، عنوان کرد: بطور حتم شرکت فناوری بورس از توان تخصصی بالایی برخوردار است و به زودی مشکلات فنی سامانه معاملات برطرف می‌شود.

    رئیس سازمان بورس درباره دلیل طولانی شدن توقف نماد های معاملاتی همچون برخی بانک‌ها و شرکت‌های بورسی گفت : باید بین دو مسئله تصمیم گرفت، چرا که اگر روند معاملات به قدری مبهم باشد که آسیب معامله کردن بیش از توقف نماد معاملاتی باشد، حتما به مصلحت است که توقف نماد وجود داشته باشد. بنابراین در مورد ابهامات نمی توان بی تفاوت بود و باید ابهام ها در مورد برخی سهم‌های متوقف رفع شود، تا نمادها بازگشایی شود.

    وی افزود: سرمایه گذاران از عقل اقتصادی و تحلیل مناسب برخوردارند و خودشان از پتانسیل‌ها استفاده می‌کنند. اینکه بازار مبتنی بر تحلیل باشد باید روند آن را پذیرفت و از اینرو منبع ورود پول در این روند از اهمیت برخوردار نیست.

    به باور محمدی وقتی سرمایه گذار احساس کند فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاری وجود دارد، حتما بر اساس  عقل اقتصادی وارد بازار می‌شود . وظیفه سازمان بورس شفاف سازی و حمایت از حقوق سهامداران و  تحلیل کردن وظیفه سرمایه گذار است و سازمان بورس به این تشخیص احترام می گذارد .

    رییس سازمان بورس با تاکید بر اینکه تعدیل پرتفوی سرمایه گذار و یا انتخاب نوع سرمایه‌گذاری برای سازمان بورس محترم است، گفت: دولت به دنبال تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی در کشور است و اگر سازوکاری فراهم شود که شعب خارجی بانک های ایرانی بتوانند در فرایند سرمایه گذاری به صورت پرتفولیو دقیق تر و قوی تر عمل کنند، سازمان بورس به اهداف خود نزدیک تر شده است که در این زمینه با برخی بانک ها به منظور ایفای نقش حساب متولی رایزنی و تعامل شده است.

    برچسب ها