عصر خودرو

سلطانی نژاد:

می توان سیمان را با قیمتی رقابتی صادر کرد

عصر بازار- در حال حاضر خارجی ها سیمان ایران را با قیمت های ارزان خریداری می کنند. این در شرایطی است که اگر سیمان در بستری سامان دهی شده عرضه شود، مشکلاتی همچون رقابت منفی بر سر قیمت ها چه در بازار داخلی و چه خارجی وجود نخواهد داشت.

می توان سیمان را با قیمتی رقابتی صادر کرد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، هفته گذشته در حاشیه برگزاری سومین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در منطقه آزاد کیش، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از برنامه های این سازمان جهت توسعه بازار بدهی و انتشار انواع اوراق همچون اوراق سلف موازی گندم خبر داد تا شاهد توسعه هر چه بیشتر بازار بدهی در بازار سرمایه باشیم.

    در همین ارتباط، مدیرعامل بورس کالای ایران عنوان کرد: دولت همواره می بایست منابعی را جهت خرید محصولات کشاورزی اختصاص دهد و امسال با توجه به محدودیت منابع مالی بازار پول و در مقابل آن ظرفیت های مناسب بازار سرمایه این امکان بوجود آمد تا دولت به منظور خرید گندم بتواند از طریق بورس کالا تأمین مالی کند. به گونه ای که دولت گندم جمع آوری شده از کشاورزان را به صورت سلف موازی به متقاضیان خرید گندم یا متقاضیان اوراق سلف فروخته و از این طریق تأمین مالی می کند.

    انتشار اوراق سلف گندم به ارزش 2650 میلیارد تومان در بورس کالا

    حامد سلطانی نژاد مبلغ تأمین مالی از طریق انتشار اوراق سلف گندم در بورس کالا را 2650 میلیارد تومان اعلام کرد و اظهار داشت: سر رسید این اوراق شش ماهه تعیین شده و انتشار این ارواق کمک می کند تا محصولات استراتژیک حالت بازاری پیدا کند و در بورس کالا مورد مبادله قرار بگیرد. در تعیین قیمت اوراق سلف گندم دو مولفه همچون قیمت گندم و نرخ سود بانکی موثر واقع می شوند. از این رو در صورتیکه بازار متشکلی برای عرضه گندم وجود نداشته باشد، یکی از مولفه های قیمت گذاری از بین می رود. به همین دلیل شرکت بازرگانی دولتی ایران در هیأت پذیرش بورس کالا تعهد داده تا گندم در اختیار خود را در بازار نقد نیز عرضه کند و مقرر گردیده تا سه میلیون تن گندم را تا پایان سال جاری در بورس کالا عرضه نماید که این برنامه بتدریج انجام می پذیرد.

    وی در خصوص محصولات کشاورزی که تاکنون در بورس کالا عرضه شده، گفت: حدود یک میلیون و 150 هزار تن جو دامی در قالب قیمت تضمینی در بورس کالا عرضه شده است و با این اتفاق حدود 63 هزار کشاورز محصول جو دامی خود را در بورس کالا به فروش رساندند و مبالغ حاصل از آن را دریافت کردند. در این بین دولت ما به التفاوت قیمت فروش محصول در بورس کالا و قیمت تضمینی دولت را به حساب کشاورزان واریز می کند، به عبارت بهتر با اجرای این برنامه دولت بجای تخصیص منابع مالی 1200 میلیارد تومانی برای خرید جو دامی از کشاورزان تنها 300 میلیارد تومان اختصاص داده و این امر جایگزینی قیمت تضمینی بجای خرید تضمینی تلقی می شود.

    تک نرخی شدن ارز به صلاح اقتصاد کشورمان است

    مدیرعامل شرکت بورس کالا در خصوص اثرات تک نرخی شدن ارز بر اقتصاد کشور و وضعیت سودآوری صنایع مختلف بورسی اظهار داشت: یکسان سازی نرخ ارز در بلند مدت ثمرات زیادی برای اقتصاد کشورمان در بر خواهد داشت، اما در کوتاه مدت ممکن است سبب افزایش بهای تمام شده برخی از کالاها بویژه محصولات پتروشیمی شود. البته افزایش بهای تمام شده محصولات تولیدی واحدهای پتروشیمی متأثر از رشد قیمت های جهانی نیز است؛ به نظر بنده حرکت به سمت ارز تک نرخی به صلاح اقتصاد کشور است.

    وی افزود: در ارز مبادله ای ابهامات وجود دارد که این ارز به چه کسانی اختصاص داده می شود و آیا به همه تولید کنندگان اختصاص می یابد یا نه؟ بر این اساس از نظر دیدگاه کلان اقتصادی تک نرخی شدن ارز به اقتصاد کشورمان کمک می کند. در این راستا می بایست همه نهادها و تولید کنندگان با یکدیگر همکاری کنند تا این برنامه به درستی اجرایی شود و تولید کنندگان از افزایش بهای تمام شده تولید آسیب نبینند.

    بورس کالا آماده راه اندازی بازار آتی ارز

    سلطانی نژاد در پاسخ به این سوال که آیا بورس کالا آمادگی راه اندازی بورس ارز و یکسان سازی نرخ ارز را دارد، ابراز داشت: همواره اعلام شده که بورس کالا آمادگی راه اندازی بورس ارز و به عبارت بهتر بازار آتی ارز را دارد و زیرساخت های آن فراهم است. حال آنکه، مدیریت و کنترل نوسانات ارز در اختیار بانک مرکزی است. به هر حال بورس کالا بار دیگر آمادگی خود را جهت راه اندازی بازار آتی ارز به منظور پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز اعلام می کند و منتهی بورس کالا مجری اجرای این برنامه است، نه سیاست گذار.

    پایان صادرات ارزان سیمان با ورود به بورس کالا

    وی در توضیح عرضه سیمان در بورس کالا گفت: عرضه سیمان در بورس کالا بسته به تولید کنندگان دارند و یکی از مشکلات بازار این محصول این است که خریدار خارجی به تولید کنندگان مختلف سیمان مراجعه می‌کنند و قیمت را به پایین ترین حد می رساند و در واقع خارجی ها از مزایای کشور که انرژی و مواد معدنی ارزان است استفاده می کنند.

    وی افزود: ولی اگر از این ظرفیت‌ها استفاده و سیمان در تابلوهای بورس کالا عرضه شود وتولید کنندگان در رقابت محصول خود را به خریدار خارجی عرضه کنند، دیگر امکان کاهش قیمت غیر منطقی در بازار صادراتی و همچنین داخلی وجود ندارد و به این ترتیب مراکز تولید سیمان در سطح کشور می‌توانند کالای خود را در بورس کالا عرضه کنند.

    وی در خصوص مشوق‌های بورس کالا برای عرضه سیمان گفت: زیرساخت های لازم برای عرضه سیمان در بورس کالا فراهم است و تولیدکنندگان این صنعت می توانند از معافیت مالیاتی که برای حضور عرضه کنندگان در بورس کالا وجود دارد، بهره ببرند.

    سلطانی نژاد در پایان در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا گفت: کالاهایی که در بورس عرضه می شوند نباید در قیمت گذاری محدودیت داشته باشند. حال آنکه خودرو شامل این امر نمی شود و خودروهای پر تیراژی که قرار بود در بازار نقدی و سلف عرضه شوند با محدودیت قیمت گذاری مواجه هستند و از این رو به محض اینکه این محدودیت برداشته شود، بورس کالا آمادگی عرضه خودرو را دارد..

    برچسب ها