عصر خودرو

مدیرعامل بورس کالا خبر داد:

راه‌اندازی صندوق طلا در بورس کالا

عصر بازار- مدیرعامل بورس کالا می‌گوید باید در ایران به انبارداری به عنوان یک فعالیت حرفه‌ای بیشتر توجه شود، چرا که هر انبار می‌ تواند نقش یک تالار را داشته باشد او همچنین با اشاره به حجم مبادلات طلا در کشور خبر از راه‌اندازی صندوق‌های طلا در بورس کالا می‌دهد.

راه‌اندازی صندوق طلا در بورس کالا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، حامد سلطانی نژاد اظهار کرد: بورس کالا در حال حاضر به سمتی حرکت می‌کند که بازیگران جدیدی را جذب کند. ما دنبال راه‌اندازی صندوق‌های طلا هستیم. چرا که حجم طلایی که در ایران مبادله می‌شود بسیار بالا است. البته رقم دقیقی در این مورد وجود ندارد، ولی حداقل روی سکه طلا که ما آن‌ را رصد می‌کنیم حجم بالای معامله صورت می‌گیرد.

    وی افزود: این حجم بالای معاملات طلا می‌تواند به علت فرهنگ مردم ما باشد. ما می‌توانیم در فرصت نمایشگاه‌ بورس این صندوق را معرفی کنیم. اکثرا شرکت‌های سرمایه گذاری و بانک‌ها می توانند در این حوزه کار کنند.

    مدیرعامل بورس کالا با اشاره به عدم موفقیت بازارهایی همچون قرارداد آتی شمش طلا و مفتول مس در سال‌های گذشته گفت: خیلی از عدم موفقیت‌های ما در بازارهایی مثل بازار قرارداد آتی شمش طلا و مفتول مس در سال های گذشته ناشی از عدم وجود بازیگر بوده است. آن بازیگران زمانی به این بازار ورود پیدا می‌کنند که با بازار  آشنا شوند و نمایشگاه می‌تواند یک اشنایی اولیه‌ای برای این فعالان بازار سرمایه به وجود آورد.

    سلطانی‌نژاد  با بیان اینکه گسترش بورس‌های کالایی می‌تواند از طریق گسترش انبارها صورت پذیرد، اظهار کرد: می توانیم به جای اینکه تالار تاسیس کنیم، انبار داشته باشیم و انبارها را در اقصی نقاط کشور پذیرش کنیم. هر انبار می‌تواند نقش تالار را برای بورس کالای ایران ایفا کند.

    وی تاکید کرد: باید به بحث انبارداری به عنوان یک فعالیت حرفه‌ای در ایران بیشتر توجه شود چرا که انبار پشتوانه‌ای برای تولید کالا است. انبار کمک می‌کند که بازار ثانویه کالاها  در بورس کالا به وجود آید چون همه تولیدکننده‌هایی که در بورس کالا هستند هفته‌ای یک یا دو روز محصول خود را در بورس عرضه کنند و در این یکی‌دو روز احتمال دارد بازار به معنای واقعی خود شکل نگیرد. بازار زمانی شکل می‌گیرد که من به عنوان یک تولیدکننده انبوه هر زمانی که خواستم بتوانم از بورس کالا تیرآهن بخرم. این موضوع زمانی اتفاق می افتد که کالاها در انبار ذخیره شده باشند، گواهی سپرده‌اش صادر شده و اسنادش مورد معامله قرار گیرد.

    مدیرعامل بورس کالا توضیح داد: به نظر من وقتی کالا را داخل انبار می‌گذاریم و می‌خواهیم گواهی سپرده‌اش را به  بازار عرضه کنیم مثل این است که انگشتمان روی ماشه است و هر لحظه‌ای که خواستیم می‌توانیم شلیک کنیم. در حالی که وقتی می‌خواهیم کالا را از انبار تولیدکننده با اطلاعیه عرضه روی تابلو بیاوریم باید یک روز قبل اطلاعیه عرضه بدهیم، اما در سیستم گواهی سپرده، اطلاعیه عرضه لازم نیست و فروشنده و کالا مشخص و در سیستم ثبت است که این افراد این کالا را در کدام انبارها دارند. بنابراین دیگر نیازی به اطلاعیه عرضه نخواهد بود.

    سلطانی‌نژاد با اشاره به بحث سلف فروشی در بورس‌های کالایی گفت: سلف فروشی در بورس‌های کالایی بسیار متداول است. یک نگرانی که عرضه کنندگان خارجی یا واردکننده‌ها دارند این است که کالایی را وارد کنند و نتوانند آن‌را بفروشند. ما به آن‌ها این فرصت را می‌دهیم که با سپردن یک تضمین در اتاق پایاپای ما، کالایشان را در بورس کالا به صورت سلف عرضه کنند و اگر فروش رفت آن کالا را وارد کنند. این فرصتی است که در هیچ کجا غیر از بورس به واردکنندگان داده نمی‌شود.

    وی در پاسخ به اینکه چرا در نمایشگاه بورس کیش چندان حضور سرمایه گذاران خارجی پررنگ نبود، گفت: شاید نتوان انتظار داشت همین اول کار شاهد حضور تعداد زیادی افراد خارجی در نمایشگاه باشیم. برای اینجا ویزا گرفتن راحت است ولی زیرساخت‌هایی‌ هم از جمله ایرلاین‌های مستقیم برای آمدن به اینجا مورد نیاز است که امیدواریم فراهم شود.

    مدیرعامل بورس کالا ادامه داد: این نمایشگاه تمرینی است که در سال‌های آینده پذیرای خارجی‌ها باشیم و بتوانیم به استانداردهای بین‌المللی در حوزه نمایشگاه‌ها برسیم. علاوه بر این وقتی ما در پایتخت هستیم و نمایشگاهی برپا می‌شود خیلی مختصر می‌توانیم جلسات دورهمی داشته باشیم ولی اینجا فارغ از بحث‌های پایتخت نشست و تبادل نظر صورت می‌گیرد. تمام بخش‌های مختلف اقتصادی در اینجا یک دورهمی سالیانه دارند و این فرصت ممکن است در پایتخت ایجاد نشود.

    برچسب ها