عصر خودرو

کاهش تقاضای فولاد تا سال ۲۰۱۷ ادامه می یابد

عصر بازار- انجمن جهانی فولاد اعلام کرد: در سال ۲۰۱۵ و در پی تنزل قیمت نفت، تقاضای فولاد رشد منفی یک درصدی را تجربه کرد و بر اساس پیش بینی کوتاه مدت، کاهش تقاضای فولاد تا سال ۲۰۱۷ ادامه خواهد یافت.

کاهش تقاضای فولاد تا سال ۲۰۱۷ ادامه می یابد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای معدن، طبق گزارشWorld Steel در منطقه خاورمیانه و شمال افریقا (MENA) تقاضای فولاد که تا سال 2008 در حال افزایش بود، بین سال های 2008 و 2009 با افتی شدید مواجه شد اما از سال 2010 تا 2014 و با شروع پروژه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری، مجدداً بهبود یافت.  منطقه (MENA) 17 کشور شامل کلیه کشورهای شمال آفریقا و تقریبا تمام کشورهای خاورمیانه (به جز رژیم اسرائیل ، کرانه غربی و غزه) را در بر می گیرد.
    کشورهای امارات و عربستان سعودی دو بازار عمده‌ای هستند که 80 درصد تقاضای فولاد کشورهای عضو خلیج فارس را به خود اختصاص داده‌اند.
    این گزارش حاکیست: تقاضای فولاد منطقه MENA طی 15 سال گذشته با سه برابر افزایش به 25 میلیون تن در سال 2015 رسیده است.
    منطقه "منا"  3.7 درصد اقتصاد جهان، 5.6 درصد جمعیت جهان، 4.8 درصد تقاضای فولاد و 2.2 درصد فولاد خام جهان را به خود اختصاص داده است.
    این منطقه دارای پتانسیل های قابل توجهی همچون جمعیت جوان و رو به افزایش، بهره مندی از ذخایر عظیم هیدرو کرین و محلی استراتژیک است که از لحاظ ژئو پلیتیکی بقیه کشورهای آفریقا را با اروپا و غرب را با جنوب آسیا متصل می کند. این منطقه نقش مهمی از لحاظ تجارت جهانی، توریسم، حمل و نقل و بازرگانی ایفا می کند.
    همچنین کشورهای منطقه MENA حدود 35 درصد تولید نفت و 53 درصد ذخیر نفت جهان را در اختیار دارند.
    بر اساس این گزارش، ایران در منطقه یاد شده دارای متنوع ترین بخش تولید است.
    در دهه گذشته تقاضای فولاد منطقه مذکور به دلیل اقتصاد در حال رشد خود و سرمایه گذاری بالا در بخش زیرساخت و مسکن، رشد خوبی از خود نشان داده است.
    همچنین بخش ساختمان بیش از 90 درصد تقاضای فولاد را در کل کشورهای منطقه به جز ایران، به خود اختصاص داده است. با رکود فعالیت های اقتصادی، رشد تقاضای فولاد در منطقه بعد از سال 2008 با کندی مواجه شد.
    مصرف بالای سرانه فولاد در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نشان دهنده تلاش این کشورها برای ارتقاء تنوع زیربنایی و اقتصادی است. به مدد تقاضای بالا و متنوع از بخش تولید، ایران دارای تقاضای فولاد نسبتاً بالاتری در میان کشورهای منطقه دارد.
    مصرف سرانه فولاد در سایر کشورهای منطقه در سطح پایین باقی مانده که نشان دهنده کمبود زیرساخت‌ها و ساختمان و پایین بودن تقاضا از سوی بخش تولید این کشورها است.
    به دلیل پایین بودن قیمت انرژی و نیاز کمتر به سرمایه گذاری، روش قوس الکتریکی به عنوان روش ارجح فولاد سازی است. همچنین به دلیل وفور گاز ارزان قیمت و کمبود شدید قراضه در منطقه، استفاده از  آهن اسفنجی به عنوان خوراک کارخانه ها ارجحیت دارد.
    بررسی های انجمن جهانی فولاد در خصوص چشم انداز تقاضای فولاد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نشان می دهد که امکان رشد بیشتر وجود دارد اما تحت‌الشعاع چشم‌انداز قیمت نفت است ضمن اینکه بخش ساختمان مسکونی و غیر مسکونی هر دو امکان رشدی متوسط دارند.
    همچنین بخش خصوصی به عنوان محرک اصلی رشد باقی می ماند که منجر به  رشد مستمر در تقاضا برای سازه‌های غیر مسکونی می‌شود. ساخت و ساز در بخش زیربنایی در سطح بالایی ادامه خواهد یافت که عمدتاً به دلیل برگزاریExp2020 , FIFA 2022  است.
    پیش می شود جمعیت منطقه شمال آفریقا با نرخ ترکیبی رشد جمعیت 6/1 درصد بین سال های 2015 تا 2025رشد کند ( این نرخ رشد برای اتحادیه اروپا 2/0 درصد و برای جنوب شرق آسیا حدود یک درصد پیش بینی شده است).
    بر اساس این گزارش چالش های دراز مدت تقاضای فولاد شامل ریسک رکود بخش های مختلف، افزایش عدم تعادل درآمدی که رشد اقتصای و طبقه متوسط را تهدید می کند، کند شدن روند رشد جمعیت و کاهش جمعیت کهنسال، زوال زودرس صنایع در کشورهای تازه توسعه یافته، توزیع مفهوم اقتصاد چرخه ای و تاثیر آن بر تقاضای فولاد و روند دیجیتالی شدن و تاثیر آن بر مصرف فولاد اعلام شده است.
    خلاصه نتیجه گیری های انجمن جهانی فولاد نشان می دهد که تقاضای جهانی فولاد همچنان روند نزولی دارد، کاهش تقاضای فولاد در چین و روسیه در 2016 کمتر از حد انتظار بوده است، آمریکا، آمریکای لاتین و منطقه MENA  انتظارات گذشته را برآورده نکرده اند، پیش بینی تقاضای فولاد هند همچنان بدون تغییر باقی می ماند و چشم‌انداز کشورهای ASEAN اندکی بهبود یافته است و شتاب رشد تقاضای جهانی فولاد ضعیف باقی می ماند، اما اقتصادهای نوظهور آسیا وضعیت بهتری از لحاظ تقاضای فولاد دارند.

    برچسب ها