عصر خودرو

در یادداشتی بررسی شد؛

نقش‌ بورس کالا در حل بحران سنگ‌آهن

عصر بازار- امروز در پی اتفاقات رخ داده در بازار جهانی سنگ‌آهن، بخش عمده‌ای از معادن متوسط و کوچک بخش خصوصی فعالیت خود را متوقف کرده‌اند، زیرا با قیمت‌های فعلی شاید دیگر ادامه فعالیت به ویژه فعالیت‌های صادراتی توجیه اقتصادی نداشته‌باشد.

نقش‌ بورس کالا در حل بحران سنگ‌آهن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ماین نیوز، حال با توجه به شرایط بحرانی تقاضا در بازار داخلی و خارجی، ورود سنگ‌آهن به رینگ داخلی بورس کالا شاید تاثیر مستقیمی بر وضعیت بحرانی نداشته باشد، اما این مکانسیم می‌تواند در گام نخست به واقعی شدن قیمت‌ها کمک کند.

    درصورت عرضه تمامی سنگ‌آهن‌ها در بورس شاهد آن خواهیم بود که قیمت‌ها به سمت واقعی شدن رفته و از سوی دیگر شرایط رقابتی‌تر از گذشته می‌شود. با اجرای این کار دیگر قیمت یا دوگانه و سه‌گانه را در بازار شاهد نخواهیم بود. بی‌تردید این موضوع در تنظیم عرضه و تقاضای بازار سنگ‌آهن نقش مهمی را ایفا می‌کند. هرچند شاید موضوع یادشده نقش چندان مهمی در این وضعیت برای حل بحران ندارد، اما مکانیسم‌های مکمل و جنبی که در بخش قراردادهای بورس کالا وجود دارد می‌تواند به معادن متوسط و کوچک کمک کند. در واقع از این طریق بورس کالا می‌تواند برای معادن یادشده مفید باشد، البته این موضوع مشروط به آن است که برای دریافت تضامین و آیین‌نامه‌های بورس کالا محدودیتی اعمال نشود.

    حال با اجرای این موضوع در تامین سرمایه به‌ویژه قراردادهای آینده که به نوعی امکان پیش‌خرید را برای سرمایه‌گذار ایجاد می‌کند، بورس کالا به‌عنوان واسطه قرار گرفته و می‌تواند نقش خوبی را در این میان ایفا کند. اما به‌طور کلی باید به این نکته اشاره داشت که وضعیت معادن کوچک و متوسط بسیار بحرانی است به‌طوری که90 درصد آنها به‌طور کامل تعطیل هستند. در این شرایط ابزار مکمل قیمت‌گذاری یا تامین سرمایه ممکن است چندان کارآیی در حل این بحران نداشته باشد.

    نویسنده: سجاد غرقی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران
    برچسب ها