عصر خودرو

پایان دوران طلایی تحریم‌های ایران برای بانک هندی

عصر بازار: بانک دولتی "یو سی او" هند که با در اختیار داشتن میلیاردها دلار از پول نفت بلوکه شده ایران، از تحریم‌های غربی منفعت برد و شاهد افزایش درآمد و سودش بود اکنون در مواجهه با چشم انداز برداشته شدن این تحریم‌ها، خود را برای حاشیه سود کمتر آماده می‌کند.

پایان دوران طلایی تحریم‌های ایران برای بانک هندی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، این بانک برای جبران این ضرر برای جذب سپرده‌های بدون سود تبلیغات سنگینی را آغاز کرده است زیرا زمانی که تجارت با ایران با استفاده از دلار ازسرگرفته شود، 15 هزار کرور روپیه که برابر با هشت درصد از کل سپرده‌هایش است را از دست خواهد داد.

    بانک "یو سی او" در سال 2012 پس از اینکه تحریم‌های آمریکا علیه ایران، کانال‌های پرداخت پول واردات نفت را مسدود کرد، مکانیسم تجارت روپیه جدیدی را راه اندازی کرد که تحت آن شرکت‌های نفتی هندی 45 درصد از پول نفت خریداری شده از ایران را به روپیه به حساب این بانک در کلکته واریز می‌کردند. تحت این مکانیسم بانک‌های ایرانی معدودی در بانک "یو سی او" حساب‌های روپیه گشودند. پول صادرات کالاها از هند به ایران هم با استفاده از این حساب پرداخت می‌شد. این مکانیسم در فوریه سال 2012 اجرایی شد و از آن زمان همه تجارت با ایران از طریق بانک "یو سی او" انجام گرفته است.

    بر اساس این گزارش، "یو سی او" پیش از تشدید تحریم‌ها در سال 2012 یکی از ضعیف‌ترین عملکردها را در میان بانک‌های هندی داشت اما پول‌های بلوکه شدن ایران به این بانک فرصت داد فعالیتش را بهبود زیادی ببخشد و شروع تازه ای در صنعت بانکی داشته باشد. این پول‌ها به‌ویژه از این جهت ارزشمند بودند که بانک‌های هندی برای سپرده‌های حساب جاری بهره پرداخت نمی‌کنند اما می‌توانند آنها را به مشتریان دیگرشان وام دهند.

    چاران سینگ، مدیراجرایی بانک "یو سی او" به بیزنس استاندارد اظهار کرد مدتی طول خواهد کشید تا برداشته شدن تحریم‌ها انجام شود اما مطمئنا این بانک لطمه خواهد دید و ما تلاش می‌کنیم با افزایش حساب‌های سپرده بدون بهره تا حدودی این مسئله را جبران کنیم.

    کاهش قیمت‌های نفت مایه نگرانی این بانک شده است. در حال حاضر سپرده موجود در حساب‌های ایران بانک "یو سی او" 15 هزار کرور روپیه در مقایسه با رکورد 23 تا 25 هزار کرور روپیه است.

    رییس هیات مدیره و مدیرکل سابق بانک "یو سی او" با اعلام نتایج مالی سه ماهه چهارم سال مالی 2015 در ماه مه امسال، کاهش سپرده ایران را یکی از دلایل سود اندک این بانک اعلام کرد. وی گفت: میزان سپرده موجود در حساب‌های ایران از حدود 23 هزار کرور روپیه به 17 هزار کرور روپیه در ماه مه سال 2015 رسیده است. سود خالص این بانک در سه ماهه چهارم سال مالی 2015 حدود 26 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال مالی 2014 کاهش یافت.

    طبق اطلاعات این بانک، از ابتدای سال مالی 2013-2012 تا ماه مه سال 2015 میزان پولی که این بانک از شرکت‌های نفتی هند دریافت کرد حدود 81 هزار و 858 کرور روپیه بود در حالیکه پولی که از سوی این بانک به صادرکنندگان هندی پرداخت شد، 66 هزار و 604 کرور روپیه بود.

    ارزش کل صادرات هند به ایران در سال مالی 2015-2014 به 4175 میلیون دلار رسید که حدود 25 درصد در مقایسه با سال مالی 2013-2012 افزایش داشت با اینهمه در مقایسه با سال مالی 2014-2013 صادرات هند به ایران حدود 16.2 درصد کاهش داشت که عمدتا به دلیل صادرات کشاورزی پایین‌تر بود.

    پالایشگاه‌های هندی سال گذشته پس از آغاز مذاکرات هسته‌ای میان غرب و ایران، حدود سه میلیارد دلار بدهی نفتی را در شش نوبت و از طریق یک کانال پرداخت محدود پرداخت کردند. بدهی باقی مانده از آن زمان به بیش از 6.5 میلیارد دلار افزایش یافته است.

    خبرگزاری پی تی آی هند چندی قبل به نقل یک مقام عالی رتبه گزارش داده بود ایران برای دریافت بخشی از بدهی که به روپیه پرداخت می‌شود، در یکی از بانک‌های هند حساب خواهد گشود با اینهمه حساب جدید متفاوت از حساب ایران در بانک "یو سی او" خواهد بود که یک حساب بدون بهره است زیرا ایرانی‌ها خواهان واریز پول به حسابی هستند که به آن سود تعلق می‌گیرد.

    مابقی بدهی نفتی هند به ایران هم به دلار آمریکا یا یورو پرداخت می‌شود.

    ایران از پرداخت‌های روپیه برای تسویه پول کالاها و محصولاتی که از هند وارد می‌کند، استفاده خواهد کرد.

    برچسب ها