عصر خودرو

رئیس کل سابق بانک مرکزی خبر داد

مجوز مجلس برای تسویه بدهی ۹۰هزار میلیارد تومانی دولت به بانک‌ها

عصر بازار- رئیس کل سابق بانک مرکزی گفت: ورشکستگی بانک‌های دولتی تاکنون سابقه نداشته و برای بانک‌های خصوصی نیز چنین شرایطی به وجود نیامده است چرا که بانک مرکزی به آنها کمک کرده است.

مجوز مجلس برای تسویه بدهی ۹۰هزار میلیارد تومانی دولت به بانک‌ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، محمود بهمنی در پاسخ به پرسشی درباره تسویه بدهی دولت با تغییر نرخ تسعیر ارز، گفت: مجلس شورای اسلامی بر اساس دارایی‌های بانک مرکزی این مصوبه را داد که دولت بتواند بدهی‌هایش را به سیستم بانکی پرداخت کند و قرار شد از این محل حدود 90 هزار میلیارد تومان در اختیار دولت قرار بگیرد تا بدهی‌هایش را به سیستم بانکی و تأمین اجتماعی و پیمانکارها بپردازد و کلیه بدهی‌ها‌یش را تسویه کند.

    وی گفت: این ایده خوبی بود و به شفافیت مطالبات متفرقه دولت کمک می‌کند.

    بهمنی در پاسخ به این سؤال که نظر شما درباره دخالت بانک مرکزی در بازار بین بانکی و تزریق 25 هزار میلیارد تومان به این بازار چیست، گفت: بانک مرکزی برای کنترل و نظارت سیستم بانکی باید به صورت فیزیکی دخالت کند تا از اتفاقات بد جلوگیری کند،اما موفقیت‌آمیز بودن آن نیازمند تحلیل است که آیا اقدام بانک مرکزی توانسته نقش اساسی را ایفا کند یا خیر.

    این نماینده مجلس در پاسخ به این سؤال که دلیل رشد زیان‌دهی بانک‌های بزرگ همانند تجارت و صادرات، چیست و آیا خطر ورشکستگی آنها احساس می‌شود یا خیر، گفت: در خصوص بانک‌های دولتی تاکنون ورشکستگی سابقه نداشته و برای بانک‌های خصوصی نیز چنین شرایطی به وجود نیامده است چرا که بانک مرکزی به آنها کمک کرده است.

    بهمنی افزود: آن مواردی که به مشکل برخورد کرده‌اند مؤسسات اعتباری یا سازمان‌های پولی هستند که مجوز نداشتند و هیچ تکلیفی برای حمایت از آنها وجود نداشت. این موارد باید در نظر گرفته شود و نباید اجازه مجوز به چنین مؤسساتی داده شود.

    برچسب ها