عصر خودرو

به دنبال کاهش قیمت نفت؛

پروژه‌های بزرگ در امارات متوقف می‌شود

عصر بازار- امارات هشدار داده است که به دلیل کاهش قیمت نفت، تعدادی از پروژه‌های بزرگ این کشور متوقف خواهند شد.

پروژه‌های بزرگ در امارات متوقف می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، امارات هشدار داده است که به دلیل کاهش قیمت نفت، تعدادی از پروژه‌های بزرگ این کشور متوقف خواهند شد. این در حالی است که شرکت‌های بین المللی نفتی احتمالا تا پایان سال جاری میلادی و در سال آینده سرمایه گذاری‌های خود را حدود 370 میلیارد دلار کاهش خواهند داد.

    جسیکا بروئر کارشناس مسائل خاورمیانه در شرکت وود مکنزی با اعلام این مطلب، افزود: کاهش بیشتر سرمایه گذاری‌ها به معنی کاهش 3 درصدی تولید نفت و گاز طبیعی در سال جاری، معادل 5 میلیون بشکه نفت و 4 درصد دیگر یعنی معادل 6 میلیون بشکه در سال 2017 خواهد بود.

    سهیل المزروعی وزیر انرژی امارات هفته گذشته در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که این کشور با توجه به افزایش احتمال کاهش درآمدهای آتی، تعدادی از پروژه‌های خود را متوقف کرده است.

    قیمت نفت خام برنت از بشکه‌ای بیش از 115 دلار در ژوئن سال 2014 به کمتر از بشکه ای 28 دلار در ژانویه سال جاری کاهش یافت و روز پنجشنبه گذشته کمتر از بشکه‌ای 48 دلار معامله شد. این کاهش قیمت موجب توقف پروژه ها، لغو میلیاردها دلار سرمایه گذاری و حذف هزاران شغل شده است.

    پاتریک پویان رییس اجرایی شرکت توتال فرانسه ماه گذشته گفته بود، کاهش سرمایه گذاری‌ها در صنعت نفت کاهش تولید نفت نسبت به توازن تا سال 2020 را تهدید می‌کند. المزروعی هم اعلام کرده است: این همان چیزی است که ما را نگران می‌کند. تعداد پروژه‌هایی که متوقف شده‌اند، بسیار زیاد است. کاهش سرمایه گذاری در تولید نفت می‌تواند مانع تولید در آینده شود حتی اگر بازار در حال حرکت به سمت توازن باشد.

    رؤسای چند شرکت بزرگ نفتی از جمله اکسون موبیل و توتال قرار است هفته آینده برای شرکت در بزرگترین کنفرانس نفتی در امارات گرد هم جمع شوند تا در مورد عرضه و تقاضای جهانی و همچنین آینده این صنعت به بحث و گفت و گو بپردازند.

    این در حالی است که اد مورس رئیس بخش تحقیقات کالای مؤسسه مالی و بانکداری سیتی گروپ معتقد است: سرمایه گذاری‌ها در آینده افزایش خواهند یافت. به گفته وی، قیمت نفت برنت در سه ماهه سوم سال آینده به بشکه‌ای 60 دلار افزایش خواهد یافت و در سه ماهه بعد از آن نیز به 65 دلار خواهد رسید.

    وی ادامه داد: همه چیز به قیمت‌ها بستگی دارد. برای افزایش سرمایه گذاری‌ها باید قیمت نفت به مدت سه ماه به حداقل بشکه‌ای 50 دلار برسد. آژانس بین‌المللی انرژی تخمین زده است که هزینه‌های استخراج و تولید نفت بعد از کاهش 25 درصدی در سال 2015، در سال آینده نیز به همین میزان یعنی بیش از 300 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت. هیچ نشانه‌ای نیز در خصوص از سرگیری سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در سال 2017 دیده نمی‌شود.

    نیل بوریج کارشناس شرکت سنفورد سی برنشتاین ضمن پیش بینی افزایش قیمت نفت به متوسط بشکه‌ای 60 دلار در سال آینده، در این باره گفت: شرکت‌ها باید در مورد سرمایه گذاری‌های جدید خود محتاط باشند. فکر نمی‌کنم سال آینده سرمایه‌گذاری بزرگی انجام شود.

    بروئر هم ادادمه داد: کاهش هزینه سرمایه‌گذاری‌ها پیش از این موجب به تعویق افتادن حدود یک تریلیون دلاری پروژه‌ها از سال 2014 تا 2020 شده است. این پروژه‌ها تا پایان این دهه معادل 3 میلیون بشکه نفت در روز هستند. المزروع نیز خاطرنشان کرد: ما در امارات تلاش می‌کنیم پروژه‌ها به تعویق نیفتند. تمامی پروژه‌ها در سراسر جهان متناسب با مقدار تقاضا خواهند بود.

    بوریج پیش بینی کرد: در صورتی که قیمت نفت بشکه‌ای حداقل 50 دلار باقی بماند و تقاضا افزایش یابد، سرمایه گذاری‌ها در سال 2018 از سر گرفته خواهند شد. این قیمت است که سرمایه گذاری را باز خواهد گرداند نه عرضه نفت بیشتر به بازار.

    برچسب ها