عصر خودرو

روزهای پر ابهام بازار سهام ادامه خواهد یافت؟

عصر بازار- معاملات امروز بازار سهام در حالی آغاز می‌شود که با توجه به ریزش‌های چند روز اخیر شاخص بورس سهامداران نسبت به سرمایه‌گذاری در بورس مردد شده‌اند.

روزهای پر ابهام بازار سهام ادامه خواهد یافت؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، دومین روز معاملاتی هفته در شرایطی آغاز می‌شود که روز گذشته با ریزش 417 واحدی شاخص این متغیر کلیدی به محدوده 79 هزار و 253 واحد سقوط کرد و به میزان قابل توجهی سهام‌داران را نسبت به ورود نقدینگی مردد ساخت.

    البته پیش از این نیز پیش‌بینی شده بود افزایش ریسک‌های سیاسی از جمله انتخابات ریاست جمهوری امریکا و همچنین افت قیمت جهانی نفت و سقوط به محدوده 48 دلار تاثیر منفی بر معاملات تالار شیشه‌ای داشته باشد.

    با این وجود به اعتقاد بسیاری از فعالان بازار با توجه به رشد اقتصادی کشور و همچنین بهبود شرایط سیاسی انتظار می‌رود این روند نزولی چندان پایدار نبوده و به زودی شاهد بازگشت شاخص به مدار صعودی باشیم.

    بنابراین گزارش، معاملات امروز بازار سهام درشرایطی آغاز می‌شود که بازارهای جهانی در تعطیلات قرار دارند و تا حدودی بر ابهامات بازار افزوده شده و از سویی دیگر انتظار می‌رود تا مشخص شدن نتیجه انتخابات آمریکا بازار عملکرد پر نوسانی داشته باشد.

    در میان صنایع بازار انتظار می‌رود گروه سیمان متاثر از انتشار صحبت‌های دبیر انجمن سیمان مبنی بر عرضه مجدد سیمان صادراتی در بورس کالا در زمستان و ابراز خوش‌بینی نسبت به آینده این محصول و همچنین مهیا شدن شرایط برای صادرات با رونق نسبی مواجه شود و شاهد سبز پوش شدن نمادهای زیر مجموعه این گروه باشیم.

    قندی‌ها روز گذشته تنها صنعت سبز پوش بازار سهام بودند و به خوبی کام سهامداران خود را شیرین کردند. با این وجود انتظار می‌رود روند معاملات نمادهای زیر مجموعه این گروه به آرامی متعادل شده و شاهد افزایش عرضه ها در این گروه باشیم.

    در گروه بانک روزهای کم رمق همچنان ادامه دارد و حجم و ارزش نمادهای زیر مجموعه این گروه با افت نسبی مواجه شده است. در این گروه بانک گردشگری در نظر دارد برنامه افزایش سرمایه 230درصدی را در صورت تایید حسابرس و مجوز سازمان بورس عملی کند و سرمایه خود را از محل مطالبات و آورده سهامداران به یک هزار و 980 میلیارد تومان برساند.

    در میان لیزینگی‌ها اگر چه بیشتر نمادهای زیر مجموعه این گروه روز گذشته با افزایش عرضه و افت نسبی مواجه شدند اما انتظار می‌رود با رسیدن شاخص این گروه به محدوده حمایتی شاهد رشد نسبی قیمت سهام شرکت‌های این گروه باشیم. اما در این گروه روز گذشته نماد معاملاتی «وکاسپی» به عنوان دویست و سومین نماد معاملاتی در بازار پایه فرابورس ایران درج شد.

    در گروه خودرو با وجود انتشار اخبار مثبت متعدد در خصوص افزایش تولید و فروش شرکت‌ها روند معاملات نمادهای زیر مجموعه گروه عملکرد پر نوسانی دارند. در این گروه سهامداران چشم انتظار بازگشایی «خساپا» هستند که با توجه به نقش لیدری این نماد بر معاملات این گروه تاثیر گذار خواهد بود.

    پالایشی‌ها تحت تاثیر افت قیمت جهانی نفت روز گذشته نمادهای این گروه با افت قابل توجهی مواجه و صف فروش در اکثر نمادهای این گروه تشکیل شد که تاثیر منفی قابل توجهی بر جهت گیری شاخص داشت امروز نیز انتظار می‌رود با توجه بسته بودن بازارهای جهانی شاهد روزی پر عرضه در میان نمادهای این گروه باشیم.

    به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود روند معاملات امروز بازار سهام تا حدودی محتاطانه باشد و با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سهامداران ریسک‌گریز از حضور در بازار اجتناب کنند. از سویی دیگر بسته بودن بازارهای جهانی نیز بر ابهامات بازار خواهد افزود. همچنین انتظار می‌رود با نزدیک شدن شاخص به سطح حمایتی 79 هزار واحد تا حدودی از حجم عرضه‌ها کاسته شده و شاهد بازاری متعادل باشیم.

    با این اوصاف پیش‌بینی می‌شود بازار سهام در دقایق ابتدایی با افزایش عرضه مواجه شود اما در ادامه شاهد متعادل شدن نماگر باشیم.

    برچسب ها