عصر خودرو

در حاشیه برگزاری پنجاه و ششمین مجمع سالانه WFE صورت گرفت؛

دست همکاری بورس کالای ایران و بورس آتی تایوان

راه اندازی بازار آپشن در اولویت

عصر بازار- پنجاه و ششمین مجمع سالانه فدراسیون جهانی بورس ها (WFE) از پنجشنبه گذشته (۳ نوامبر) در حالی در شهر کارتاهنا کلمبیا برگزار شد که بورس کالای ایران نیز به عنوان عضو وابسته (Affiliate Status) در این مجمع حضور داشت.

دست همکاری بورس کالای ایران و بورس آتی تایوان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، بورس کالای ایران از تیرماه امسال و در پی گشایش های بین الملی کشورمان به عضویت فدراسیون جهانی بورس ها (World Federation of Exchanges) به عنوان معتبرترین تشکل بورسی دنیا درآمد که امکان انجام همکاری‌های مشترک با اعضای این فدراسیون،  افزایش سطح تعاملات و امکان ارتباط مستقیم با بورس های تراز اول دنیا به همراه حضور در تمامی اجلاس ها، مجامع و نشست های عمومی و تخصصی از اصلی ترین مزایای عضویت وابسته بورس کالا در WFE به شمار می رود. در همین راستا پنجاه و ششمین مجمع سالانه WFE که ارزش دارایی های بورس های عضو این مجمع به 64 هزار میلیارد دلار می رسد از پنجشنبه گذشته به میزبانی کارتاهنا کلمبیا برگزار شد که بورس کالای ایران نیز در این مجمع حضور داشت. در پنل های تخصصی نشست سالانه اعضای فدراسیون جهانی بورس ها مباحث متنوعی در حوزه بازارهای مالی از جمله سیستم های اطلاعات مدیریت مالی و زیرساخت های بازارهای مالی در آینده مطرح شد.

    براساس این گزارش، در حاشیه پنجاه و ششمین مجمع سالانه WFE ، نشستی دوجانبه میان هیات بورس کالای ایران و بورس آتی تایوان برگزار شد که زمینه های همکاری مشترک در حوزه توسعه بازار مشتقات مورد بررسی قرار گرفت.

    همچنین موضوع اصلی مذاکرات بورس کالای ایران و بورس آتی تایوان که در سطح مدیران عامل انجام شد، به راه اندازی قراردادهای آپشن در بورس کالای ایران اختصاص داشت که مدیرعامل بورس تایوان از انتقال تجربیات و همکاری برای راه اندازی این بازار جدید در بورس ایران استقبال ویژه ای کرد. براین اساس مقرر شد کارگاه های آموزشی مشترک میان بورس کالای ایران و بورس آتی تایوان برگزار شود تا پس از فراهم شدن زیرساخت های لازم، همکاری های دو جانبه دو بورس در حوزه بازار مشتقه به خصوص قراردادهای آپشن عملیاتی شود. 

    بنابراین گزارش، بورس آتی تایوان با نشان اختصاری (TAIFEX) در سال 1998 تشکیل شد و هم اکنون معاملات آتی و آپشن را روی شاخص های اصلی بازار سهام تایوان، قرارداد های آتی اوراق قرضه دولتی و دارایی پایه طلا انجام می دهد. بورس آتی تایوان بازاری کاملا الکترونیکی است که به راحتی امکان دسترسی فعالان در بازارهای آتی را فراهم می آورد. همچنین مکانیسم تسویه و پایاپای در این بورس به طور مجزا در دپارتمان پایاپای بورس آتی تایوان انجام می گیرد که البته به طور کاملا مستقل عمل می کند.

    دو محصول بسیار مهمی که در بورس آتی تایوان معامله می شوند با نماد های معاملاتی TAIEX آپشن و TAIEX  آتی مشخص می شوند که از موفق ترین قراردادهای مشتقه روی شاخص های اوراق بهادار در آسیا محسوب شده که به ترتیب روزانه 100 و 400 هزار قرارداد در این دو نماد معامله ثبت می شود. همچنین در طرف مقابل بورس کالای ایران راه اندازی قراردادهای آپشن را روی دارایی طلا و محصولات کشاورزی در دستورکار قرار داده است همکاری بورس آتی تایوان می تواند به سرعت راه اندازی این بازار جدید در بورس کالا سرعت بخشد.

    برچسب ها