عصر خودرو

ادامه صدرنشینی صنعت;

وام‌دهی ۲۳۰ هزار میلیاردی بانک‌ها

عصر بازار- شبکه بانکی در نیمه اول سال جاری بیش از ۲۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخته که ۷۲ هزار میلیارد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

وام‌دهی ۲۳۰ هزار میلیاردی بانک‌ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، پیش‌بینی460 هزار میلیاردی رئیس کل بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات بانکی به بخش‌های مختلف اقتصاد در سال جاری در شرایطی بوده که تازه‌ترین آمار منتشره این بانک از عملکرد شش ماهه نشان می‌دهد حدود 233 هزار میلیارد تومان از این رقم‌گذاری اتفاق افتاده است. این تسهیلات 45 درصد نسبت به نیمه اول سال گذشته افزایش دارد.

    با توجه به این‌که هدف اصلی در تسهیلات‌دهی تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی بوده و اولویت بر این موضوع قرار دارد تا بتوان تا حدی به رونق بنگاه‌ها و به تبع آن رشد اقتصادی کمک کرد، آمارها حاکی از آن است که در این دوره حدود 152 هزار میلیارد تومان یعنی معادل 65.6 درصد کل تسهیلات پرداختی به تامین سرمایه در گردش اختصاص یافته است. این رقم حدود 50 هزار میلیارد تومان معادل 50 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد دارد.

    اما صنعت به عنوان یکی از بخش‌های اقتصادی که همواره بالاترین سهم را از سرمایه در گردش تسهیلات بانکی را می‌برد به همراه معدن توانسته در نیمه سال جاری توانسته 55 هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت کند که حاکی از اختصاص 36 درصدی منابع تعلق گرفته به سرمایه در گردش مجموعه واحدهای اقتصادی است. بر این اساس، از 65 هزار و 300 هزار میلیاردی که به بخش صنعت، معدن و تجارت تسهیلات پرداخت شده حدود 84.4 درصد آن یعنی رقمی بیش از 55 هزار میلیارد تومان به سرمایه در گردش تعلق گرفته است.

    سایر گزارش‌ها نشان‌دهنده آن است که تعداد 140 هزار و 437 هزار فقره تسهیلات به بخش صنعت و معدن با میانگین پرداختی هر فقره 465 میلیون تومان بوده که نسبت به سایر بخش‌ها بیشترین میانگین را دارد. در عین حال که در بخش خدمات حدود یک میلیون و 868 هزار و 363 فقره تسهیلات با میانگین 51 میلیون تومان پرداخت شده است.

    رشد تسهیلات‌دهی بانک‌ها در شرایطی اتفاق افتاده که بانک مرکزی تاکید دارد برای تداوم مسیر کاهش نرخ تورم باید مراقب قدرت‌گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد بود. در این راستا ضروری است به افزایش توان مالی بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت آن، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آنها به مسیر صحیح اعتباردهی بانک‌ها، افزایش بهره‌وری در تامین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی بانک‌ها و ترغیب بنگاه‌های تولیدی به سمت بازار سرمایه به عنوان یک ابزار مهم در تامین مالی طرح‌های اقتصادی توجه ویژه‌ای کرد.

    برچسب ها