عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

سیاست قیمت تضمینی، بازی برد-برد برای کشاورزان و دولت

عصر بازار- اجرای طرح قیمت تضمینی محصولات کشاورزی در بورس کالا، یک بازی برد-برد برای کشاورزان و دولت است زیرا علاوه بر اینکه فرایند کشف قیمت، فروش محصول و نیز دریافت درآمد برای کشاورزان به راحتی میسر می شود، کاهش بار مالی دولت و همچنین افزایش ارتقای کیفیت محصولات کشاورزان را به همراه دارد.

سیاست قیمت تضمینی، بازی برد-برد برای کشاورزان و دولت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، میر مسعود پرور، مدیر واحد بورس کالا کارگزاری فولاد مبنا به اجرای طرح قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی محصولات کشاورزی در بورس کالا اشاره کرد و گفت: از مشکلات حاکم در طرح خرید تضمینی عدم اعلام قیمت مناسب در زمان مقتضی بر اساس جو بازار بود که این امر منجر به عدم توان تصمیم گیری صحیح از سوی کشاورزان در مورد الگوی کشت و نیز انتخاب نوع محصول خواهد شد.

    وی افزود:  اجرای طرح قیمت تضمینی محصولات کشاورزی در بورس کالا، یک بازی برد-برد برای کشاورزان و دولت است زیرا علاوه بر اینکه فرایند کشف قیمت، فروش محصول و نیز دریافت درآمد برای کشاورزان به راحتی میسر می شود، کاهش بار مالی دولت و همچنین افزایش ارتقای کیفیت محصولات کشاورزان را به همراه دارد.
    پرور با بیان اینکه کشف قیمت در بورس کالا براساس عرضه و تقاضا در فضایی کاملاً شفاف رخ می دهد، گفت: در ساز و کار سیاست قیمت تضمینی وجه معاملات ظرف چند روز و مابه التفاوت قیمت کشف شده در بورس و قیمت تضمینی از سوی دولت به کشاورز پرداخت می شود که این امر به دلیل کاهش زمان پرداخت وجه کشاورزان از فروش محصولاتشان باعث رضایت خاطر آنها شده است.
    مدیر واحد بورس کالا کارگزاری فولاد مبنا به قوانین موجود در راستای اخذ مجوز عرضه محصول در بورس کالا اشاره کرد و گفت: محصول در ابتدا می بایست از شرایط کیفی استاندارد و متناسب برخوردار باشد تا در تابلو معاملاتی بورس کالا قرار گیرد و از آنجا که تضامین مربوط به انجام طرح قیمت تضمینی از انبار های پذیرفته شده در بورس اخذ می شود لذا انبار ها موظف به اطمینان کیفیت محصولات ارائه شده از سوی کشاورزان هستند.
    این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در این خصوص می توان گفت که با توجه به مزایای طرح قیمت تضمینی در آینده نزدیک شاهد افزایش کیفیت محصولات کشاورزی در سطح کشور و منطقه خواهیم بود.

    کاهش بار مالی دولت
    پرور به کاهش بار مالی دولت به عنوان دیگر مزایای موجود در طرح قیمت تضمینی اشاره کرد و گفت: با عرضه محصولات کشاورز در چرخه معاملات بورس کالا در قالب سیاست قیمت تضمینی، دولت به جای پرداخت کل هزینه های خرید تضمینی، مابه التفاوت قیمت بورس و نرخ تضمینی را به کشاورزان پرداخت می کند که این موضوع در شرایط فعلی یک امتیاز ویژه برای دولت به شمار می رود.
    مدیر واحد بورس کالا کارگزاری فولاد مبنا در ادامه اذعان کرد: با توجه به تجربه موفق بورس کالا در پرداخت وجوهات ناشی از معاملات به تولیدکنندگان، این امر نیز در حوزه کشاورزان هم رعایت شده و در کوتاهترین زمان پس از تسویه معاملات از سوی خریدار، مبالغ به حساب آنها واریز می شود.

    تامین مالی تولیدکنندگان از طریق بورس کالا
    وی در خصوص مزایای تامین مالی بنگاه از طریق بورس کالا گفت: به طور کلی تامین مالی از طریق بازار سرمایه می تواند جایگزین مناسبی جهت دریافت تسهیلات بانکی باشد. لازم به ذکر است که در بورس کالا می توان از طریق قراردادهای سلف (فروش سلف)، اوراق سلف موازی استاندارد و معاملات گواهی سپرده کالایی اقدام به تامین مالی کرد.
    پرور تصریح کرد: در قراردادهای سلف، تولیدکنندگان می توانند با پیش فروش محصولاتشان، اقدام به تامین مالی کوتاه مدت و چندماه از طریق بورس کالا کنند که برای این کار شرکت متقاضی می تواند با ارائه تضامین لازم نزد بورس و با انتشار اطلاعیه عرضه در چارچوب قوانین، سرمایه درگردش مورد نیاز واحد را با سهولت تهیه نماید.
    مدیر واحد بورس کالا کارگزاری فولاد مبنا به اوراق سلف موازی استاندارد اشاره کرد و گفت: اوراق سلف موازی استاندارد نیز تاکنون به صورت یکساله به منظور تامین مالی شرکت های تولیدی منتشر شده و با پوشش ریسک برای خریداران کالا و نیز تسهیل مبادلات با عرضه کننده با نرخ بهره متناسب باعث ایجاد جذابیت برای خریداران می شود و هزینه این نوع تامین مالی نسبت به اخذ تسهیلات از شبکه بانکی کمتر است.
    وی گفت: سومین ابزار تامین مالی در بورس کالا، گواهی سپرده کالایی است که متقاضی تامین مالی می تواند از این اوراق به عنوان پشتوانه ای جهت اخذ تسهیلات بانکی استفاده کنند.
    پرور با تاکید بر اینکه انتشار اوراق سلف باعث ورود سرمایه های راکد به چرخه مالی کشور می شود، گفت: اوراق سلف به دلیل بازدهی متناسب با شرایط بازار می تواند جایگزین مناسبی برای انتشار اوراق قرضه دولتی باشد. تاکنون بورس کالا شاهد استقبال خوبی جهت انتشار این اوراق بوده و به طور قطع در آینده استفاده از این نوع تامین مالی از سوی فعالان عرصه صنعت تداوم خواهد داشت.

    برچسب ها