عصر خودرو

کدام ارزها بازنده و کدام ارزها برنده خواهند بود؟

پیش بینی تاثیر انتخابات آمریکا بر ارزهای معتبر

عصر بازار- هر چه بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک تر می شویم نگرانی ها در باره نتیجه آن تشدید می شود که این موضوع طی هفته اخیر تاثیر منفی بر عملکرد دلار گذاشته است.

پیش بینی تاثیر انتخابات آمریکا بر ارزهای معتبر
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، هفته پیش نشست کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا برگزار شد و گزارش وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار این کشور در ماه گذشته میلادی منتشر شد اما توجه سرمایه گذاران به انتخابات ریاست جمهوری معطوف بوده است. در بیانیه پایانی نشست بانک مرکزی مشخص شد احتمال بالا رفتن نرخ های بهره در ماه آینده میلادی بیشتر شده است. همچنین گزارش وزارت کار آمریکا مثبت بود. در نتیجه هر دو عامل باید به رشد ارزش دلار منجر می شد اما چنین نشد.

    در هفته پیش رو، گزارش های متنوعی از اقتصادهای بزرگ منتشر می شود که بر ارزش ارزهای معتبر تاثیر خواهد داشت اما این هفته مهمترین عامل موثر بر ارزش دلار و چند ارز معتبر دیگر، انتخابات ریاست جمهوری در آمریکاست. درباره تاثیر این انتخابات بر بازارهای ارز دیدگاه های مختلفی مطرح شده است. چند روز پیش هنگامیکه در یک نظرسنجی اعلام شد شانس پیروزی ترامپ بیشتر شده ارزش دلار و پزو واحد پول مکزیک به ترتیب یک درصد و 1.8 درصد کاهش و ارزش فرانک سوییس 1.4 درصد افزایش یافت.

    انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا معمولا سبب نوسان های شدید در بازارهای ارز نمی شود اما موضوع مطرح در انتخابات امسال این است که در ماه های اخیر باور سرمایه گذاران این بوده که هیلاری کلینتون در انتخابات پیروز خواهد شد و اکنون نظرسنجی ها نشان می دهد فاصله آنها بسیار کم شده است. این درحالیستکه زمانی برای تغییر رفتار سرمایه گذاران وجود ندارد و انتظار می رود پس از اعلام نتایج وضعیت بازارهای ارز بحرانی شود.

    واقعیت این است که سرمایه گذاران از پبروزی ترامپ در انتخابات می ترسند. دیدگاه های او درباره سیاست خارجی، رویه های اقتصادی و تجاری و مواضع بانک مرکزی سبب هراس سرمایه گذاران داخلی و خارجی شده است.

    واکنش بازار ارز به انتخابات به نتیجه آن بستگی دارد. در زیر سه سناریوی محتمل را بیان می کنیم.

    سناریوی نخست: ترامپ پیروز شود و کلینتون شکست را بپذیرد. در این حالت بزرگ ترین برنده ها ین ژاپن، یورو و فرانک سوییس خواهند بود. همچنین دلار و پزو بزرگ ترین بازنده ها هستند.

    سناریوی دوم: کلینتون پیروز شود و ترامپ شکست را بپذیرد. در این حالت ارزش دلار و پزو به سرعت افزایش خواهد یافت و بزرگ ترین بازنده ها ین ژاپن و فرانک سوییس خواهند بود. البته یورو نیز تااندازه ای تحت فشار قرار خواهد گرفت.

    سناریوی سوم: احتلاف آرای دو نامزد بسیار اندک باشد و بازنده شکست را نپذیرد. این محتمل ترین سناریو است و در این حالت ارزش دلار تحت فشار قرار خواهد گرفت و ارزش ارزهای امن مانند ین و فرانک سوییس حداقل برای مدتی کوتاه رشد خواهد کرد.

    تا روز سه شنبه که انتخابات برگزار می شود سرمایه گذاران به اخبار انتخابات توجه نشان می دهند و با احتیاط رفتار خواهند کرد.

    در زیر نمودار تغییرات نسبت یورو به دلار در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

    برچسب ها