عصر خودرو

مدیرمالی نفت و گاز پارسیان؛

پالایشگاه ها و پتروشیمی ها با ارز تک نرخی راهشان از هم جدا می شود

عصر بازار- سود حاصله از تولید و فروش محصولات در شرکت های پتروشیمی و پالایشگاهی با تک نرخی شدن قیمت ارز تغییر کرده و کاملا معکوس یکدیگر حرکت می کنند.

پالایشگاه ها و پتروشیمی ها با ارز تک نرخی راهشان از هم جدا می شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، حمیدرضا نبی زاده، مدیر مالی شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با اشاره به سیاست های دولت به جهت تک نرخی شدن قیمت ارز و اثر آن بر درآمد و سود شرکت های پتروشیمی و پالایشگاهی گفت: وضعیت پالایشگاهی ها از پتروشیمی ها جدا است. پالایشگاه، نفت خام یا همان مواد اولیه را از دولت می خرد و 90 درصد از محصولاتش، که همان 6 فرآورده اصلی است را مجددا به دولت می فروشد.

    وی ادامه داد: 10 درصد از محصولات باقی می ماند که محصولات فرعی بوده و اجازه فروش به بازار آزاد با قیمت ارز آزاد دارند. بنابراین زمانی که قیمت ارز تک نرخی شود و با فرض افزایش قیمت آن توسط دولت، حاشیه سود در شرکت های پالایشگاهی بالا می رود. یعنی هم قیمت تمام شده مواد اولیه بالا خواهد رفت و از سویی دیگر و به همان نسبت نیز قیمت محصولات افزایش می یابد.

    این کارشناس مسائل مالی در صنعت نفت و پتروشیمی با تاکید بر ایجاد حاشیه سود برای شرکت های پالایشگاهی افزود: قطعا در شرکت های پالایشگاهی زمانی که حاشیه سود بالا رود؛ سود شرکت نیز افزایش یافته و قیمت محصولات نیز افزایش می یابد.

    وی روند اثر گذاری تک نرخی شدن قیمت ارز را در شرکت های پتروشیمی معکوس دانست و یادآور شد: ولی این موضوع در شرکت های پتروشیمی متفاوت است.  خوراک این شرکت ها از دولت تامین می شود ولی محصول به دولت داده نمی شود؛ یعنی مشتری آنها غیر دولتی بوده که با ارز آزاد معامله می کند.

    نبی زاده اعلام کرد: از این روست که اگر قیمت دلار بالا رود یا قیمت ارز تک نرخی افزایش یابد؛ قیمت مواد اولیه که همان خوراک گاز به شمار می رود افزایش یافته و قیمت تمام شده محصول را بالا خواهد برد.

    مدیر مالی شرکت نفت و گاز پارسیان افزود: از آنجایی که میزان فروش محصولات تغییر نکرده ولی افزایش قیمت تمام شده تولید را شاهد هستیم، کاهش سود ایجاد می شود.

    نبی زاده این شرایط را تنها به اثر افزایش قیمت ارز تک نرخی مشروط دانست و گفت: شرکت های پتروشیمی برای ایجاد سود باید راهکارهایی همچون افزایش قیمت جهانی محصولات، افزایش حجم تولید، افزایش قیمت فروش و... را مد نظر داشته باشند تا بتوانند آثار تک نرخی شدن ارز را کاهش دهند.

    برچسب ها