عصر خودرو

تزلزل طلای سیاه در بازار جهانی؛

نشت بهای نفت ادامه دارد؟

عصر بازار- هفته قبل قیمت نفت بیشترین کاهش هفتگی را از ابتدای سال جاری میلادی تجربه کرد و قیمت ها بیش از ۱۰ درصد کاهش یافت. عامل اصلی این کاهش، عمیق تر شدن ابهام ها در باره عملی شدن برنامه کاهش عرضه نفت از سوی اوپک بود.

نشت بهای نفت ادامه دارد؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، بهای نفت برنت و نفت آمریکا در پایان معاملات هفته گذشته، به ترتیب در سطح 45.6 دلار و 44.1 دلار در هر بشکه قرار گرفت. پایان ماه سپتامبر، در نشست غیررسمی اوپک در الجزایر، اعضاء این سازمان توافق کردند از عرضه نفت بکاهند تا قیمت ها تقویت شود. اما در آن نشست جزییات برنامه مشخص نشد و قرار شد در نشست های بعدی تا نشست رسمی اوپک در پایان ماه جاری میلادی، جزییات مشخص شود.

    روسیه نیز اعلام کرد با برنامه کاهش عرضه نفت همراهی خواهد کرد و بدین ترتیب در چند روز پس از نشست الجزایر قیمت نفت رشدی قابل ملاحظه داشت اما این هیجان ادامه پیدا نکرد و در چند هفته اخیر شاهد نزول قیمت ها بوده ایم.

    نخستین عامل شروع روند کاهش قیمت ها، موضع گیری عراق در قبال برنامه سهمیه بندی عرضه نفت بود. وزیر نفت عراق اعلام کرد این کشور در سیستم سهمیه بندی وارد نخواهد شد زیرا هنوز سهم منصفانه از بازار نفت کسب نکرده است.

    سوالی که چند هفته اخیر مطرح شده این است که اگر برخی اعضاء اوپک وارد سیستم سهمیه بندی نشوند کاهش عرضه نفت از سوی دیگر اعضاء چه فایده ای خواهد داشت. در این باره باید به چند نکته اشاره شود.

    نکته نخست این که میزان کاهش عرضه نفت اندک است و حتی اگر برخی اعضاء اوپک از عرضه نفت خود بکاهند تعادل در عرضه و تقاضا در بازار نفت در آینده نزدیک تحقق نخواهد یافت. نکته دوم این است که رشد تقاضا برای نفت کند است در نتیجه بازار نفت در هر حال تا اواسط سال آینده میلادی با مازاد عرضه مواجه است.

    هفته پیش در نشست کارشناسان اوپک اعلام شد عربستان تهدید کرده اگر ایران از عرضه نفت خود نکاهد بر تولید نفت خود خواهد افزود تا قیمت ها کاهش پیدا کنند. یک منبع اعلام کرده عربستان هیچ کشوری را با افزایش عرضه نفت تهدید نکرده اما اگر از عرضه نفت کاسته نشود میزان کلی عرضه نفت در جهان افزایش می یابد.

    در هر حال هدف نشست هفته پیش که تعیین جزییات برنامه کاهش عرضه نفت بود تحقق نیافت و قیمت ها تحت فشار قابل ملاحظه قرار گرفتند.

    در کنار عواملی که بر قیمت نفت فشار وارد می کند یابد یه افزایش چاه های نفتی فعال در آمریکا اشاره کرد. دو هفته پیش تعداد این چاه ها بار دیگر افزایش یافت و این بدان معناست که امکان افزایش تولید نفت در صورت بالا رفتن قیمت ها وجود دارد. همچنین دو هفته پیش میزان ذخیره نفت آمریکا 14.4 میلیون بشکه افزایش یافته است.

    در نهایت باید به افزایش عرضه نفت دریای شمال در ماه آینده میلادی اشاره شود که سبب شده فشار بیشتری بر قیمت ها وارد شود. تحلیلگران معتقدند اگر تغییری در وضعیت کنونی بازار نفت پدید نیاید قیمت نفت همچنان کاهش خواهد یافت و ممکن است به زیر 40 دلار برسد.

    در زیر نمودار تغییرات قیمت نفت برنت در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

    برچسب ها