عصر خودرو

هند و چین نصف نفت ایران را بردند;

صادرات نفت ۲.۶ میلیون بشکه شد

عصر بازار- صادرات نفت ایران با عبور از مرز دو میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه درحالی یک رکورد جدید به ثب رسانده است که هم اکنون بیش از نیمی از بشکه‌های نفت ایران روانه چین و هند می‌شوند.

صادرات نفت ۲.۶ میلیون بشکه شد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، با گذشت چند روز از گزارش بیژن زنگنه وزیر نفت مبنی بر ثبت رکورد جدید صادرات روزانه دو میلیون و 440 هزار بشکه نفت خام، مدیریت امور اوپک وزارت نفت به نقل از گزارش منابع ثانویه از ثبت رکورد جدیدی به منظور فروش نفت خام خبر داده است.

    بر این اساس ماه اوت سال 2016 میلادی حجم صادرات نفت خام ایران به دو میلیون و 608 هزار بشکه در روز رسید که یک رکورد بی‌سابقه به منظور فروش و صادرات نفت خام در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

    نکته قابل توجه درباره افزایش صادرات نفت خام ایران آن است که حجم فروش نفت در ماه اوت در مقایسه با ژوئیه سال 2016 میلادی افزایشی حدود 595 هزار بشکه‌ای را تجربه می‌کند.

    از این رو تا پایان ماه اوت امسال چین با واردات حدود 744 هزار بشکه نفت خام کماکان بزرگترین مشتری طلای سیاه ایران بوده و حجم فروش نفت ایران به این کشور آسیایی در ماه اوت در مقایسه با ژوئیه حدود 180 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

    هند هم پس از چین در ماه اوت امسال بالاترین نرخ رشد واردات نفت خام از ایران را در اختیار گرفته است و فروش نفت به این مشتری سنتی آسیایی با افزایشی حدود 121 هزار بشکه‌ای در روز به 610 هزار بشکه رسیده است.

    در شرایط فعلی هند و چین در مجموع 52 درصد بازار نفت خام ایران را به خود اختصاص داده‌اند به طوری‌که هم اکنون چین سهمی 29 درصدی و هند هم سهمی 23 درصدی از مجموع کل واردات نفت ایران را در اختیار دارند.

    از سوی دیگر با وجود جهش صادرات نفت به هند و چین، اما حجم فروش نفت ایران به دو کشور ژاپن و کره جنوبی در ماه اوت در مقایسه با ژوئیه 2016 میلادی روندی کاهشی داشته است.

    حجم صادرات نفت خام ایران در ماه اوت با 21 هزار بشکه کاهش به 236 هزار بشکه در روز و حجم صادرات نفت به کره جنوبی با ثبت 13 هزار بشکه در روز کاهش به 278 هزار بشکه رسیده است. هم اکنون سهم ژاپن در بازار نفت ایران به حدود 9 درصد و سهم کره جنوبی از بازار نفتی کشور به حدود 11 درصد رسیده است. ترکیه هم جز مشتریان سنتی نفتی کشور بوده که در ماه اوت در مقایسه با ژوئیه سال 2016میلادی با افزایش 91 هزار بشکه‌ای واردات نفت خام در مجموع خریدار روزانه 194 هزار بشکه طلای سیاه از کشور بوده و سهم ترکها از بازار نفت ایران به حدود هفت درصد رسیده است.

    حجم صادرات نفت خام ایران به کشورهای اروپایی هم در ماه اوت امسال با 152 هزار بشکه افزایش در روز در مجموع به 387 هزار بشکه رسیده و در مجموع این کشور اروپایی سهمی 15 درصدی از بازار نفت ایران را در اختیار گرفته است.

    در مجموع به استناد گزارش مدیریت امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی وزارت نفت به نقل از منابع ثانویه حجم صادرات نفت خام ایران در ماه اوت با افزایش قابل توجه‌ای همراه شده و پیش بینی می‌شود با توجه به بهره‌برداری از طرح‌های جدید افزایش تولید نفت در میادینی همچون آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران، آذر، لایه نفتی پارس جنوبی و چندین میدان مستقل نفتی با افزایش بیشتری همراه شود.

    برچسب ها