عصر خودرو

گزارش تحلیلی معاملات محصولات پلیمری در هفته دوم آبان ماه ۱۳۹۵

عصر بازار- در هفته دوم آبان ماه ۱۳۹۵ در مجموع ۴/۵۵.۶۵۶ تن انواع محصولات پلیمری در بورس کالا عرضه شد که ۸/۵۲.۹۳۱ تن از آن به ارزش تقریبی ۴/۱.۹۹۶ میلیارد ریال دادوستد شد.

گزارش تحلیلی معاملات محصولات پلیمری در هفته دوم آبان ماه ۱۳۹۵
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، به این ترتیب علیرغم تداوم رکود در صنعت و کاهش قیمت بسیاری از کالاها در بازارهای داخل کشور، افزایش قیمت پایه های جدید محصولات پلیمری در این هفته موجب گردید حجم عرضه ها 3/5 درصد بیشتر از هفته گذشته (قبل از اعلام قیمت های پایه جدید) گردد.

    از طرف دیگر رشد دلار در بازار آزاد (و پیش بینی تداوم این امر در کوتاه مدت (هرچند با شیب نسبتا کم) و نیز پیش بینی تداوم رشد قیمت محصولات پلیمری در بازارهای جهانی در میان مدت، موجب گردید به تحرکات سفته بازی افزوده و از احتیاط خریداران واقعی اندکی کاسته شود که این امر منجر به افزایش حجم معاملات شد به طوریکه حجم معاملات 6/9 درصد بیشتر از هفته گذشته بود.


     


    همانگونه که عنوان شد اعلام قیمت های پایه جدید یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر معاملات محصولات پلیمری در این هفته بود. مقایسه قیمت های پایه جدید در مقایسه با قیمت های پایه دوره قبل نشان می دهند در این دوره، قیمت اغلب محصولات افزایش یافته به طوریکه محصولات پلی استایرن بوتادین رابر تیره و روشن در کنار محصولات پلی وینیل کلراید با 2/8، 6/7 و 5/3 درصد تغییر نسبت به دوره قبل بیشترین رشد قیمتی را تجربه کردند. این درحالی است که رشد 7/2 درصد پلی اتیلن های سبک فیلم در کنار افزایش 3/12 درصدی پلی استایرن های مقاوم 7240 و معمولی 1540 نیز قابل توجه بود.


    در ضمن در این هفته عرضه پلی استایرن مقاوم 7240 در کنار برخی دیگر از محصولات پرطرفدار پتروشیمی تبریز مانند              پلی اتیلن سنگین دورانی 3840 و پلی استایرن معمولی 1540 در روز سه شنبه عرضه نشد و عرضه ها به روز چهارشنبه موکول گردید که این امر نیز بر هیجانات و التهابات بازار افزود که در بخش مربوطه موارد مورد بررسی قرار داده می شود.
    در این هفته شرکت های پتروشیمی مارون و امیرکبیر به ترتیب بیشترین حجم و ارزش معاملات محصولات پلیمری را به خود اختصاص دادند. این در حالی است که شرکت پتروشیمی تندگویان بیشترین حجم و پتروشیمی شازند بیشترین ارزش معاملات را پس از دو شرکت مذکور از آن خود کردند.


    در ادامه وضعیت معاملات برخی از محصولات مهم پلیمری مورد بررسی قرار داده می شود.
    پلی استایرن مقاوم 7240
    این محصول در این هفته نیز پرطرفدارترین محصول بورس کالا بود به طوریکه نه تنها قیمت پایه آن 3/2 درصد نسبت به هفته گذشته افزایش یافت، بلکه بیشترین قیمت به ثبت رسیده برای خرید این محصول 3/42 درصد بالاتر از قیمت پایه پیشنهادی و  2 درصد بیشتر از هفته گذشته بود.
    نگاهی به قیمت های به ثبت رسیده در هفته گذشته برای خرید این محصول در بازار آزاد نشان می دهد، بالاترین قیمت 6200 تومان بوده در حالی که بیشترین قیمت خرید این محصول در بورس کالای ایران با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و کارمزدهای خرید بالغ بر 6500 تومان بود. این در حالی است که در چند هفته گذشته نیز به دفعات قیمت های بورس بالاتر از قیمت های بازار (در مورد بیشترین قیمت به ثبت رسیده) رقم خورد که در گزارش قبلی نیز به آن اشاره

    شده است که کم تر مورد توجه قرار گرفته است. همان گونه که قبلاً نیز عنوان گردید این اختلاف قیمت نشان می دهد عده ای سودجو به بهانه فصل مصرف و نزدیکی به ایام عزاداری اربعین حسینی قصد دارند با ثبت قیمت های بالا در بورس، از ریزش قیمت ها در بازار آزاد جلوگیری نمایند.
    به هر حال به نظر می رسد این محصول در هفته آینده نیز از جمله پرطرفدارترین محصولات پلیمری بورس کالای ایران باشد.

    پلی استایرن معمولی 1540
    در این هفته 650 تن از این محصول در بورس کالا عرضه شد که بیشترین قیمت به ثبت رسیده برای آن 6/13 درصد بالاتر از قیمت پایه بود که در نهایت تماماً دادوستد شد. بررسی ها نشان می دهند بیشترین قیمت به ثبت رسیده در این هفته تقریبا معادل هفته گذشته بود و با احتساب مالیات بر ارزش افزوده و کارمزد خرید در حدود 5030 تومان رقم خورد که در مقایسه با قیمت 5070 تومان بازار آزاد، منطقی به نظر می رسد. چنانچه بخواهیم دلیل منطقی بودن قیمت های به ثبت رسیده برای 1540 را مورد واکای قرار دهیم به این نتیجه خواهیم رسید که عرضه محصولات گرید 1551 (که خواص بسیار نزدیک به 1540 دارد) پتروشیمی تخت جمشید پارس موجب شده محصول پتروشیمی تبریز از حالت انحصار بیرون آمده و این امر موجب واقعی شدن  قیمتهای پیشنهادی شده است.
    با این حال با توجه به نزدیکی به ایام سوگواری اربعین حسینی، در هفته آینده نیز تداوم این روند مورد انتظار است.

    پلی اتیلن سنگین دورانی 3840
    پتروشیمی تبریز پس از این که در هفته گذشته محصول پلی اتیلن سنگین دورانی گرید 3840UA را که در دو هفته قبل عرضه شده بود، عرضه نکرد در این هفته مبادرت به عرضه گرید 3840 کرد که برای خرید 650 تن محصول عرضه شده 1400 تن تقاضا به ثبت رسید و پس از ثبت بیشترین قیمت 6/18 درصد بالاتر از قیمت پایه، تماما دادوستد شد.
    باتوجه به حجم بالای تقاضا نسبت به مقدار عرضه، به نظر می رسد روند پرتقاضا و ثبت رقابت های بالاتر از 15 درصد در هفته آینده نیز تداوم داشته باشد.


    پلی اتیلن ترفتالات بطری
    در این هفته پتروشیمی شهید تندگویان در غیاب عرضه ها برای طرف های قراردادهای تامین مواد اولیه بلند مدت، 3 نوع از این محصول به گریدهای 871، 821 و 845 به مقدار 814، 1430 و 264 تن را در بورس کالا عرضه کرد که خریداران برای خرید 2 محموله اول تا حداکثر سقف مجاز قیمتی (10 درصد بالاتر از قیمت پایه) با یکدیگر رقابت کرده و محموله ها به صورت تسهیم به نسبت خریداری شدند. این در حالی است که خریداران برای خرید محموله گرید 845 تن تا 6/3 درصد با یکدیگر رقابت کرده (کم ترین قیمت 95/1 درصد بالاتر از قیمت پایه بود) و در نهایت تمام محموله عرضه شده خریداری گردید.
    این محصول نیز با توجه به پایین بودن مقدار عرضه به تقاضا و نیز تقاضای مناسب برای صادرات آن، از جمله محصولات پرطرفدار چندین ماه گذشته بوده که تداوم این امر در هفته آینده نیز مورد انتظار است.

    پلی پروپیلن نساجی
    علیرغم اینکه بسیاری از مجتمع های پتروشیمی در این هفته به طور قابل توجه (بیش از 55درصد) نسبت به هفته گذشته عرضه محصولات پلی پروپیلن نساجی خود را افزایش دادند (که بیشترین مقدار افزایش به میزان 2500 تن از آن پتروشیمی مارون بود)، اما همان گونه که پیش بینی شده بود به دلیل فصل مصرف و بالا بودن تقاضا (در برابر مقدار عرضه ها) به جز محموله های گرید Z30S پتروشیمی شازند و پلی پروپیلن نساجی HP552R پتروشیمی مارون که خریداران تا 8/5 و 3/8 درصد (بالاتر از قیمت پایه) با یکدیگر رقابت کردند، بقیه محموله های عرضه شده به سقف مجاز 10 درصدی معامله شدند. این در حالی است که در هفته گذشته در بازار آزاد، قیمت محصولات پلی پروپیلن نساجی به یک سطح با ثباتی دست یافت و هرچند در برخی از موارد (مانند گرید Z30S) قیمت ها اندکی کاهش یافت، اما در بسیاری از گریدها رشد ملایم و بسیار جزئی قیمت ها را شاهد بودیم.
    به نظر می رسد در صورت تداوم افزایش عرضه ها، اندکی از میزان تقاضا برای خرید این محصولات کاسته شود، هرچند که در کوتاه مدت تداوم روند کنونی (رقابت تا نزدیک سقف مجاز قیمتی) بسیار محتمل به نظر می رسد.

     

    پلی وینیل کلراید
    افزایش تدریجی قیمت ها در بازارهای جهانی (و نیز در بازار داخل کشور) به همراه پیش بینی تداوم این امر، به تدریج بر         فعالیت های دلالان افزوده به طوریکه رفته رفته عرضه های این محصولات با رقابت همراه شده اند. هرچند که هنوز نمی توان با اطمینان از بازگشت رونق چند ماهه گذشته به معاملات بورس کالا خبر داد، اما نحوه خرید هفته گذشته می تواند نشانه هایی از تمایل خریداران به بالا بردن موجودی انبارهای خود دارد.
    در این هفته 2محموله تحویل فوری و سلف کوتاه مدت گرید s57 پتروشیمی آبادان با استقبال خوب خریداران مواجه شد به طوریکه برای 500 تن از دو محموله مذکور به ترتیب 1840 و 1400 تن تقاضا به ثبت رسید و خریداران برای خرید این محصول تا سقف 20 درصدی (بالاتر از قیمت پایه)، قیمت پیشنهاد داده و در نهایت تمام محموله های عرضه شده خریداری گردید. این در حالی است که به جز محموله گرید s65 پتروشیمی آبادان که تماما به قیمت پایه (پس از رفتن بخشی از محموله عرضه شده به سیستم معاملات مچینگ) دادوستد شد، سایر محموله ها رقابت 6/1 تا 7/4 درصدی را تجربه کردند.
    در بازار آزاد نیز نوسانات قیمتی بسیار محدود را شاهد بودیم اما شواهد نشان می دهند علیرغم بالا بودن موجودی انبارها، بسیاری از فروشندگان تمایل چندانی به عرضه و ارایه تخفیف به خریداران نداشتند. به هر حال به نظر می رسد در هفته آینده اندکی بر میزان رقابت ها افزوده شود.

    در خاتمه این بخش لازم به ذکر است در این هفته روند معاملات و وضعیت بازار داخلی و بین المللی متاثر از آخرین نظرسنجی ها در مورد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بوده که به نظر می رسد بسیاری از خریداران محتاط، نسبت به ثبت سفارش خرید اقدام نموده و لذا رشد تقاضا در زیر گروه با محصولات پلیمری بسیار محتمل می باشد.

    برچسب ها