عصر خودرو

آغاز به کار معاملات بورس متاثر از ۲ عامل خارجی

عصر بازار- معاملات امروز بازار سهام در شرایط آغاز می‌شود که این روزها دو عامل خارجی بر روند داد و ستدها تاثیر گذار بوده است.

آغاز به کار معاملات بورس متاثر از ۲ عامل خارجی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، اولین روز معاملاتی هفته در شرایطی آغاز می‌شود که در هفته گذشته بازار سهام روزهای پر نوسانی را پشت سر گذاشت و شاخص کل با وجود فتح کانال 80 هزار واحد در حفظ آن ناکام بود و روند نزولی در پیش گرفت اما در پایان با رشد 371 واحدی نسبت به ابتدای هفته در سطح 79 هزار و 670 واحد به کار خود خاتمه داد.

    در مجموع این روزها دو عامل نزدیکی به انتخابات آمریکا و همچنین افت چشم‌گیر قیمت جهانی نفت تا حدودی ریسک حاکم بر بازار را بالا برده و بر رفتار سهامداران تاثیر گذار بوده است.

    انتخابات آمریکا تا جایی برای سهامداران در نقاط مختلف جهان با اهمیت است که در هفته گذشته تحت تاثیر موج دوم افشای ایمیل های کلینتون و افزایش شانس ترامپ، شاهد واکنش منفی شاخص های جهانی به این تحولات بودیم.

    اما در خصوص افت قیمت جهانی نفت که متاثر از عدم توافق اعضای اوپک در خصوص اجرای طرح فریز نفتی است طی چند روز اخیر شاهد افت نسبی قیمت این طلای سیاه بودیم و طبیعتا بر اقتصاد کشورهای صادر کننده نفت تاثیر گذار خواهد بود. در همین خصوص موسسه مکنزی پیش‌بینی کرده که در صورت ادامه این روند حجم سرمایه‌گذاری شرکت‌های نفتی احتمالا طی دو سال میلادی جاری و آینده حدود370 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت.

    از سویی دیگر زمان ارائه گزارش‌های شش‌ماهه شرکت‌ها به پایان رسیده و تا حدودی از هیجان بازار کاسته شده است.

    همچنین در بازارهای جهانی قیمت طلا بار دیگر روند صعودی در پیش گرفت و با رشد دو دلار 25 سنتی به محدوده 1305 دلار صعود کرد. اما در بازار جهانی نفت طلای سیاه به روند نزولی خود ادامه داد و با افت 81 سنتی به 45 دلار و 60 سنت رسید.

    در بازار فلزات اساسی نیز از میان پنج فلز کلیدی تنها «سرب و مس» با رشد قیمت مواجه و «نیکل، روی و آلومینیوم» روند نزولی در پیش گرفتند.

    اما در میان صنایع بازار در گروه پالایشی انتظار می‌رود افت قیمت جهانی نفت بر نمادهای زیر مجموع این گروه تاثیر‌گذار بوده و با وجود نزدیک شدن شاخص این گروه به محدوده حمایتی شاهد روز پر عرضه ای در میان نمادهای پالایشی باشیم.

    در گروه خودرو اگرچه این روزها روند معاملات با افزایش نسبی عرضه‌ها مواجه شده و در غیاب لیدر گروه شاهد روزهای کم رمقی هستیم اما انتظار می رود روند داد و ستدها به آرامی رشد کرده و روند متعادلی در پیش بگیرد.

    اما در گروه قند و شکر که در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته روند صعودی در پیش گرفت به نظر می‌رسد امروز نیز شاهد افزایش تقاضا در این گروه باشیم.

    در گروه فلزات اساسی انتظار می‌رود روند معاملات تا حدودی پرنوسان دنبال شود اما روند داد و ستدها در میان صنایع وابسته به مس و فولاد پر رونق دنبال شود.

    در گروه سیمان تحت تاثیر حذف تخفیف‌ها و همچنین افزایش صادرات سیمان به عراق به نظر می‌رسد روند داد و ستدها با افزایش تقاضا مواجه شده و روزی پر رونق در میان نمادهای این گروه رقم بخورد.

    به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود روند معاملات امروز بازار سهام در دقایق ابتدایی پر رونق دنبال شده و شاهد رشد نسبی شاخص باشیم اما در ادامه بازار متعادل شده و این روند را تا پایان حفط کند.

    برچسب ها