عصر خودرو

در هفته گذشته رقم خورد

رشد حدود ۲ درصدی ارزش بازار فرابورس ایران

عصر بازار- معاملات فرابورس ایران هفته گذشته با رشد متغیرهای شاخص کل و ارزش بازار همراه شد.

رشد حدود ۲ درصدی ارزش بازار فرابورس ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فرابورس ایران، آیفکس هفته گذشته افزایش 14 واحدی معادل 1.7 درصدی را تجربه کرد و در نزدیکی ارتفاع 843 واحدی ایستاد، ارزش بازار نیز با رشد بیش از 16 هزار میلیارد ریالی نزدیک به 2 درصد به رقم 979 هزار و 535 میلیارد ریال رسید.

    در مهمترین خبر هفته گذشته روز شنبه شاهد تفکیک هسته معاملاتی فرابورس ایران از بورس تهران بودیم. در راستای رفع مشکلات نرم‌افزاری و کاهش کندی ناشی از افزایش تعداد سفارش‌ها و معاملات در سامانه معاملاتی و همچنین افزایش سرعت و ظرفیت در سفارش‌گیری و انجام دادوستدها، شرکت مدیریت فناوری بورس اقدام به تفکیک هسته معاملاتی فرابورس از بورس کرد.

    از سوی دیگر نقل و انتقال یک هزار و 327 میلیون ورقه بهادار در 129 هزار دفعه معاملاتی نتیجه دادوستدهای انجام شده در فرابورس ایران در هفته گذشته بود که ارزش آن به 7 هزار و 299 میلیارد ریال رسید. ارقام مربوط به حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات اگرچه با افت نسبت به هفته ماقبل روبه‌رو شد اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به‌ترتیب افزایش 12 درصدی حجم و ارزش و 51 درصدی تعداد دفعات معاملات را تجربه کرد.

    به‌ترتیب بازارهای اول، دوم و پایه فرابورس ایران هفته قبل شاهد نقل و انتقال 193، 537 و 571 میلیون ورقه سهام به ارزش 366، 2435 و 794 میلیارد ریال بود. در بازار ابزارهای نوین مالی نیز بیش از 25 میلیون ورقه بهادار به ارزش 3 هزار و 703 میلیارد ریال معامله شد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با افزایش 159 و 21 درصدی همراه بود.

    در بازار ابزارهای نوین مالی سرمایه‌گذاران شاهد دست به دست شدن 3 میلیون ورقه به ارزش 3 هزار و 263 میلیارد ریال بودند. این ارقام اگرچه در مقایسه با هفته ماقبل با کاهش همراه شد اما نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش 19 و 15 درصدی حجم و ارزش را تجربه کرد. تسه‌ها نیز در این هفته به تعداد 0.2 میلیون ورقه دست به دست شدند که ارزش آن بالغ بر 160 میلیارد ریال بود.

    بررسی معاملات انجام شده در صنایع فرابورسی نیز نشان می‌دهد گروه فلزات اساسی با معامله 582 میلیارد ریال سهم، 21 درصد از ارزش معاملات انجام شده در مجموع بازارهای اول، دوم و پایه را به خود اختصاص داده و در صدر سایر گروه‌ها قرار گرفته است.

    پس از آن به ترتیب گروه اطلاعات و ارتباطات و پالایشی‌ها با دادوستد 457 و 250 میلیارد ریال ورقه به ترتیب سهم 16 و 9 درصدی را از ارزش کل معاملات بازار سهام فرابورس به خود اختصاص داده و در مرتبه‌های دوم و سوم ایستادند.

    برچسب ها