عصر خودرو

رویترز خبر داد:

تهدید عربستان به افزایش تولید نفت در صورت عدم کاهش تولید ایران

عصر بازار- منابع آگاه در درون اوپک گفتند عربستان در نشست هفته گذشته کارشناسان اوپک تهدید کرد اگر تهران از محدود کردن عرضه نفت خود امتناع کند، این کشور برای پایین آوردن قیمت ها تولید خود را به شدت افزایش خواهد داد.

تهدید عربستان به افزایش تولید نفت در صورت عدم کاهش تولید ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، منابع آگاه در درون اوپک گفتند، اختلافات قدیمی بین ایران و عربستان در نشست هفته گذشته کارشناسان اوپک مجددا سر باز کرده و ریاض گفته اگر تهران از محدود کردن عرضه نفت خود امتناع کند، این کشور برای پایین آوردن قیمت ها تولید نفت خود را به شدت افزایش خواهد داد.
    تنش ها بین این دو عضو مهم اوپک که درگیر جنگ های نیابتی در سوریه و یمن هستند در سال های اخیر بارها تکرار شده است. در طی ماه های اخیر پس از آنکه عربستان موافقت کرد که از توافق جهانی برای محدود کردن عرضه نفت حمایت کند، تنش ها بین این دو کشور تا حدی فروکش کرده بود.
    اما آنگونه که 5 منبع حاضر در نشست هفته گذشته کارشناسان اوپک گفته اند، ایرانی ها و سعودی ها مجددا با هم درگیر شده اند. در این نشست قرار بود جزئیات طرح کاهش تولید به بحث گذاشته شود و پس از نهایی شدن در نشست 30 نوامبر اوپک به صورت رسمی اعلام گردد.
    یکی از این منابع که نخواست نامش فاش شود گفت: «سعودی ها تهدید کردند که تولید خود را به 11 میلیون بشکه و حتی 12 میلیون بشکه در روز می رساند و قیمت ها را پایین می آورند و از نشست خارج می شوند.»
    مقر اوپک از اظهار نظر در خصوص بحث های مطرح شده در جریان نشست هفته گذشته که پشت درهای بسته برگزار شد خودداری کرده است. هیئت های نمایندگی ایران و عربستان نزد اوپک نیز از اظهار نظر رسمی در این خصوص خودداری کرده اند.
    یک منبع بلندپایه عضو نمایندگی یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس در اوپک گفت، عربستان نگفت تولیدش را افزایش خواهد داد، بلکه گفت، «ممکن است» تولید افزایش یابد.
    این منبع آگاه گفت:«سعودی ها تهدید نکردند، عربستان بیش از نیاز مشتریان تولید نمی کند... اگر توافقی صورت نگیرد، همه تولید کنندگان تولید خود را افزایش می دهند.»
    افزایش مجدد تنش ها در جریان نشست هفته گذشته اوپک نشان دهنده ماهیت شکننده توافقات اوپک است. به نظر می رسد که اوپک تا نهایی کردن توافق اولیه الجزایر و تبدیل ان به یک توافق قابل اجرا برای کاهش تولید راه درازی در پیش دارد.

    برچسب ها