عصر خودرو

زمان تحویل هواپیماهای جدید باز هم در شرف تاخیر

ایرباس‌ها را آخر زمستان می‌شمارند

عصر بازار- آخرین سدها بر سر راه ورود هواپیماهای جدید به ایران یکی پس از دیگری کنار می‌رود و به نظر می‌رسد دیگر حتی لابی‌های بزرگ صهیونیستی نیز توان مقابله با بازار جهانی صنعت هواپیمایی برای معامله با ایران را ندارند.

ایرباس‌ها را آخر زمستان می‌شمارند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، براساس صحبت‌هایی که وزیر راه و شهرسازی داشته با مجوز ابتدایی صادر شده از سوی اوفک دیگر می‌توان انتظار داشت که چه هواپیماهای باقی‌مانده ایرباس و چه توافق امضاء شده با بوئینگ بدون هیچ‌گونه مشکلی به آسمان تهران برسند و از آنها در ناوگان رسمی ایران استفاده شود.

    با وجود این نقاط امیدوارکننده اما به نظر می‌رسد هنوز برخی از ابهام‌ها باقی‌مانده است. از یکسو ایران از شرکت‌های بزرگ هواپیماساز تضمین‌هایی جدی برای خدمات پس از فروش می‌خواهد. در این چارچوب مذاکرات برای نهایی‌شدن واردات برخی قطعات به ایران، افزایش امکانات داخلی برای تعمیر و نگهداری و حتی اعطای امتیاز به ایران برای ساخت برخی قطعات هواپیماهای بویینگ و ایرباس در دستور کار مذاکرات قرار گرفته است.

    تمام این مباحث پیچیده در طول ماه‌های گذشته از سوی دو طرف پیگیری شده و طبق اعلام قائم مقام وزیر راه و شهرسازی به مراحل نهایی خود رسیده است.

    هرچند مذاکرات در حال نهایی شدن هستند، اما برای آنکه کار به اجرا برسد همچنان زمان بیشتری نیاز خواهد بود. از این‌رو شاید وعده رسیدن هواپیماها به ایران در پاییز سال جاری اجرا شدنی نباشد، موضوعی که قائم مقام آخوندی آن را مطرح کرده و گفته با توجه به شرایطی که در مذاکرات حاکم است احتمالا نخستین هواپیماهای ایران تا پایان سال جاری یعنی ماه مارس سال 2017 میلادی تحویل خواهند شد.

    هرچند صنعت هوایی ایران که تاکنون نزدیک به چهار دهه برای رسیدن به هواپیماهای جدید صبر کرده می‌تواند سه ماه دیگر نیز با همین روال فعلی کار خود را ادامه دهد، اما اصلی‌ترین نگرانی تا قبل از ورود نخستین هواپیماهای خریداری شده به احتمال کارشکنی کشورهای غربی و ممانعت از ورود هواپیماهای جدید به ایران مربوط می‌شود، موضوعی که البته یک عامل خارجی مهم نیز دارد و آن احتمال محدودیت جدی خطوط تولید ایرباس است که حتی چند هفته قبل به افزایش اختلافات این شرکت با قطر ایرویز منجر شد.

    برچسب ها