عصر خودرو

تاکید مکرر رسانه های پاکستان بر ضرورت تکمیل خط لوله گاز ایران

عصر بازار- موضوع خط لوله گازایران-پاکستان(آی-پی)همواره یکی ازموضوع های مورد پیگیری وتاکید رسانه های پاکستان بوده ومقالات، سرمقالات وگزارشهایی دراین رسانه هامبنی بر ضرورت توجه بیشتر اسلام آباد به این طرح مهم به عنوان راه حل بحران کمبود انرژی در پاکستان منتشر می شود.

تاکید مکرر رسانه های پاکستان بر ضرورت تکمیل خط لوله گاز ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، این روزها که پاکستان در آستانه فصل سرد و قطع شدن گاز شهری در بسیاری از شهرها و مناطق این کشور از جمله بخش های زیادی از پایتخت قرار گرفته است، ضرورت نیاز پاکستان به یک منبع انرژی قابل دسترس و مقرون به صرفه، بیش از هر زمان دیگر از سوی مردم، صنایع، مسئولان و رسانه های این کشور احساس می شود.
    در همین راستا، یکی از روزنامه ها انگلیسی زبان و مطرح پاکستان با عنوان 'نِیشن' روز شنبه در سرمقاله خود نوشته است در صورتی که طرح آی-پی اجرا و تکمیل شود، می تواند مقدار زیادی گاز برای مصارف مختلف از جمله مصارف خانگی، صنعتی و تامین سوخت نیروگاه هایی به ظرفیت تولید 4500 مگاوات برق برای پاکستان تامین کند و با تولید این میزان برق، تقریبا کمبود برق در پاکستان نیز جبران خواهد شد.
    پاکستان با کمبود شدید انرژی گاز و برق مواجه است. کمبود برق در پاکستان در تمام روزهای گرم و سرد سال به مشکلی جدی برای مردم این کشور تبدیل شده و مردم حتی در شهرهای بزرگ و پایتخت، در طول شبانه روز دست کم با شش تا هشت ساعت قطعی برق روبرو هستند. کمبود گاز در فصل سرما نیز به شدت بر مشکلات مردم و همچنین صنایع مختلف پاکستان می افزاید.
    در بخشی از این سرمقاله تاکید شده است: ضروری ست که این طرح مهم انرژی و اقتصادی، نباید گرفتار مسایل سیاسی شود و بیش از این دچار تاخیر گردد.
    این روزنامه با اشاره به برخی اخبار اخیر مبنی بر اینکه شرکت چینی که قبلا برای احداث خط لوله گاز از بندر گوادر تا نوابشاه به طول 700 کیلومتر با پاکستان به توافق رسیده است، برای احداث باقیمانده این خط لوله از بندر گوادر پاکستان تا مرز ایران به طول حدود 80 کیلومتر نیز اعلام آماده کرده است، نوشت: این طرح که گفت و گوهای مقدماتی درباره آن از سال 1995 میان ایران و پاکستان آغاز شد، اکنون بالاخره قرار است ساخته شود و چینی ها قرار است نقش مهمی در احداث این خط لوله(بخش مربوط به خاک پاکستان) اجرا کنند.
    براساس این سرمقاله، آمریکا در سال 2014 پاکستان را تهدید کرده که اگر تصمیم به اجرای طرح آی-پی بگیرد، این کشور را تحریم خواهد کرد و این فشارهای خارجی علیه پاکستان در شرایطی است که اگر این کشور در اجرای این طرح و عمل به تعهدات معوقه خود در قبال قرار داد گازی با ایران بیش از این تعلل کند، گرفتار پرداخت میلیاردها دلار جریمه تاخیر در اجرای تعهدات، به ایران خواهد شد.
    'هم اکنون، می توانیم خوش بین باشیم که چین قصد سرمایه گذاری بر روی این طرح دارد که می تواند برای مردم پاکستان بسیار سودمند باشد.'
    نفیس زکریا سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان روز پنجشنبه گذشته درنشست خبری هفتگی خود اعلام کرد که پاکستان و ایران برای پیشبرد طرح خط لوله گاز آی-پی با یکدیگر در تماس هستند.
    ایران خط لوله بخش مربوط به خاک خود را تقریبا تکمیل کرده و به محض اجرای و تکمیل خط لوله در خاک پاکستان، امکان صادرات گاز طبیعی ایران به پاکستان فراهم خواهد شد.
    مهلت پاکستان برای اجرای تعهدات خود در قبال این قرارداد، نزدیک به دو سال پیش (پایان سال 2014) تمام شده است.

    برچسب ها