عصر خودرو

مشارکت ایران- ونزوئلا در صنایع پتروشیمی منتفی شد

عصر بازار- مشارکت ایران و ونزوئلا به منظور ساخت مشترک یک مجتمع پتروشیمی با ظرفیت یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول در عسلویه، به طور کامل منتفی شد.

مشارکت ایران- ونزوئلا در صنایع پتروشیمی منتفی شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، انجمن صنفی پتروشیمی ایران، با گذشت حدود 10 سال از آغاز عملیات اجرایی مجتمع پتروشیمی «ونیران» در عسلویه با مشارکت ایران و ونزوئلا، اجرای این طرح یک میلیون و 650 هزار تنی تولید متانول با مشارکت سرمایه‌گذاران ونزوئلا به طور کامل منتفی شده است.

    محمود احمدی‌نژاد و هوگو چاوز، روسای وقت جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا یک دهه قبل در عسلویه، کلنگ ساخت یک مجتمع پتروشیمی تولیدکننده متانول را به زمین زدند.

    برای اجرای این پروژه پتروشیمیایی، پس از تاسیس شرکت مشترک «ونیران» شرکت پتروشیمی بین‌الملل ایران 49 درصد، سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی یک درصد، پکی‌ون ونزوئلا 49 درصد و شرکت سرمایه‌گذاری ونزوئلا (آی. پی. اچ. ال) یک درصد سهم این طرح را در اختیار گرفتند.

    بر اساس برآوردهای انجام گرفته، به منظور ساخت این مجتمع 1.6 میلیون تنی متانول به حدود 500 میلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز بود که در نهایت پس از سال‌ها مذاکره، سرمایه گذاری طرف ونزوئلایی در این طرح پتروشیمیایی ایران به طور کامل منتفی شده است.

    تورج سید ارونقی، مدیر عامل پتروشیمی «ونیران‌آپادانا» با بیان اینکه هم اکنون 100 درصد سهام شریک ونزوئلایی در این طرح پتروشیمی از سوی هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس خریداری شده است، گفت: در حال حاضر، مسئولیت سرمایه‌گذاری این طرح صرفا بر عهده شرکت ایرانی بوده و طرف ونزوئلایی هیچ سهمی برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در تکمیل و بهره‌برداری این مجتمع پتروشیمیایی ندارد.

    در شرایط فعلی، پیشرفت ساخت این مجتمع تولیدکننده متانول به حدود 26 درصد رسیده و مذاکرات با سرمایه‌گذاران و فاینانسورهای بین‌المللی برای تامین منابع مالی این طرح پتروشیمی آغاز شده است.

    از سوی دیگر، با توجه به سقوط قیمت جهانی نفت خام درآمدهای نفتی ونزوئلا به عنوان یکی از کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت اوپک، به شدت کاهش یافته به طوری که اخباری مبنی بر ورشکستگی شرکت ملی نفت ونزوئلا «PDVSA» منتشر شده است.

    برچسب ها