عصر خودرو

"سنگان" مسوول تامین ۲۲ درصد خوراک برنامه جامع فولادی

عصر بازار- رسیدن به ظرفیت تولید ۵۵ میلیون تن سیمان در ایران برنامه ای است که باید تاسال ۱۴۰۴ تحقق یابد. به گفته مدیر مجتمع معدنی سنگان، این مجتمع تامین ۲۲ درصد از خوراک واحدهای سیمانی را در مسیر تحقق برنامه جامع فولادی بر عهده دارد.

"سنگان" مسوول تامین ۲۲ درصد خوراک برنامه جامع فولادی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، علی صدیقی فر بابیان این که در ماه های آتی، نخستین کارخانه تولید گندله سنگ آهن در سنگان، با ظرفیت تولید سالانه 5 میلیون تن راه اندازی می‌شود، عنوان کرد: ظرفیت نهایی کارخانه های تولید کنسانتره 17.5 میلیون و کارخانه های تولید گندله سنگ آهن 15 میلیون تن است؛ در حالی که هم اکنون تنها یک کارخانه تولید کنسانتره با ظرفیت سالانه 2.6 میلیون تن، در این ناحیه مشغول به فعالیت است.

    وی در ادامه با اشاره به وظایف محوله به این مجتمع معدنی در برنامه های کلان صنعتی و معدنی عنوان کرد: در برنامه چشم انداز توسعه و طرح جامع فولاد، ظرفیت تولید سالانه کنسانتره سنگ آهن از 43 میلیون تن فعلی به80 میلیون تن، گندله از 23 میلیون تن به 80 میلیون تن و فولاد خام از 23 میلیون تن به 55 میلیون تن خواهد رسید که در این میان سنگان 22 درصد از تامین خوارک برای ایجاد ظرفیت 55 میلیون تن فولاد را برعهده دارد.

    مدیر مجتمع سنگان افزود: با راه اندازی کارخانه های فرآوری، سالانه 40 میلیون تن سنگ آهن و130 میلیون تن باطله برداری صورت خواهد گرفت که این امر میزان فعالیت های سنگان را بیش از هفت برابر می کند.

    وی با بیان اینکه شش پروژه ساخت کارخانه فرآوری برای تولید کنسانتره و گندله سنگ آهن در حال اجرا است اظهار کرد: آماده سازی معادن سنگان، با هدف تامین خوراک کارخانه های فرآوری است که در آن از سال جاری تا سه سال آتی، تمامی کارخانه ها وارد مدار تولید می شوند.

    چالش زیر ساخت، گریبان‌گیر سنگان

    صدیقی‌فر برنامه های توسعه ای سنگان را مانند عسلویه شرق کشور توصیف کرد کرد و گفت: فعالیت های اجرایی این مجتمع در سه بخش آماده سازی معادن، احداث کارخانه های فرآوری و تامین زیرساخت ها خلاصه می شود، به طوری که در حال حاضر در بخش آماده سازی معدن، تلاش همه جانبه ای انجام می شود.

    وی با اشاره به این که مجتمع سنگان اقدامات خود را با جدیت انجام می دهد، اما با چالش هایی در بخش زیرساختی مواجه است گفت: زمانی که این میزان کارخانه مشغول به کار شوند، سالانه به 25 میلیون متر مکعب آب نیازمندیم، در حالی که نه معدن و نه این منطقه از کشور، توانایی تامین چنین حجمی از آب را ندارند.

    مدیر مجتمع سنگان با اشاره به راهکار های موجود ادامه داد: ما پیش بینی‌هایی برای استفاده از فناوری‌های جدید به منظور کاهش مصرف آب را انجام داده ایم و علاوه بر این برنامه خرید پساب های صنعتی از شهرهای اطراف را پیش رو داریم تا در زمان فعالیت کارخانه های جدید آب را تصفیه و در خطوط تولید به کار گیریم، اما این‌ها نیاز بلند مدت سنگان را برطرف نمی‌کند و حل آن آن باید با یاری دستگاه های دیگر برطرف شود.

    وی با اشاره بر این که در حوزه کشاورزی و صنعتی اقدامات منسجمی برای کاهش مصرف آب صورت نگرفته است ادامه داد: در شرایطی که کشور با چالش تامین آب مواجه است، استفاده از آب های جنوب به ویژه دریای عمان و انتقال آن به مناطق مختلف از جمله شمال شرق، یکی از راه حل هایی است که در بلند مدت می توان آن را به کار گرفت.

    حمل و نقل چالش دوم سنگان

    در حالی که غریب به اتفاق فعالان حوزه معدن یکی از بزرگ ترین نقص های زیر ساختی را که موجب افزایش هزینه های تولید و کاهش رقابط پذیر در این بخش می‌شود را فرسودگی و یا نبود شبکه های مناسب حمل و نقل می‌دانند، مدیر مجتمع سنگان با تاکید بر نیاز این مجتمع به شبکه ریلی مناسب اظهار کرد: توسعه ریلی نیاز دیگر این مجتمع است و شرکت هایی که اقدام به سرمایه گذاری در این حوزه کنند شاهد بازگشت سریع سرمایه خود و سودآوری قابل توجه خواهند شد، به گونه ای که محاسبات انجام شده نشان می دهد در مدت کمتر از دو سال سرمایه گذاری در بخش ریلی این ناحیه، بازگشت داده خواهد شد و از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار است.

    وی افزود: خط ریلی سنگان-خواف احداث شده، اما این خط باید به شهرهای اطراف از جمله تربت جام تا جنوب کشور گسترش یابد.

    صدیقی فر، ظرفیت حمل خط ریلی سنگان را 8 میلیون تن اعلام و گفت: اکنون 5 میلیون تن از این ظرفیت استفاده می شود اما با فعال شدن کارخانه های فرآوری، سالانه 31 میلیون تن، جا به جایی بار خواهیم داشت.

    مدیر مجتمع سنگان تامین خوراک را مهم ترین وظیف سنگان عنوان کرد و گفت: تامین خوراک کارخانه های این ناحیه مهمترین وظیفه ما برای دوره بلند مدت حداقل 25 تا 30 ساله است و از همین رو برنامه ای برای خام فروشی و صادرات سنگ آهن فرآوری نشده نداریم.
    وی با اشاره به پایین بودن میزان تولید واحدهای خردایش در سنگان گفت: از هفت واحد خردایش با مجموع 5.2 میلیون تن ظرفیت، امسال حدود 1.8 میلیون تن سنگ آهن دانه بندی تولید خواهیم کرد تا شاهد مازاد تولید و فروش صادراتی آن ها نباشیم.

    صدیقی فر، میزان ذخیره معدن سنگان را 1.2 میلیارد تن اعلام کرد و ادامه داد: با توجه به اکتشافاتی که در حال انجام است، با نهایی شدن نتایج فعالیت های اکتشافی، این میزان ذخیره افزایش خواهد یافت و همچنین با برنامه و اقدامات ایمیدرو، از سه سال گذشته تاکنون 12 هزار و 500 کیلومتر از ناحیه سنگان، تحت فعالیت های اکتشافی قرار گرفته است.

    برچسب ها