عصر خودرو

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با ترند آذربایجان:

ایران باید ۷ درصد برق خود را از انرژی‌ تجدیدپذیر تامین کند

عصر بازار- سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد: براساس توافق تغییرات آب و هوایی پاریس در صورتی که ایران تا سال ۲۰۲۰ سهم تولید برق خود از منابع تجدیدپذیر را به ۷ درصد نرساند جریمه خواهد شد.

ایران باید ۷ درصد برق خود را از انرژی‌ تجدیدپذیر تامین کند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، اسدالله قره‌خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان اعلام کرد: براساس توافق تغییرات آب و هوایی پاریس ایران باید تا سال 2020 سه تولید برق خود را از منابع تجدیدپذیر به 7 درصد کل تولید برق برساند.

    وی اعلام کرد: در صورتی که ایران در مدت زمان تعیین شده به این رقم نرسد جریمه خواهد شد. ایران در توافق پاریس متعهد شده است که تولید دی‌اکسید کربن خود را طی 14 سال آینده با حدود 17.5 میلیارد دلار سرمایه‌ گذاری 4 درصد کاهش دهد. ایران همچنین اعلام کرده است، در صورت جذب 35 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌تواند تولید CO2 خود را 12 درصد کاهش دهد.

    تولید نیروی ایران که 32 درصد از کل CO2 این کشور را تولید می‌کند یکی از اصلی‌ترین بخش‌های آلاینده هوا در ایران محسوب می‌شود. در توافق پاریس که در سال 2015 به امضا رسیده است کشورهای جهان تهدید به تحریم نشدند اما در صورتی که این مسئله به امضای 55 کشور جهان برسد این احتمال وجود دارد که کشورهای بزرگ آلاینده جهان با جریمه مواجه شوند.

    در سال 2014 حجم دی‌ اکسید کربن آلاینده هوا در جهان 35.900 میلیون تن ارزیابی شده است. ایران دهمین آلاینده هوا در جهان از نظر تولید CO2 محسوب می‌شود.

    قره‌خانی تاکید کرد: ایران قصد دارد تا سال 2020 ظرفیت تولید برق خود را از منابع تجدیدپذیر به 5 هزار مگاوات افزایش دهد.

    وی افزود: منابع گرمایی، بادی و همچنین خورشیدی در ایران برای تولید نیرو از پتانسیل بالایی برخوردار است. مدت‌زمان تابش خورشید در ایران بالا بوده و ما تونل‌های باد مختلفی در مناطق ایران داریم.

    وی تاکید کرد: برخی پروژه‌های ژئوترمال در ایران آغاز شده است. هم‌اکنون ظرفیت اسمی تولید برق در ایران 76  گیگاوات است که ظرفیت عملی آن 59 گیگاوات ارزیابی می‌شود. هم‌اکنون 0.32 درصد از کل تولید برق ایران از منابع تجدیدپذیر تامین می‌شود. برای سال مالی جاری ایران قصد دارد ظرفیت تولید برق خود از منابع تجدیدپذیر را 105 مگاوات افزایش دهد که براساس روند کنونی ظرفیت تولید برق ایران از منابع پاک به 3.54 گیگاوات تا سال 2020 و هر گیگاوات تا سال 2021 خواهد رسید.

    برچسب ها