عصر خودرو

۷۰ درصد تجهیزات پالایشگاه ستاره خلیج فارس ساخت داخل است

عصر بازار- معاون مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، گفت: ۷۰ درصد از قطعات و تجهیزات پروژه احداث پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در داخل کشور ساخته و تامین شد.

۷۰ درصد تجهیزات پالایشگاه ستاره خلیج فارس ساخت داخل است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از وزارت نفت، شاهرخ خسروانی، اضافه کرد: در این پروژه، بخش زیادی از تلمبه‌ها، برج‌ها، راکتورها، سیستم‌های کنترلی مربوطه و شیرآلات در داخل بومی شد.

    معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: برای حمایت از ساخت داخل در شرکت‌های پالایشی از منظر حاکمیتی با بخش خصوصی تعامل کردیم.
    خسروانی ادامه داد: به عنوان نمونه در پروژه‌های در حال اجرا در پالایشگاه اصفهان سیاست استفاده حداکثری از توانمندی ساخت داخل مورد تایید و نظارت هیات مدیره و مسئولان آن شرکت قرار گرفت.

    ** سازندگان داخلی با قانون ممنوعیت واردات کالا حمایت می شوند
    وی اعلام کرد: بومی‌سازی کاتالیست‌ها دستاورد بزرگ تولیدکنندگان داخلی است که وزارت نفت با ممنوعیت واردات از آن ها حمایت می‌کند.
    خسروانی به اقدامات انجام شده در سه سال گذشته در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تقویت نگاه به درون اشاره و اظهار کرد: یکی از دستاوردهای مستقیم شرکت پالایش و پخش، بومی‌سازی تعداد قابل توجهی از انواع و اقسام کاتالیست‌ها بوده است.
    وی افزود: فرایند بومی‌سازی کاتالیست‌ها نه تنها در پالایش و پخش؛ بلکه در پتروشیمی‌ها هم در دستور کار بوده و انجام شده است.
    خسروانی ادامه داد: در این مدت با توجه به شرایط کشور تلاش شد واحدهای کاتالیستی مختلف پالایشگاهی از داخل تامین شود که یکی از این موارد، ساخت کاتالیست ایزومراسیون برای پالایشگاه اصفهان بوده که با مدیریت و نظارت مستقیم پالایش و پخش و تعامل پالایشگاه اصفهان و سازنده داخلی این فرایند محقق شد و در مهرماه پارسال در راکتورهای اصفهان بارگیری و در سرویس قرار گرفت که از عملکرد بسیار مطلوبی برخوردار بوده است.
    معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اظهار کرد: در کاتالیست‌های مختلف دیگر مثل مرکاپتان زداها، گوگرد زداها، تولید هیدروژن، مولکولارسیو و... پیشرفت‌های خوبی داشته ایم و موفق شدیم کاتالیست‌ها را در داخل بومی‌سازی کنیم.
    به گفته وی، سیاستی در ساخت داخل اتخاذ شد که بر اساس آن برای حمایت از ساخت داخل هر کاتالیستی که در داخل ساخته شد و مطلوبیت خودش را اثبات کرد و در واحدهای فرایندی به صورت مطلوب مورد استفاده قرار گرفت، به طور هماهنگ از وارداتش جلوگیری شود که این نقش مستقیم اقتصاد مقاومتی و حمایت از ساخت داخل را نشان می‌دهد.
    پالایشگاه 360 هزار بشکه ای ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگ ترین پالایشگاه در دست ساخت میعانات گازی منطقه خلیج فارس و حتی خاورمیانه، از ظرفیت تولید روزانه 36 میلیون لیتر بنزین و 14 میلیون لیتر گازوییل با استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا برخوردار بوده و در کنار این دو فرآورده استراتژیک نفتی محصولات دیگری همچون دو هزار تن در روز گاز مایع، سه میلیون لیتر سوخت هواپیما و 130 تن گوگرد تولید وعرضه خواهد شد.
    در شرایط کنونی، ساخت کل طرح پالایشگاه ستاره خلیج فارس به میزان 86 درصد کامل شده و پیشرفت ساخت و راه اندازی فاز نخست این طرح پالایشگاهی ایران و خاورمیانه از مرز 90 درصد عبور کرده است.
    بر اساس برنامه زمان بندی، امسال واحد تقطیر این پالایشگاه میعانات گازی و سال آینده دیگر واحدهای فرآیندی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مدار بهره برداری قرار می گیرد که در این صورت در مرحله نخست امکان تولید و عرضه روزانه 12 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو4 فراهم می شود.

    برچسب ها