عصر خودرو

عقب‌نشینی طلای جهانی به پایین ۱۳۰۰ دلار

عصر بازار- طلای جهانی در معاملات روز جمعه تحت تاثیر قویتر شدن ارزش دلار، اندکی کاهش قیمت پیدا کرد اما به سوی حدود دو درصد افزایش هفتگی پیش می رود.

عقب‌نشینی طلای جهانی به پایین ۱۳۰۰ دلار
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور، 0.3 درصد کاهش پیدا کرد و به 1299.49 دلار رسید. در بازار نیویورک، هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر0.4 درصد کاهش یافت و در 1298 دلار ایستاد. بهای معاملات این بازار روز پنج شنبه 4.90 دلار یا 0.4 درصد کاهش یافت و در 1303.30 دلار بسته شد. طلا روز چهارشنبه در 1308.20 دلار بسته شده بود که بالاترین قیمت از اوایل اکتبر بود.

    شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از شش ارز بزرگ، حدود 0.1 درصد رشد کرد و در 97.259 واحد ایستاد اما همچنان تحت تاثیر ابهام پیرامون رقابتهای انتخاباتی قرار دارد.
    تقاضای سرمایه گذاران برای دارایی امن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تغییری نکرده و همچنان قوی مانده است. برایان لان، مدیرکل شرکت بازرگانی طلای «گولد سیلور سنترال» سنگاپور به رویترز گفت: به دلیل ابهامی که پیرامون انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وجود دارد، علاقه به خرید خوبی مشاهده می شود.

    به گفته مارک تو، مدیر تحقیقات گروه مالی وینگ فانگ هنگ کنگ، در حال حاضر نگران واقعی، انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست. طلا به کانال 1300 دلار صعود کرده زیرا فضای عمومی از زمان اعلام تحقیقات اف بی آی از ایمیلیهای هیلاری کلینتون تغییر کرده است.

    از هفته گذشته که اف بی آی اعلام کرد تحقیقات درباره استفاده کلینتون، نامزد دموکرات انتخابات از سرویس ایمیل معمولی را بازگشایی کرده است، ابهام درباره نتیجه انتخابات افزایش پیدا کرده است. بازارها احتمال پیروزی دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواه را دور از انتظار نمی دانند در حالیکه پیش از این روی پیروزی کلینتون حساب باز کرده بودند. اگر ترامپ در انتخابات پیروز شود به دلیل ابهامات و نگرانیهایی که نسبت به سیاستهای وی وجود دارد، قیمت طلا حمایت خواهد شد.

    بر اساس گزارش رویترز، طرفداران کلینتون با نگرانی نظرسنجیهای عمومی را دنبال می کنند که نشان می دهد کلینتون با فاصله اندکی جلوتر از ترامپ قرار دارد.
    در این بین معامله گران و سرمایه گذاران منتظر انتشار آمار اشتغال بخش غیرکشاورزی آمریکا در ماه گذشته هستند. اگر این آمار قویتر از حد انتظار باشد، زمینه برای افزایش نرخهای بهره در ماه آینده را تقویت می کند. نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا روز چهارشنبه بدون تغییر نرخهای بهره پایان یافت اما مقامات این بانک از آمادگی برای افزایش نرخها خبر دادند. نرخهای بهره بالاتر هزینه نگهداری طلا را که بازدهی ندارد افزایش می دهد و به جذابیت سرمایه گذاری آن لطمه می زند و از سوی دیگر، از ارزش دلار پشتیبانی می کند.

    به گفته تحلیلگران، بهبود جایگاه دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری در نظرسنجی‌های عمومی، نشست هفته جاری بانک مرکزی آمریکا به عنوان یک رویداد تاثیرگذار بر بازار را تحت الشعاع قرار داد. حتی اگر بانک مرکزی احتمال افزایش نرخهای بهره در دسامبر را مطرح کند، بازار چنین احتمالی را بعید خواهد دانست زیرا اگر ترامپ پیروزی شود به ابهام و افزایش بی‌ثباتی بازار مالی منجر می شود. در فاصله کمتر از یک هفته مانده به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سرمایه گذاران به جای مسائل اقتصادی، به سیاست متمرکز شده اند.

    ذخایر طلای «اس پی دی آر گولد تراست» که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری تحت پشتوانه طلاست، روز پنج شنبه 0.47 درصد رشد کرد و به 949.69 تن رسید.

    در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری0.2 درصد کاهش یافت و به 18.28 دلار رسید. هر اونس پلاتین با 0.12 درصد کاهش، 991.75 دلار معامله شد و هر اونس پالادیم با 1.12 درصد افزایش، در 622.90 دلار قرار گرفت.

    برچسب ها