عصر خودرو

سخنگوی شرکت مخابرات ایران مطرح کرد:

کشور در سال ۸۵ آماده خصوصی‌سازی مخابرات نبود

عصر بازار: سخنگوی شرکت مخابرات ایران گفت: در سال ۸۵ دولت و نهاد های قانونگذاری آماده پذیرش خصوصی‌سازی نبودند.

کشور در سال ۸۵ آماده خصوصی‌سازی مخابرات نبود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایلنا، دکتر زارعیان در خصوص نحوه خصوصی سازی در کشور که با ابلاغ سیاست های اصل 44 در راستای کوچک کردن دولت در سال 85 اجرایی شد، بیان داشت: شرکت مخابرات ایران به همراه 32 شرکت زیرمجموعه تغییر وضعیت داد و از شکل دولتی خارج و به شکل سهامی عام تبدیل شدند؛ خصوصی سازی شرکت مخابرات ایران از سال 85 آغاز و در سال 88 به طور کامل انجام  شد.

    سخنگوی شرکت مخابرات ایران در توضیح فرآیند خصوصی سازی در کشور گفت: با توجه به اینکه در خصوصی سازی بخش مادر باید در اختیار دولت بماند و سایر بخش ها در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد، این کار در چهارچوب قانون اجرا شد؛ اما ذکر این نکته ضروری است که خیلی از افراد بودند که ازلحاظ فکری آماده خصوصی سازی مخابرات را نداشتند و این برخلاف همه رویه‌های دنیا است.

    وی افزود: در دنیا  خصوصی سازی هم برای دولت‌ها سود آور است و هم برای بخش خصوصی و مردم؛ اما در ایران این باور شکل نگرفت و زمانی که مخابرات خصوصی شد به دلیل نبود آمادگی در جامعه مخالفت ها نیز شروع شد؛ این به این معناست که زیرساخت ها به ویژه در زمینه فرهنگی فراهم نبوده است.

    زارعیان تاکید کرد: کشوری که سال‌های زیادی به صورت دولتی اداره شده بود؛ با توجه به اینکه بخش های ارتباطی نیز دولتی بودند؛ به دلیل فراهم نشدن زیرساخت های فرهنگی باور خصوصی سازی نداشت و پذیرش این که یک شرکت از بدنه دولت جدا شود سخت بود؛ عده ای قانون تجارت را قبول نداشتند و عده‌ای نیز با قانون خصوصی‌سازی مشکل داشتند؛ به همین خاطر شرکت مخابرات با چالش های بسیار زیادی مواجه شد.

    وی افزود: شرکت مخابرات ایران طی این سال‌ها 20 هزار میلیارد تومان به دولت سود داده است؛ بنا بر این دولت سود خوبی از خصوصی‌سازی دریافت کرده است؛ همچنین این شرکت 80 هزار کارمند رسمی پیمانی و پیمانکاری را از بدنه دولت جدا کرد و در فضای رقابتی توسعه را دنبال کرده است.

    زارعیان در پاسخ به این سوال که ابهاماتی در واگذاری ها به بخش شبه دولتی به جای بخش خصوصی واقعی وجود دارد بیان داشت: به نظر من در فرآیند واگذاری ها نیازمند اصلاح قوانین هستیم؛ بر اساس تعریف قانون تمام کسانی که از دولت بودجه دریافت نمی‌کنند بخش خصوصی تلقی می شوند و می توانند در مزایده ها شرکت کنند بنابراین تکلیف مشخص است.

    وی افزود: نباید روی این قضیه پافشاری کنیم که در ایران خصوصی‌سازی نشده است اگر این گونه است پس تامین اجتماعی نیز خصوصی نیست، ما نیازمند اصلاح قانون هستیم؛ اما برای کشوری که سالیان متمادی به صورت دولتی اداره شده بود خصوصی‌سازی باید مرحله‌ای اجرا می‌شد.

    سخنگوی شرکت مخابرات ایران در توضیح فعالیت شرکت مخابرات ایران در بورس از ابتدای خصوصی سازی تا واگذاری کامل بیان داشت: حدود 20 روز پس از ابلاغ مصوبه هیات دولت، یعنی در 28 اسفند ماه سال 85، درخواست پذیرش شرکت مخابرات ایران در بورس ثبت شد، سهام شرکت مخابرات ایران در مهر ماه سال 1387،  وارد تالار بورس اوراق بهادار شد و در نخستین عرضه به میزان پنج درصد از کل سهام در اختیار متقاضیان قرار گرفت.

    وی افزود: در نهایت خصوصی سازی مخابرات و عرضه سهام آن در بورس در سال 88 انجام شد که این سهام در اختیار شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران قرار گرفت.

    برچسب ها