عصر خودرو

بررسی عواملی که بر بهای اونس تاثیر می گذارند؛

بازار طلا این روزها چه حال و هوایی دارد؟

عصر بازار- در یک ماه اخیر قیمت طلا رشدی قابل ملاحظه داشته و حدود ۴۰ دلار در هر اونس افزایش یافته است. قیمت طلا امروز اندکی افول کرده اما یک عامل بسیار مهم وجود دارد که در کوتاه مدت به بالا باقی ماندن قیمت فلز زرد کمک خواهد کرد.

بازار طلا این روزها چه حال و هوایی دارد؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، بازار طلا در سال جاری میلادی عملکردی بسیار خوب داشته و برخی تحلیلگران معتقدند این عملکرد ادامه پیدا خواهد کرد البته درباره سطح قیمت طلا در پایان سال جاری میلادی اتفاق نظر وجود ندارد زیرا بازار تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار گرفته است. در ادامه به بررسی علل نوسان های اخیر در قیمت طلا می پردازیم.

    در حالی که نظرسنجی ها نشان می دهد در انتخابات هفته آینده آمریکا، هیلاری کلینتون پیروز خواهد شد اما تا وقتی انتخابات برگزار نشود ابهام ها و نگرانی ها از میان نخواهد رفت. ریسک هایی که پیش بینی شده از پیروزی احتمالی ترامپ متوجه اقتصاد آمریکا و جهان خواهد شد سبب شده طلا جذابیت پیدا کند.

    دیروز نشست دو روزه کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا پایان یافت و در آن تغییری در نرخ های بهره ایجاد نشد. در بیانیه پایانی نشست مشخص شد بانک مرکزی آماده بالا بردن نرخ های بهره در ماه دسامبر است. متعاقب انتشار بیانیه پایانی نشست، قیمت طلا برای لحظاتی تا 20 دلار در هر اونس رشد کرد اما این رشد هیجانی ادامه پیدا نکرد و در پایان معاملات، قیمت فلز زرد تنها 9 دلار افزایش یافت.

    علت آن است که سرمایه گذاران می دانند بانک مرکزی آمریکا در ماه دسامبر یعنی حدود شش هفته دیگر نرخ های بهره را بالا خواهد برد. این باور فشار قابل ملاجظه ای بر قیمت طلا وارد می کند. اخبار و گزارش هایی که در هفته های اخیر از اقتصاد آمریکا منتشر شده عموما مثبت بوده و اکنون ثابت شده شرایط اقتصادی رو به بهبود است.

    دیروز گزارش وزارت کار آمریکا نشان داد هفته قبل تعداد متقاضیان جدید بیمه بیکاری 265 هزار نفر بوده است. پیش بینی شده بود این رقم 258 هزار نفر باشد. با آنکه رقم مربوط به هفته قبل بالاتر از پیش بینی ها بود اما زیر 300 هزار نفر است و این بدان معناست که روند بهتر شدن شرایط بازار کار ادامه یافته است. فردا گزارش وزارت کار آمریکا درباره وضعیت بازار کار در ماه گذشته منتشر می شود و محتوای آن بر ارزش دلار و قیمت طلا تاثیر خواهد داشت.

    دیگر شاخص های اقتصادی از جمله وضعیت فعالیت ها در بخش خدمات و تولید کارخانه ای و اعتماد مصرف کنندگان نیز بهتر شده است. بدین ترتیب اگر موضوع انتخابات ریاست جمهوری مطرح نبود قیمت طلا تحت فشاری بزرگ قرار می گرفت.

    انتخابات ریاست جمهوری که سه شنبه هفته آینده برگزار می شود عامل اصلی رشد قیمت طلا در هفته های اخیر است. تحلیلگران معتقدند صرف نظر از اینکه کدام نامزد در انتحابات پیروز شود ریسک هایی متوجه اقتصاد آمریکا و جهان خواهد شد و این به معنای جذابیت طلاست. البته ریسک حاصل از پیروزی احتمالی ترامپ بسیار بزرگ تر است.

    با توجه به آنچه بیان شد در روزهای آینده داده های اقتصادی و موضوعات سیاسی تاثیری بزرگ بر بازار طلا دارند اما توجه سرمایه گذاران به موضوعات سیاسی بیشتر است. انتظار می رود تا روز انتخابات قیمت طلا حمایت شود. در زیر نمودار تغییرات قیمت هر اونس طلا در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

    برچسب ها