عصر خودرو

یک هفته با بورس کالا

عصر بازار- بورس کالا طی هفته گذشته رویدادها و اظهار نظرهای مختلفی پیرامون بورس کالای ایران اتفاق افتاد که در این گزارش نگاهی داریم به مهم ترین آن رویدادها.

یک هفته با بورس کالا
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از بورس کالای ایران، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هفته گذشته در مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه بین المللی بورس ، بانک و بیمه، به توانایی بورس ها در امر مرجع شدن قیمتی در بازارهای جهانی اشاره کرد و گفت: بورس کالا در حوزه محصولات کشاورزی و صنعتی و بورس انرژی در حوزه نفت و انرژی قابلیت تبدیل شدن به مرجع قیمت گذاری منطقه ای و جهانی را دارند.

    شاپور محمدی افزود: ایران در تولید برخی کالاها دارای مزیت های فراوان است و قطعا می تواند در قیمت گذاری بعضی از کالاهای کشاورزی و صنعتی از کانال بورس کالا و همچنین در حوزه انرژی از جمله نفت و گاز از کانال بورس انرژی نقش موثری ایفا کند و به منشایی برای قیمت های جهانی مبدل شود.

    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: رینگ های بین اللمل در بورس کالا و انرژی برای این کار آمادگی داشته و برنامه های توسعه ای در بخش بین الملل این بورس ها، در دستور کار قرار دارد.

    اجرای موفقیت آمیز سیاست قیمت تضمینی در بورس کالا

    مدیر عامل بورس کالای ایران نیز در حاشیه مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه بین المللی بورس ، بانک و بیمه، به اجرای موفقیت آمیز سیاست قیمت تضمینی بجای خرید تضمینی از طریق ساز و کار بورس اشاره کرد گفت: بورس کالا ساز و کاری فراهم کرده است تا با اجرای سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی، بار مالی دولت کاهش یابد و هم اکنون با ابلاغیه هیات وزیران محصول جو و ذرت تولیدی کل کشاورزان کشور در بورس کالا عرضه می شود.

    سلطانی نژاد گفت: کشاورزان وجه محصول خود را به قیمت فروش رفته در بورس دریافت می کنند و دولت تنها مابه التفاوت قیمت بورس با قیمت تضمینی را به حساب کشاورزان واریز می کند.

    وی افزود: در سال جاری برای محصول جو، دولت باید 1200 میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت می کرد اما با عرضه جو در بورس کالا براساس سیاست قیمت تضمینی، دولت تنها 300میلیارد تومان پرداخت کرد که امیدواریم این سیاست برای گندم و سایر محصولات استراتژیک دیگر هم اجرایی شود.

    مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: در سال جاری و تاکنون 65 هزار کشاورز جو کار در استانهای مختلف کشور، اطلاعاتشان را در سامانه های بورس کالای ایران به ثبت رسانده اند که این تعداد بیش از 62هزار نفر تسویه حساب صورت گرفته و پولشان را که ناشی از فروش جو در بورس بوده است را تحویل گرفتند.

    وی اظهار داشت: با استقبال بخش کشاورزی از اجرای ماده 33 در خصوص دو کالای جو و ذرت، ارزش معاملات کشاورزی در بورس کالا طی هفت ماهه سالجاری به مرز 2 هزار میلیارد تومان نزدیک شده اشت.

    سلطانی نژاد با بیان اینکه پس از معاملات جو نوبت به ذرت رسیده است گفت: از اواسط مهرماه نیز عرضه ذرت تولیدی استان های کشور در بورس کالا و در قالب طرح قیمت تضمینی آغاز شده و امیدواریم همانند سال گذشته که ذرت کاران خوزستانی از معاملات قیمت تضمینی در بورس رضایت داشتند، امسال نیز معاملات ذرت کل کشور با رضایت کامل کشاورزان انجام شود و دولت نیز مابه التفاوت قیمت بورس و قیمت تضمینی را در اسرع وقت به حساب ذرت کاران واریز کند.

    هدف گذاری سهم 30درصدی معاملات کشاورزی

    همچنین مدیرعامل بورس کالای ایران در دوره آموزشی خبرنگاران کشاورزی از هدف گذاری سهم 30 درصدی معاملات کشاورزی از کل معاملات بورس کالا طی سه سال آینده خبر داد.

    سلطانی نژاد گفت: با عزم جدی مجلس و دولت در خصوص اصلاح ساختار بازار کشاورزی و استفاده از ظرفیت های بورس کالا به عنوان یک بازار مالی، جایگزینی سیاست قیمت تضمینی بجای خرید تضمینی در راستای اجرای ماده 33 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی در دستور کار قرار گرفته و بر همین اساس نیز نقش بورس کالای ایران در قوانین و مقررات حوزه بازرگانی محصولات کشاورزی پررنگ تر از قبل شد.

    فعالیت بورس کالا در راستای تقویت بخش خصوصی

    رئیس سازمان خصوصی سازی نیز به نقش بورس کالا در تقویت بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: عرضه گسترده محصولات در  بورس کالا باعث شفاف سازی معاملات، تامین بهتر منافع تولید کنندگان و امنیت و کاهش ریسک مصرف کنندگان شده است که این موارد واقعی شدن قیمت ها و قرار گرفتن تولید کننده و مصرف کننده در یک فضای رقابتی را فراهم کرده است.

    میرعلی اشرف پوری حسینی ادامه داد: هر اقدامی در بهبود فضای کسب و کار و رقابتی شدن عرضه ها و تولید ها که به نفع کشور و بخش خصوصی باشد استقبال می کنیم که بورس کالای ایران به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه در این چهارچوب حرکت کرده و بسیار اثر گذار است.

    حذف رقابت منفی شرکت‌های ایرانی در بازار جهانی

    کارشناس ارشد مسائل اقتصادی و رئیس سابق هیات مدیره صندوق بازنشستگی فولاد طی هفته گذشته به اجرای ماده 37 قانون رفع موانع تولید اشاره کرد و گفت: آیین نامه اجرایی ماده 37 قانون رفع موانع تولید به منظور جلوگیری از خام فروشی و حذف رقابت منفی شرکت‌های ایرانی در بازارهای جهانی از سوی معاون اول رئیس جمهوری ابلاغ شده و در حال حاضر تولید کنندگان و فعالان اقتصادی در انتظار اجرای آن هستند.

    محمد علی احمد زاده اصل افزود: بر اساس این قانون محصولات باید در بورس کالا عرضه شده و در صورت نبود تقاضای داخلی، مجوز صادرات دریافت کنند که این قانون کمک شایانی به نظامند شدن معاملات داخلی و صادراتی کالاهای ایرانی می کند.

    وی افزود: اجرای ماده 37 قانون رفع موانع تولید یک خواسته عمومی بوده و همه فعالان اقتصادی به جز افرادی که از هرگونه شفافیت در بخش تولید و مالی فرار می‌کنند، خواهان اجرایی شدن آن هستند.

    جذب سرمایه های خرد و پس اندازها به صندوق طلا

    مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان از راه اندازی صندوق تخصصی طلا تا پایان سال خبر داد.

    علی تیموری گفت: با راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی در بورس کالا، صندوق های سرمایه گذاری می توانند برای مشتریانشان سرویس های بهتری در حوزه ابزارهایی که تکمیل کننده مدیریت ثروت هستند، ارائه کنند.

    تیموری در خصوص آخرین وضعیت راه اندازی صندوق تخصصی طلا گفت: برای راه اندازی صندوق تخصصی طلا منتظر اعلام نظر سازمان بورس و اوراق بهادار هستیم که با توجه به عزمی که در سازمان بورس برای راه اندازی صندوق های کالایی وجود دارد، به نظر می رسد که صندوق تخصصی طلا تا پایان سال راه اندازی شود.

    راه اندازی بازار آتی ارز تا پایان سال

    قاسم محسنی عضو شورای عالی بورس از امکان راه اندازی بازار آتی ارز تا پایان سال جاری در صورت تک نرخی شدن ارز خبر داد.

    محسنی گفت: با توجه به اینکه بانک مرکزی بر تک نرخی شدن ارز تا پایان سال مصر است، در صورت تحقق این مهم شرایط برای راه اندازی بازار آتی ارز نیز فراهم شده و این بازار آغاز بکار خواهد کرد.

    وی اظهار داشت: سازمان بورس به صورت جدی پیگیر راه اندازی بازار مشتقه ارزی و در مرحله نخست بازار آتی ارز است، ولی از آنجایی که یکی از پیش شرط های راه اندازی این بازار، تک نرخی شدن ارز است، اقدامات بانک مرکزی باید در این زمینه نهایی شود.

    برچسب ها