عصر خودرو

بیشتر مقررات نظام بانکی از بدحسابی حمایت می‌کند:

پرداخت بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات خروج از رکود

عصر بازار- از تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی خروج از رکود، بیش از۱۰ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.

پرداخت بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات خروج از رکود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از صدا و سیما، کوروش پرویزیان رئیس کانون بانک های خصوصی و موسسات اعتباری، گفت : این تسهیلات به 12 هزار و 500 واحد اختصاص یافته است که امیدواریم با مجوز بانک مرکزی بتوانیم تا پایان سال همه 16 هزار میلیارد تومان را به بنگاه ها بدهیم.

    وی با بیان اینکه دغدغه های مراجع و بزرگان کشور درباره جریمه های تاخیر در بازپرداخت اقساط بانکی را مدنظر داریم، گفت: در این باره باید توافقی در مجلس و دولت صورت گیرد زیرا در طرح موجود مقرر شده است این جریمه ها از طریق بانک مرکزی دریافت و سپس به بانک ها پرداخت شود.
    پرویزیان با اشاره به اینکه باید حقوق همه ذی نفعان را رعایت کنیم، افزود : در مقرراتی که وجود دارد ، شرایط برای افراد خوش حساب در نظام بانکی در مقایسه با افراد بدحساب به گونه ای است که بیشتر مقررات وضع شده از بدحسابی حمایت می کند که این موضوع با نظم پولی و برگشت مطالبات به شبکه بانکی مغایرت دارد.
    وی گفت: به عنوان کانون بانک های خصوصی تقاضا می کنیم مقررات به گونه ای وضع شود که تعامل منطقی میان ذی نفعان را بر قرارداد انتظام پولی ترجیح دهد.
    رئیس کانون بانک های خصوصی افزود: شبکه بانکی باید منابع را به تولید صادراتی و کسب و کارهای کوچک اختصاص دهد و این در حالی است که بر اساس آمار بانک مرکزی 50 درصد منابع بانکی در چرخه تسهیلات دهی به تولید نیست.
    پرویزیان گفت: نباید اجازه داد برای افرادی که منابع بانکی را دریافت کردند به راحتی مسیر پس ندادن تسهیلات فراهم شود و نباید بابت نپرداختن اقساط تسهیلات هم جایزه بگیرند.
    وی درباره انتقاد بانک ها به اختصاص 2 درصد از محل کارمزد تراکنش ها به نیروی انتظامی افزود: بانک ها در مقایسه با سرمایه گذاری هایی که انجام دادند از محل تراکنش ها مبلغ خاصی را دریافت نمی کنند و برخی بانک ها با زیان مواجه شدند، سهمی از درآمد تراکنش ها را باید ارایه کنندگان خدمات دریافت کنند که اکنون بخشی از این درآمد را شرکت های پرداخت و بخشی را شرکت های تابعه بانک مرکزی مانند شتاب دریافت می کنند ، از این رو سهم دریافتی بانک در مقایسه با سرمایه گذاری انجام شده ناچیز و در بیشتر موارد با زیان همراه است.
    پرویزیان گفت: گاهی مطرخ می شود بانک ها از رسوب این منابع استفاده می کنند که حرف منطقی و علمی نیست که بخواهیم کشور را به سمتی ببریم که از محل تورم زندگی کند.
    وی افزود: از آنجا که در تدوین این مقررات دیدگاه بانک ها درنظر گرفته نشده در عمل نظام بانکی به دستگاهی که بسیار برای ما محترم است ، بدهکار می شود.
    پرویزیان همچنین گفت: زیرساخت های دسترسی مردم به خدمات بانکی باید متنوع باشد زیرا بعضی از مردم تمایل دارند خدمات را مستقیم از شعبه دریافت کنند و برخی دیگر دوست دارند از طریق گوشی همراه یا ابزارهایی مانند اینترنت خدمات بانکی را بگیرند.
    وی افزود : در آینده تعداد شعب و بانک های ارایه کننده خدمات محدود خواهد شد البته این موضوع به شرایط اقتصادی برمی گردد.
    پرویزیان گفت: موسسات مالی و اعتبار غیرمجاز که شعب زیادی هم داشتند از مشکلات اصلی نظام پولی و بانک کشور بودند که با ادغام ها و ساماندهی ها کاهش یافتند ، البته در محدودکردن شعب بانکی و موسسات مالی اعتباری باید اشتغال افراد هم مدنظر باشد.

    برچسب ها