عصر خودرو

معاون چیت‌چیان به مهر خبر داد؛

ایران صادرات برق به ترکیه را متوقف‌ کرد

عصر بازار- معاون وزیر نیرو با اشاره به قطع صادرات برق ایران به ترکیه، گفت: علت توقف، بدهی حدود ۲۰۰ میلیون دلاری شرکت ترک خریدار برق از ایران است.

ایران صادرات برق به ترکیه را متوقف‌ کرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، هوشنگ فلاحتیان  با بیان اینکه از چند ماه قبل ایران صادرات برق به ترکیه را متوقف کرده است، گفت: مهمترین علت توقف صادرات برق ایران به این کشور همسایه عدم پرداخت مطالبات معوق توسط شرکت ترک خریدار برق بوده است.

    معاون وزیر نیرو حجم بدهی برقی شرکت ترکیه‌ای به ایران را حدود 200 میلیون دلار عنوان کرد و افزود: با وجود توقف صادرات اما گفتگوها برای دریافت مطالبات معوق و از سرگیری صادرات برق به این کشور همسایه آغاز شده است.

    این مقام مسئول با بیان اینکه پیش بینی می‌شود در مدت زمان 4 تا 5 ماه آینده امکان وصول بدهی برقی ایران از شرکت ترک فراهم شود، تاکید کرد: در صورتی‌که از پرداخت بدهی‌ها اطمینان حاصل کنیم امکان از سرگیری فروش برق به این شرکت خریدار وجود دارد.

    صادرات برق ایران به ترکیه درحالی متوقف مانده که عراق هم به عنوان مهمترین مشتری برق کشور در منطقه بدهی حدود یک میلیارد دلاری برقی به وزارت نیرو دارد.

    پیشتر برخی از رسانه‌های ترکیه در تشریح دلایل توقف صادرات برق به ترکیه، اعلام کرده بودند: با توجه به حجم بالای بارش‌های بهاری در ترکیه، ظرفیت سدهای آب این کشور کامل و حتی سرریز شده و با افزایش موجودی آب در سدهای ترکیه و بالا رفتن تولید برق در نیروگاه‌های برقآبی این کشور درخواست توقف واردات برق از ایران را ارائه کرده است.

    در همین حال یک مقام مسئول در شرکت توانیر ایران اخیرا تاکید کرد: قرارداد صادرات برق ایران به ترکیه به قوت خود باقی بوده و فسخ نشده است.

    دیلی صباح هم شهریور ماه امسال با انتشار گزارشی، اعلام کرده بود: واردات برق ترکیه در نیمه نخست 2016 میلادی نسبت به مدت مشابه سال 2015 حدود 46 درصد کاهش یافته است.

    از سوی دیگر از حدود دو سال قبل تاکنون با ساخت خطوط جدید انتقال با ظرفیت 230 کیلوولت و یک پست جدید برق در شمالغرب کشور، ظرفیت صادرات برق ایران به ترکیه افزایش یافته است.

    بر اساس اعلام مسئولان صنعت برق با تکمیل نهایی و راه اندازی خطوط جدید انتقال، امکان افزایش ظرفیت صادرات برق ایران به بیش از 400 مگاوات در ساعت فراهم شده است.

    در شرایط فعلی در دو محور «خوی» به «باش قلعه» و «بازرگان» به «دوغو بایزید» برق ایران به ترکیه صادر می‌شود و بخش خصوصی علاقمند خرید برق از ایران بوده که در این راستا مذاکراتی بین دو طرف در حال انجام است.

    ذکر این نکته ضروری است که وزارت نیرو ایران و یک شرکت ترک اخیرا قراردادی به منظور ساخت حدود 4 میلیارد دلار نیروگاه جدید برق در کشور امضا کرده‌اند.

    برچسب ها