عصر خودرو

مشاور موسسه بین‌المللی مطالعات انرژی:

تعامل ایران و عراق در اوپک نتیجه‌بخش نیست

عصر بازار- مشاور موسسه بین‌المللی مطالعات انرژی با اشاره به پیشنهاداتی مبنی بر اینکه ایران و عراق با همکاری یکدیگر وزنه‌ای معادل عربستان در اوپک ایجاد کنند، اظهار کرد: این فرایند در کوتاه‌مدت نتیجه‌ای ندارد.

تعامل ایران و عراق در اوپک نتیجه‌بخش نیست
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، مهدی امیرمعینی  با تأکید بر اینکه هر کشوری با توجه به منابعی که در اختیار دارد می‌تواند نفت تولید کند، توضیح داد: به این صورت نیست که ایران در حال حاضر قادر باشد 10 میلیون بشکه نفت در روز تولید کند. شاید در آینده به این توانایی دست پیدا کنیم اما در حال حاضر این امکان وجود ندارد.

    وی با بیان اینکه در حال حاضر همه کشورها در بازار نفت به دنبال قیمت هستند، افزود: هیچ کشوری به دنبال افزایش سهم بازار نیست. حتی عربستان که سردمدار تولید نفت در جهان است به نوعی در زمینه تولید کوتاه آمده است.

    مشاور موسسه بین‌المللی مطالعات انرژی با اشاره به پیشنهادی مبنی بر اینکه ایران و عراق با همکاری یکدیگر وزنه‌ای معادل عربستان در اوپک ایجاد کنند، اظهار کرد: اگر این همکاری شکل بگیرد چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا همیشه منافع ما با کشور عراق هم راستاست و عراق همیشه زیرمجموعه ما بوده و از ما دستور می‌گیرد؟ اگر ایران یک کشور ابرقدرت بود شاید می‌توانست به چنین هدفی برسد اما ایران و عراق دو کشور مستقل هستند و در برخی مواقع ثابت شده است که منافع این دو کشور با یکدیگر هم‌راستا نیست.

    امیرمعینی ادامه داد: فرض کنیم که ایران و عراق با همکاری یکدیگر وزنه‌ای معادل عربستان ایجاد کردند اما آیا ظرفیت تولید همیشه می‌تواند عامل فشار باشد؟ اگر ایران و عراق اندازه عربستان ظرفیت داشته باشد چه کاری می‌توانند در بازار انجام دهند؟

    وی با اشاره به اینکه کشور عراق اعلام کرده است توانایی تولید نفت بیشتری دارد، گفت: عراق اعلام کرده است که می‌خواهد بیشتر تولید کند در حالی که نظر ایران تولید کمتر است. زیرا ما بیش از دو سال تحریم بودیم و عقب افتاده‌ایم و با توجه به پافشاری عراق بر تولید بیشتر مشخص است که عراق چنین پیشنهادی را نمی‌پذیرد.

    مشاور موسسه بین‌المللی مطالعات انرژی با تأکید بر اینکه کشورهای زیادی در اوپک هم راستا با ایران هستند، گفت: حداقل چهار کشور با ایران هم راستا هستند و آیا با وجود این کشورها توانستیم تأثیرگذار باشیم؟

    امیرمعینی با تأکید بر اینکه مازاد ظرفیت تولید در بازار جهانی نفت حرف اول را می‌زند، بیان کرد: دارا بود مازاد ظرفیت تولید بدون هزینه امکان‌پذیر نیست و نیاز به سرمایه‌گذاری هنگفتی دارد و ایران و عراق تاکنون چنین اقدامی را در بازار انجام نداده‌اند. زمانی که می‌خواهیم به یک جنگ قیمتی وارد شویم باید ظرفیت‌سازی کنیم اما در حال حاضر نه ایران و نه عراق به دنبال قیمت پایین نیستند. در صورتی که عربستان و کشورهای حامی عربستان نشان داده‌اند که می‌توانند وارد جنگ قیمتی شوند و با قیمت پایین هم خود را وفق دهند.

    وی با تأکید بر اینکه همکاری ایران و عراق در شرایط فعلی هیچ نتیجه‌ای ندارد، گفت: اینکه بتوانیم در بلندمدت ظرفیت‌سازی کنیم، خوب است اما شرایط فعلی ایجاب می‌کند که شرایط بازار نفت را با تثبیت تولید تثبیت کنیم.

    مشاور موسسه بین‌المللی مطالعات انرژی ادامه داد:‌ ایران سال‌هاست که قصد دارد به ظرفیت تولید پنج میلیون بشکه نفت در روز برسد اما هنوز نرسیده است بنابراین باید به اندازه کافی ظرفیت داشته باشیم تا بتوانیم در مقابل عربستان حرفی برای زدن داشته باشیم. در حال حاضر نیز تولید کشور ایران و کشورهای موافق با ایران کمتر از تولید عربستان و کشورهای موافق با عربستان نیست.

    امیرمعینی در پایان تأکید کرد: من اعتقادی به نتیجه بخش بودن همکاری ایران و عراق در جهت ایجاد وزنه معادل عربستان ندارم.

    برچسب ها