عصر خودرو

کارشناسان هشدار می‌دهند;

احتمال سقوط قیمت نفت در صورت شکست توافق اوپک

عصر بازار- در حالی که قرار است اجلاس اوپک برای رسیدن به توافق برای کاهش عرضه نفت ۳۰ نوامبر برگزار شود، کارشناسان هشدار دادند در صورت شکست اجلاس اوپک قیمت نفت سقوط می‌کند.

احتمال سقوط قیمت نفت در صورت شکست توافق اوپک
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، کارشناسان بازار نفت هشدار دادند در صورت شکست اوپک در اجرای توافق الجزایر، این احتمال وجود دارد که قیمت نفت به میزانی پایین تر از رقم قبل از توافق الجزایر سقوط کند.

    روز گذشته، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا و قیمت نفت برنت دریای شمال برای چهارمین روز متوالی روندی کاهشی را تجربه کردند.

    در الجزایر کشورهای عضو اوپک در حاشیه برگزاری نشست مجمع جهانی انرژی توافق کردند تا مجموع کل تولید خود را از 33.2 میلیون بشکه در روز کنونی به 32.5 میلیون بشکه کاهش دهند.

    با گذشت حدود یک هفته از این توافق قیمت نفت برنت به حدود 54 دلار در هر بشکه افزایش یافت اما اخیرا با شکست کارشناسان اوپک در وین بر سر نحوه اجرای این توافق، امیدها نسبت به اجرای آن کم سو شده است چرا که کشورهایی مانند لیبی، ایران، نیجریه و عراق برنامه ای برای پیوستن به این توافق ندارند.

    از سوی دیگر آمارها نسبت به تداوم مازاد عرضه موجود در بازار جهانی قیمت نفت را با فشار مضاعفی همراه کرده است.

    شب گذشته، انجمن پتروشیمی آمریکا طی گزارشی از افزایش 9.3 میلیون بشکه ای از ذخایر نفتی آمریکا تنها طی هفته گذشته خبر داد که 9 برابر میزان مورد انتظار کاشناسان بوده است.

    قرار است گزارش جامع‌تری در این زمینه طی روز جاری توسط سازمان اطلاعات انرژی آمریکا منتشر شود.

    به گفته فیل دیویس، کارگزار نفتی در موسسه PSW، در صورتی که گزارش این سازمان این افزایش نگران کننده را تأیید کند قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به سادگی به 45 دلار در هر بشکه سقوط خواهد کرد.

    در صورتی که قیمت نفت آمریکا به 45 دلار سقوط کند برنت نیز شاهد کاهش قیمت تا محدوده 46 دلار در هر بشکه خواهد بود.

    در کنار مخاطرات انتشار گزارش فوق، در صورتی که اعضای اوپک نیز نتوانند برای اجرای توافق الجزایر در نشست آتی خود در وین به توافق برسند، خطر سقوط قیمت به محدوده 40 دلار در هر بشکه بیشتر خواهد شد.

    بر اساس آخرین ارزیابی موسسه بانکی گولد من ساکس آمریکا، اعضای اوپک برای اجرای یک استراتژی بلند مدت در کنار کاهش تولید خود به توافق رسیده اند اما احتمال موفقیت این سازمان در اجرای این توافق روز به روز کاهش می یابد چرا که آمارهای اخیر نشان از افزایش تولید نفت این کارتل می دهند.

    برچسب ها