عصر خودرو

سفیر ایروان در تهران:

از سرمایه گذاری تجار ایرانی استقبال می کنیم

عصر بازار- سفیر ایروان در تهران گفت: اولین مبحث در مسائل اقتصادی ایجاد زیرساخت های بزرگ و کلان است، بر این اساس از سرمایه گذاری تاجران ایرانی استقبال می کنیم.

از سرمایه گذاری تجار ایرانی استقبال می کنیم
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، آرتاشس تومانیان در پایان نشست کمیسیون توسعه اقتصادی اتاق گیلان و ارمنستان در رشت افزود: طی 25 سال گذشته، ارمنستان روابط تنگاتنگ و خوبی با ایران داشته است.

    وی خط لوله گاز، خطوط ولتاژ بالای برق و خطوط فعال هواپیمایی بین دو کشور را از جمله زیرساخت ها برای توسعه ارتباطات اقتصادی عنوان کرد و ادامه داد: تردد خودروها بین دو کشور زیاد است اما جاده ها مطلوب نیست و در این اندیشه هستیم که با مساعدت طرف ایرانی، این مشکل را برطرف کنیم که خوشبختانه دولت ایران از این موضوع حمایت می کند.
    تومانیان تاکید کرد: دیگر مسائل اقتصادی و پولی را به طور حتم حل خواهیم کرد.
    وی تجارت دو جانبه بین دو کشور را از مولفه های مهم توسعه ارتباطات دانست و افزود: سطح مبادلات بازرگانی بین ایران و ارمنستان، پایین است و در جلسه امروز با اتاق بازرگانی گیلان، درباره فعال سازی و توسعه این بخش گفت و گو کردیم.
    وی ادامه داد: تمامی موانع و مشکلات کارآفرینان ایرانی را شنیدم، کارهایی هست که باید هر دو طرف انجام دهند.
    تومانیان گفت: مسئله بعدی، سرمایه گذاری دو جانبه است که هر کدام از طرفین می توانند در کشور دیگری سرمایه گذاری کنند و مزایایی که دولت ارمنستان برای علاقمندان به سرمایه گذاری در نظر گرفته، در این جلسه ارائه کردم.
    وی فضای تجارت در ارمنستان را در عرصه بین المللی مثبت دانست و با اشاره به مزایای عضویت در اتحادیه اوراسیا تصریح کرد: این مزایا به سرمایه گذاران ایرانی این امکان را می دهد که کالایی تولید کنند و وارد اوراسیا شوند.
    به گفته تومانیان، پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا 180 میلیون نفر جمعیت دارند.
    اتحادیه اقتصادی اوراسیا ( Eurasian Economic Union = EEU ) از ابتدای ژانویه سال 2015 میلادی فعالیت خود را به‌طور رسمی آغاز کرد. هدف اصلی ایجاد این اتحادیه، تسهیل تجارت میان کشورهای استقلال‌یافته از اتحاد جماهیر شوروی است و ارمنستان در دوم ژانویه سال 2015 به عضویت کامل اتحادیه اقتصادی اوراسیا درآمد. اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حال حاضر از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان تشکیل‌ شده و مجموع مساحت کشورهای این اتحادیه، بیش از 20 میلیون کیلومترمربع است.
    وی در ادامه بیان داشت: البته برای سرمایه گذاران ارمنستانی هم این امکان فراهم است که سرمایه گذاری کنند و این برای افق آینده مهم است که طرفین سرمایه گذاری مشترک انجام دهند.
    وی تصریح کرد: وقتی سرمایه گذاران خارجی در ارمنستان سرمایه گذاری می کنند، دولت حمایت های ویژه ای از آنان انجام می دهد.
    سفیر ارمنستان در ایران افزود: یکی از مشکلات ما این است که بتوانیم توانمندی های خود را ارائه کنیم و این جلسه، با هدف شناخت توانمندی ها و ظرفیت های طرفین تشکیل شده بود.
    تومانیان با ابراز علاقمندی برای انجام امور مشترک تجاری با گیلان بیان کرد: امیدواریم در آینده ای نزدیک، فعالیت های تجاری دو کشور بویژه استان گیلان با توجه به قرابت تاریخی و فرهنگی افزایش یابد.
    وی خاطرنشان کرد: برای توسعه روابط و تعاملات اقتصادی آماده هرگونه همکاری و پشتیبانی هستم.
    تومانیان همچنین با یادآوری برپایی نمایشگاه ارمنستان در تهران افزود: طی 20 سال اخیر، این اولین اقدامی بود که در این سطح انجام شد.
    وی اضافه کرد: در این نمایشگاه نزدیک به یکصد شرکت ارمنستانی، کالاهای خود را در معرض نمایش گذاشتند و حدود 10 هزار بازدیدکننده داشت.
    تومانیان یادآور شد: کارهای مقدماتی و تبلیغات در این زمینه از قبل انجام و ملاقات های مفیدی از این طریق بین فعالان این بخش دو کشور برقرار شد.
    وی ادامه داد: با برگزاری این نمایشگاه ، قراردادهای مقدماتی بین شرکت ها امضا شد و اکنون در حال بررسی برنامه های مشترک هستند.
    تومانیان برپایی نمایشگاه را به تنهایی کافی نداست و بر استمرار این ارتباط ها و تبادل اطلاعات بین دو کشور تاکید و خاطرنشان کرد: باید شناخت متقابل از هم و تبادل اطلاعات بین دو کشور افزایش یابد و تمامی موانع و عوامل مزاحم توسعه ارتباطات برداشته شود.
    آرتاشس تومانیان سفیر ارمنستان در جمهوری اسلامی ایران، روز گذشته (سه شنبه) در جریان سفر به گیلان، با استاندار گیلان دیدار و گفت وگو کرد. وی سپس با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی دیدار و از ظرفیت های سرمایه گذاری و گردشگری این منطقه بازدید کرد.
    ارمنستان با حدود 30 هزار کیلومتر مربع مساحت و سه میلیون نفر جمعیت در منطقه قفقاز که پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 استقلال یافت، با موقعیت راهبردی ویژه، از غرب با ترکیه، شمال گرجستان، شرق جمهوری آذربایجان (جمهوری قره‌باغ) و در جنوب ایران و جمهوری خودمختار نخجوان (جزئی از جمهوری آذربایجان) هم مرز است.
    ارزش روابط اقتصادی سالانه ایران و ارمنستان معادل سه میلیون و 250 هزار دلار است که سهم ایران سه میلیون دلار و سهم ارمنستان 250 هزار دلار می باشد که قابلیت های بسیار زیادی برای افزایش دارد.
    نمایشگاه اختصاصی کالاهای ارمنستان با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت ، در دو هزار متر مربع فضا و با حضور 90 شرکت ارمنستانی ، از 14 تا 17 مهرماه امسال (پنجم تا هشتم اکتبر) در محل نمایشگاه های دائمی تهران برگزار شد.
    صنایع غذایی، حمل و نقل، طلاسازی، تجهیزات پزشکی و داروسازی، نساجی و چرم و فناوری اطلاعات از جمله صنایع شرکت کننده در این نمایشگاه بودند.

    برچسب ها