عصر خودرو

دلار در محدوده ۳۶۲۰ تومان باقی ماند

پرواز سکه با بال اونس

عصر بازار- روز چهارشنبه، روز اوج‌گیری سکه و آرامش دلار بود. در پنجمین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی با ۹ هزار تومان افزایش یک کانال بالا رفت و به قیمت یک میلیون و ۱۲۵ هزار تومان رسید. این بیشترین افزایش از میانه شهریورماه بود و موجب شد بالاترین قیمت سکه در پاییز به ثبت برسد.

پرواز سکه با بال اونس
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد،  پیش از این، فلز گرانبهای داخلی در تاریخ 18 شهریورماه در چنین محدوده‌ای حضور داشت. صعود بهای اونس جهانی تا آستانه مرز روانی هزار و 300 دلار مهم‌ترین عاملی بود که سکه را در این رکوردشکنی یاری کرد. گذشته از این، روز چهارشنبه، ساز بازار ارز هم مخالف بازار سکه نواخته نشد و دلار مانند روز سه‌شنبه با کاهش قیمت سد راه فلز گرانبهای داخلی نشد؛ درحالی‌که روز سه‌شنبه دلار با نزول از سقف روزانه و با ثبت 2 تومان افت، افزایش سکه را محدود کرده بود، در پنجمین روز هفته، دلار با 2 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 625 تومان رسید. به گفته فعالان، این رشد در حالی ثبت شد که بهای حواله درهم کمی افت کرده بود. در این شرایط، فعالان، خروج معامله‌گران سکه از بازار ارز را مهم‌ترین عاملی دانستند که زمینه ساز بازگشت قیمت دلار شد. با وجود این رشد، به گفته فعالان، فضای بازار ارز در دوازدهمین روز آبان‌ماه آرام بود و قیمت کشش رشد زیادی را از خود نشان نمی‌داد. البته عرضه بازارساز در این آرامش سهم بسزایی داشت و تحرکات معامله‌گران غیررسمی ارز را تا حد زیادی خنثی می‌کرد.

    افزایش کانالی

    در پنجمین روز هفته، سکه معاملات خود را با کانال شکنی آغاز کرد. روز چهارشنبه، معاملات سکه تمام بهار آزادی با قیمت یک میلیون و 121 هزار تومان کلید خورد که نشان‌دهنده افزایش 5 هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه بود. به گفته فعالان، افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی عامل اصلی بود که رشد ابتدایی روز را رقم زد. با این حال، روز سه‌شنبه، سکه تمام بهار آزادی متناسب با اونس رشد نکرده بود و این انتظار در میان برخی معامله‌گران وجود داشت که قیمت در ادامه روز چهارشنبه نیز کمی تعدیل شود. ولی این اتفاق رخ نداد و تحت‌تاثیر ادامه افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی، بهای سکه در بازارهای داخلی نیز رشد بیشتری را تجربه کرد. قیمتی که تا ساعت 3 بعدازظهر برای سکه ثبت شد، یک میلیون و 125 هزار تومان بود که نشان‌دهنده افزایش 9 هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده چهارمین روز هفته بود.

    به گفته شماری از فعالان، گروهی از معامله‌گران سکه روز سه‌شنبه انتظار و آمادگی افزایش بهای طلای جهانی را نداشتند، در نتیجه تصمیم گرفتند که با عرضه ارز از اوج‌گیری زیاد قیمت سکه جلوگیری کنند. با این حال، این عده پس از تسویه معاملات خود، اقدام به خرید سکه در ساعات انتهایی روز سه‌شنبه کردند، در نتیجه روز چهارشنبه، آمادگی افزایش قیمت میان بیشتر معامله‌گران وجود داشت. در نتیجه، روز چهارشنبه سکه تمام بهار آزادی تقریبا متناسب با افزایش بهای اونس بالا رفت، این در حالی بود که تا ساعت 3 بعدازظهر سه‌شنبه، بهای اونس در بازارهای جهانی تا قیمت هزار و 287 دلار بالا رفته بود، عاملی که نشان‌دهنده رشد یک درصدی آن نسبت به بهای آن در همین مقطع زمانی در روز دوشنبه بود. با وجود این رشد، بهای سکه در بازارداخلی تنها در چهارمین روز هفته حدود 3دهم درصد بالا رفت.روز چهارشنبه، نیم سکه نیز افزایش قیمت را تجربه کرد. در پنجمین روز هفته، نیم سکه با 2 هزار تومان افزایش به قیمت 563 هزار تومان رسید.

    برچسب ها