عصر خودرو

فلزات‌پایه گرفتار مازاد عرضه

عصر بازار: شاخص کل بورس تهران روز گذشته همچون روز‌های اخیر با تقابل پایاپای عرضه و تقاضا مواجه بود و در نهایت افت اندک حدود ۷ واحدی را در کارنامه خود ثبت کرد. در همین راستا نیز شاهد توازن صنایع مثبت و منفی صنایع در بازار بودیم؛ به‌طوری که از میان ۳۷ صنعت بورسی، شاخص ۱۷ صنعت با رشد و شاخص ۱۷ صنعت با افت همراه شدند.

فلزات‌پایه گرفتار مازاد عرضه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، صنعت محصولات چرمی با رشد 98/ 4 درصدی در صدر صنایع با بیشترین بازدهی قرار گرفت. محصولات کاغذی با افت 89/ 1 درصدی زیان‌ده‌ترین صنعت روز گذشته بود. در بازار دیروز گروه بانکی بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد. معامله 51 میلیارد ریالی «تاپیکو» نیز موجب شد بیشترین ارزش معاملات در اختیار گروه شیمیایی قرار گیرد. در بازار دیروز همچنین نماد «فملی» بیشترین تاثیر منفی بر شاخص کل را داشت. بررسی سابقه معاملاتی «فملی» حاکی از این است که این نماد از زمان بازگشایی خود با افت شدیدی همراه بوده است؛ به‌طوری که قیمت این سهم از زمان بازگشایی خود تا کنون از 1836 ریال به 1354 ریال (بیش از 26 درصد افت) در روزگذشته رسیده است. بررسی شرکت‌های فعال در گروه فلزات اساسی درروز‌های اخیر حاکی از افت قیمتی در اکثر سهم‌های این گروه بوده است که به دولیل کاهش تقاضای داخلی و همچنین افت محسوس قیمت‌های جهانی فلزات است. در این گروه کارشناسان معتقدند رفع تحریم‌ها و بهبود وضعیت اقتصاد جهانی و رشد قیمت فلزات اساسی دو عاملی هستند که می‌توانند سودآوری این شرکت‌ها را به آنها بازگرداند.

    احیای فولادی‌ها، نیازمند دو پیش شرط

    بر این اساس ریزش قیمتی در نماد «فملی» در نهایت به افت 36/ 0 درصدی شاخص گروه فلزات اساسی روز گذشته منجر شد. بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز در اختیار «فملی» بود. در معاملات «فملی»روز گذشته حقیقی‌ها بیشتر خریدار (مشارکت 97 درصدی در خرید) و حقوقی‌ها بیشتر فروشنده (مشارکت 82 درصدی)بودند. این در حالی است که بررسی معاملات این نماد در هفت روز کاری گذشته حاکی از فعالیت بیشتر معامله‌گران حقوقی در سمت خرید است؛ به‌طوری که در این بازه زمانی به‌طور میانگین حقوقی‌ها حدود 60 درصد از خرید سهام را در اختیار داشته‌اند. درتحولات مربوط به این گروه روز دوشنبه شرکت ذوب‌آهن اصفهان گزارش عملکرد خود را روی سامانه کدال قرار داد. این شرکت در پیش بینی جدید خود برای هر سهم خود زیان 794 ریالی پیش بینی کرده که نسبت به اولین پیش بینی آن در سال 94 حاکی از تعدیل منفی سنگینی است. در صورت مالی این گروه کاهش 7 درصدی فروش و 15 درصدی مبلغ فروش دو عامل تعدیل منفی عنوان شده‌اند.

    در مورد وضعیت این گروه محمد مهدی زردوقی، کارشناس بازار سهام به کاهش سودآوری شرکت‌های این گروه زیر سایه افت قیمت‌های جهانی اشاره کرد و گفت: شرکت‌های این گروه در شرایط کنونی به دلیل دو عامل کاهش تقاضا در داخل کشور و افت قیمت جهانی فلزات با افت سودآوری مواجه بوده و در همین راستا نیز شاهد افت قیمت آنها در بازار سهام هستیم. این کارشناس بازار سهام به بررسی صورت مالی «فملی» پرداخت و گفت: در گزارش فملی قیمت مس حدود 5500 دلار در هر تن و قیمت دلار 3300 تومان در نظر گرفته شده، این در شرایطی است که قیمت مس به نزدیک 5300 دلار در هر تن رسیده از طرفی با توجه به رشد قیمت دلار به 3400 تومان تا حدی افت قیمت مس تعدیل شده است اما به هرترتیب در صورت ادامه روند نزولی قیمت مس انتظار تعدیل‌های منفی دیگری نیز وجود دارد.

    زردوقی افزود: شرکت‌های فولادی نیز در داخل کشور مشکلات فروش دارند و توجیه صادرات نیز در این شرایط وجود ندارد، از این رو انتظار می‌رود اگر تعدیل منفی هم ندهند به سختی بتوانند سود پیش‌بینی شده خود را پوشش دهند. زردوقی در رابطه با گزارش عملکرد ذوب‌آهن اصفهان که روز دوشنبه منتشر شد، گفت: هزینه‌های ثابت در شرکت ذوب‌آهن بسیار زیاد است و به همین دلیل نقطه سر به سر تولید بالاست و کوچک‌ترین افت قیمتی و افت مقدار فروش می‌تواند وضعیت این شرکت را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

    این تحلیلگر بازار سهام در مورد بهبود وضعیت این شرکت‌ها اظهار کرد: در این مورد بهبود وضعیت نمادهای این گروه مد نظر قرار دادن دو عامل بسیار مهم است؛ اولین عامل رفع تحریم‌ها و ورود کشور به فاز رونق که می‌تواند با افزایش تقاضای داخلی سودآوری این شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. دومین عامل نیز پایان گرفتن ریزش قیمت‌های جهانی است. بر اساس پیش‌بینی‌ها به نظر می‌رسد رفع تحریم‌ها از اوایل سال 2016 عملی شود و از طرفی انتظار می‌رود قیمت‌های جهانی تا پایان سال 2016 نیز افزایش نداشته باشند، به همین دلیل ادامه افت قیمت در این شرکت‌ها محتمل‌ترین سناریوی ممکن تا پایان سال جاری خواهد بود.

    برقی‌ها، جولانگاه حقیقی‌ها

    گروه دستگاه برقی در بازار دیروز رشد 18/ 0 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد. شاخص این گروه در هفت روز معاملاتی اخیر سه روز مثبت و چهار روز منفی بوده است که افت 82/ 0 درصدی در روز یکشنبه در نهایت منجر به افت 5/ 0 درصدی شاخص آن در بازه هفت روزه شده است. روز گذشته «بکام» با بیشترین رشد قیمت و «بسویچ» با بیشترین افت قیمت مواجه شد. بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز در اختیار «بکام» بود. بررسی سابقه معاملاتی نماد «بکام» نشان‌دهنده افت و خیز‌ها با دامنه محدود است به‌طوری که شاخص آن چند روز با افت و پس از آن چند روز با رشد مواجه بوده است. قیمت هر سهم «بکام» از زمان بازگشایی آن در 12 مرداد از 1680 ریال به 2031 ریال (معادل 21 درصد رشد) در اواخر مرداد رسید که ناشی از اعلام افزایش سود غیر‌عملیاتی شرکت در اثر فروش زمین‌های مازاد آن بوده است این در حالی است که از اواخر مرداد قیمت این سهم با نوسان‌‌های مقطعی در مسیر افت قرار گرفت و دیروزنیز به 1757 ریال رسید. بررسی عملکرد دو دسته بازیگران بازار سهام در معاملات «بکام» هفت روز معاملاتی اخیر مشارکت 100 درصدی حقیقی‌ها را نشان می‌دهد. در معاملات دو نماد «بکاب» و «بنیرو» نیز مشارکت 100 درصدی حقیقی‌ها در خرید و فروش سهم‌ها مشاهده می‌شود. در دیگر نمادهای این گروه کفه معامله‌گران حقیقی در خرید سهم‌ها به طرز قابل توجهی سنگین تر از حقوقی‌ها است.

    رونق در بخش عمرانی، محرک رشد سیمانی ها

    گروه سیمانی جزو 17 صنعت سبزپوش روز گذشته بود. شاخص این گروه در هفت روز گذشته سه روز کاری سبزپوش و چهار روز کاری نیز قرمزپوش بوده است و در نهایت تغییرات شاخص این گروه در هفت روز کاری اخیر بدون تغییر مانده است. در این گروه «سغرب» بیشترین رشد و «سرود» بیشترین افت قیمت را بین هم‌گروهی‌های خود ثبت کردند. عمده سهام نماد «سغرب» روز گذشته بین معامله‌گران حقیقی دسته به دست شد و در نهایت رشد 38/ 4 درصدی قیمت این نماد را رقم زد. در این گروه کارشناسان معتقدند در شرایطی که صادرات شرکت‌های سیمانی به خاطر از دست رفتن بازار عراق افت شدیدی یافته است آنچه می‌تواند سودآوری این شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد، شروع فاز رونق در بخش عمرانی کشور زیر سایه رفع تحریم‌ها است.

    سبز پوشی حمل‌و‌نقلی‌ها برای ششمین روز کاری متوالی

    شاخص گروه حمل و نقل روز گذشته در اثر معاملات مثبت در نماد «حکشتی» با رشد 81/ 0 درصدی برای ششمین روز کاری متوالی با رشد مواجه شد. این گروه از ابتدای سال تا کنون رشد 57 درصدی را ثبت کرده است که در مقایسه باوضعیت کلی بازار رشد چشمگیری است. در نماد «حکشتی» در 6 روز گذشته به‌طور متوسط حدود 95‌درصد فروش توسط معامله‌گران حقیقی صورت گرفته است. حقوقی‌ها اما به‌طور میانگین با مشارکت بیش از 55 درصدی در خرید این سهم در هفت روز کاری اخیر فعالیت داشتند. شاخص گروه حمل و نقل در هفت روز معاملاتی اخیر تنها در روز دوشنبه هفته گذشته قرمز پوش شد. معاملات مثبت در نماد «حکشتی» مهم‌ترین‌ عامل سبز پوشی شاخص گروه حمل‌و‌نقل در هفت روز اخیر بوده است. بررسی سابقه معاملاتی حکشتی حاکی از این است که نماد مزبور در بیشتر روز‌های معاملاتی در شهریور ماه مثبت بوده که به نظر می‌رسد به دلیل نزدیک شدن به بررسی برجام در کنگره آمریکا باشد.

    شاخص گروه لیزینگ در مدار صعودی

    شاخص گروه لیزینگ روز گذشته رشد 17/ 0 درصدی را ثبت کرد. بررسی‌ها از روند حرکتی شاخص گروه لیزینگ نشان می‌دهد که شاخص این گروه در هفت روز معاملاتی اخیر رشد 8/ 1 درصدی را ثبت کرده است. در معاملات دیروز این گروه «ولساپا» بیشترین رشد قیمتی را بین هم گروهی‌های خود به دست آورد. این نماد بیشترین حجم و ارزش معاملات را در نیز اختیار داشت. در نماد «ولساپا» دیروز تحرک معاملات بیشتر بر دوش معامله‌گران حقیقی بود به‌طوری که این معامله‌گران در خرید و فروش این سهم مشارکت بیش از 80 درصدی داشتند. این گروه نیز یکی از گروه‌هایی است که پیش‌بینی می‌شود با رفع تحریم‌ها به دلیل وابستگی به صنعت خودرو سود‌آوری چشمگیری نصیب سهامداران خود کند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو