عصر خودرو

یک جرقه دیگر از بهبود بازار پلیمرها به ثبت رسید

انتظار تقویت حجم تولید در صنایع پایین‌دستی

عصر بازار: با کاهش قیمت‌های پایه شاهد بهبود حجم تقاضا در بورس و بازار هستیم که می‌تواند هم حجم معاملات را افزایش دهد و هم به افت قیمت‌ها در بازار داخلی دامن بزند. این در حالی است که رسیدن قیمت‌های بازار به سطح قیمت‌های تمام شده در بورس کالا به احتمال قوی باید کف قیمتی بنیادین بازار باشد و در صورت شکسته شدن این کف، رخدادها در جهتی دیگر در حال حرکت است و طبیعتا نباید ادامه یابد.

انتظار تقویت حجم تولید در صنایع پایین‌دستی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، معاملات روز گذشته در بورس کالا نشان می‌دهد که جذابیت خرید افزایش یافته و خریداران با تمایل بیشتری به ثبت تقاضا می‌پردازند. اغلب عرضه‌ها نیز حجم مطلوبی داشته، ولی خریداران به بسیاری از گریدهای جذاب پیشین چندان توجه نشان نمی‌دهند. افزایش جذابیت خرید PVC، کم توجهی خریداران به عرضه‌های سنگین اکستروژن همچون EX3 امیرکبیر در تالار، بروز برخی اما و اگرها درخصوص تحویل برخی از محموله‌های مورد معامله، کاهش قیمت‌ها در بازار داخلی و توجه بسیاری از خریداران به خرید از بازار داخلی، ضعف نقدینگی در بورس و بازار، توجه به گریدهای OFF همچون گذشته، بازگشت جذابیت گریدهای سبک فیلم، کم توجهی بازار به پلی‌پروپیلن‌ها همچون گذشته و در نهایت بهبود نسبی حجم معاملات به‌صورت کلی را می‌توان مهم‌ترین‌ ویژگی‌های معاملات در رینگ پتروشیمی بورس کالا دانست. به نظر می‌رسد به کمک قیمت‌های پایه جدید و البته افت این نرخ، حجم نسبی معاملات در روزهای پیش رو افزایش یابد که می‌تواند به بهبود بنیادین بازار منجر شود.

    در بازار داخلی محصولات پتروشیمی در روز گذشته شاهد کاهش ادامه دار قیمت‌ها بودیم تا جایی که این روند کاهشی برای سومین هفته پیاپی ادامه یافت. البته با توجه به اعلام کاهشی قیمت‌های پایه وهمچنین رشد نسبی عرضه‌ها در بازار در کنار قیمت‌های پایین پیشنهادی، این روند کاهشی چندان هم غیرمنتظره نیست و نشان‌دهنده واقعیت‌های بازار است. در هر حال فعالان بازار هنوز هم قیمت‌های کمتری را طلب می‌کنند که احتمال ادامه دار شدن این روند نزولی را تقویت می‌کند. توجه به آمارهای مورد مخابره از روابط عمومی انجمن ملی پلاستیک نشان می‌دهد که اغلب قیمت‌های بازار در حال کاهش قیمت بوده و تنها X5 پتروشیمی مارون است که افزایش نرخ را تجربه کرد.

    نکته مهم درخصوص کاهش قیمت‌ها را باید در شتاب آنها دانست، زیرا هرچه می‌گذرد شتاب کاهش قیمت‌ها کندتر شده و نرخ‌ها بیشتر به ثبات نزدیک می‌شود. این در حالی است که هنوز هم جهت‌گیری کاهشی بازار ادامه یافته و مشخص نیست این وضعیت نزولی تا کجا ادامه خواهد یافت که البته داده‌های جالبی را نمی‌تواند به همراه داشته باشد.

    اگر این روند کاهشی قیمت‌ها ادامه یابد قطعا قیمت‌های تمام شده در بورس کالا از نرخ‌های بازار داخلی کمتر خواهد شد بنابراین، خرید از بورس دیگر جذابیت پیشین را ندارد و خریداران بیشتر به بازار روی خواهند آورد تا رینگ پتروشیمی بورس کالا. این مطلب این بار بسیار خطرناک خواهد بود، زیرا هنوز هم تلاش‌ها برای خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا ادامه یافته و قدرت نمایی‌های طرف‌های درگیر هنوز ختم به خیر نشده هرچند که پتانسیل‌های قانونی و مصوبات نهادهای حاکمیتی فضای چندانی را برای مانور بیشتر برای خروج از بورس کالا را باقی نگذاشته است.

    با توجه به این شرایط ممکن است در روزهای پیش رو باز هم تلاش‌های پیشین برای خروج از بورس کالا ادامه یابد که البته برای اثبات حقانیت خود به قیمت‌های کمتری در بازار نیاز خواهد بود، بنابراین جهت‌گیری کاهشی قیمت‌ها می‌تواند باز هم ادامه یابد.

    در بازارهای جهانی هنوز هم کاهش قیمت‌های جهانی ادامه یافته، ولی اولین چراغ زرد در برابر این کاهش قیمت‌ها در روز گذشته به ثبت رسید. در لحظه تنظیم این گزارش قیمت هر بشکه نفت خام برنت با 64/ 1 درصد افزایش به 48 دلار و 41 سنت رسید، ولی بهای هر بشکه نفت خام آمریکا با 17/ 2 درصد افت به 45 دلار و 5 سنت کاهش یافت. با توجه به جایگاه خاص بازارهای شرقی در معاملات پلیمرها و همچنین قرابت بیشتر این بازارها با نوسان قیمت نفت برنت، احتمال دارد که اولین جرقه ثبات قیمت محصولات پتروشیمی در بازار خورده باشد. البته هنوز برای این ادعا زود است، ولی باید به آن توجه داشت.

    در این بین با توجه به اهمیت بازار عراق برای صادرات محصولات پلاستیکی و همچنین نوسان تعرفه واردات این کشور جلساتی بین مقامات ایران و عراق در حال انجام است. به نظر می‌رسد مسوولان مربوطه مدتی است که تلاش‌های خود را برای بهبود شرایط صادرات و البته تجارت با کشورهای دیگر افزایش داده‌اند. به‌عنوان مثال در روزهای اخیر رئیس شورای عمومی گمرک عراق در دیدار با رئیس‌کل گمرک ایران موانع اصلی افزایش صادرات ایران به عراق را بررسی کرد. به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، دکتر مسعود کرباسیان، رئیس‌کل گمرک ایران در این دیدار از اقدامات ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق برای گسترش همکاری‌های تجاری دوجانبه تشکر کرد و گفت: درباره تعرفه‌هایی که به تازگی برای واردات کالا به عراق وضع شده گمرکات این کشور دوگانه عمل می‌کنند و این موضوع مشکلاتی را برای تجار ایرانی به وجود آورده است. وی به رئیس شورای عمومی گمرک عراق گفت: تعرفه‌های جدید در مرز حاج ابراهیم و اقلیم کردستان اعمال نمی‌شود، اما در مناطق مرکزی و جنوب عراق اجرا و موجب می‌شود کالاها در این مرزها گران‌تر به دست مشتری برسد.

    کرباسیان مانع بعدی در افزایش صادرات ایران به عراق را تردد نداشتن کامیون‌های ایرانی در داخل عراق دانست و اظهار کرد: باید برای حل این مشکل هم تمهیداتی در نظر بگیریم چون در عمل تخلیه و بارگیری مجدد در سر مرز و انبارداری هزینه‌های بیشتری را به صادرکنندگان ایرانی تحمیل می‌کند و قیمت تمام شده کالاها را برای مصرف‌کنندگان بالا می‌برد. رئیس‌کل گمرک ایران تاخیر در صدور مجوز استاندارد عراق را مانع بعدی خواند و گفت: اگر کالایی مجوز استاندارد و بهداشت ایران را دارد دیگر لازم نیست در سر مرز برای دریافت مجوز استاندارد طرف عراقی کالا معطل بماند و باید این مشکلات را حل کنیم. بنابر این گزارش، حکیم جاسم جسام رئیس شورای عمومی گمرک عراق نیز در این دیدار با بیان اینکه دولت و ملت عراق به مصرف کالاهای ایرانی علاقه‌‌مندند، گفت: تفاوت اختلاف رویه را در گمرکات عراق قبول داریم و در تلاش هستیم تا حقوق و عوارض یکسان در گمرکات سراسر این کشور دریافت شود. وی افزود: تردد کامیون‌های ایرانی در عراق از نظر دولت‌ ما مشکلی ندارد و پیگیری خواهیم کرد تا پس از هماهنگی‌های لازم این کار اجرایی شود.

    رئیس شورای عمومی گمرک عراق در مورد مشکلات استاندارد هم گفت: امور استاندارد زیر نظر گمرک عراق نیست، اما هماهنگ شده است کارکنان استاندارد در محل گمرکات استقرار پیدا کنند تا تاخیرها برطرف شود.

    وی در ادامه با اشاره به اینکه در بحث ارتباطات بانکی هم باید هماهنگی بیشتری صورت گیرد، گفت: از گسترش همکاری‌های آموزشی با گمرک ایران استقبال می‌کنیم.

    برچسب ها