عصر خودرو

ثبت معامله ۵۵۰۰ تن گندم خوراکی و دوروم؛

جای پای گندم در بورس کالا محکم شد

عصر بازار- بررسی معاملات بورس کالای ایران نشان می دهد که گندم در تالار محصولات کشاورزی رفته رفته متقاضیان خود را پیدا کرده و در صورت استمرار عرضه ها شاهد توسعه معاملات گندم و ایجاد بازاری رقابتی و شفاف در بازار این محصول خواهیم بود.

جای پای گندم در بورس کالا محکم شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سنا، مرتضی مشایخی، کارشناس حوزه کشاورزی گفت: در راستای انتشار اوراق سلف گندم در بورس کالای ایران که حدود یک ماه پیش به منظور پرداخت مطالبات گندمکاران صورت گرفت، شرکت بازرگانی دولتی ایران متعهد شد تا کلیه گندم غیر مشمول فروش یارانه ای در اختیار خود را به صورت مستمر صرفا از طریق بورس کالا به فروش برساند.

    وی افزود: همچنین مقرر شد تا هیچ گونه عرضه و معامله گندم غیر مشمول فروش یارانه ای، خارج از بورس انجام نشود تا شاهد شکل گیری بازاری رقابتی و شفاف برای معاملات گندم در بورس کالا باشیم.

    این کارشناس و فعال حوزه کشاورزی اظهار داشت: از این رو عرضه های گندم طی هفته های اخیر در بورس کالا انجام شده و رفته رفته بر میزان معاملات این محصول در تالار بورس نیز افزوده می شود.   

    به گفته مشایخی، در این راستا امروز معامله 5000 تن گندم خوراکی و 500 تن گندم دوروم در بورس کالا ثبت شد تا این محصول استراتژیک در بازار رقابتی مورد دادوستد قرار گیرد.

    این کارشناس به مزایای عرضه گندم در بورس اشاره کرد و افزود: مهم ترین مزیت عرضه گندم در بورس شفافیت قیمت است از طرفی خریداران هم به واسطه وجود بورس از لحاظ کمی و کیفی با خیال راحت تری به عرضه هایی که از طریق بورس انجام می شود، روی آورند.

    وی در ادامه به اجرای ماده 33 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: این ماده قانونی که به جایگزینی سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی مربوط است، علاوه بر معاملات جو و ذرت کل کشور در بورس کالا می تواند به سایر محصولات کشاورزی از جمله گندم نیز سرایت کند تا دولت هر ساله فشار زیادی را برای خرید تضمینی گندم متحمل نشود.

    مشایخی در پایان تصریح کرد: با اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم در بورس کالا، علاوه بر اینکه این شیوه خرید به رشد کیفیت و استاندارد محصول منجر می شود، بار مالی دولت به شدت کاهش یافته و دولت به جای پرداخت کل هزینه ها، تنها مابه التفاوت قیمت تضمینی و قیمت معامله در بورس کالا را می پردازد؛ در طرف دیگر کشاورزان نیز سریع تر به پولشان می رسند و انگیزه آنها برای تولید بیشتر و بهتر دوچندان می شود.

    برچسب ها