عصر خودرو

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

پیشنهاد توتال و شل برای تأسیس واحد پتروشیمی با خوراک گاز ۲۲۰ دلاری

هندی‌ها به دنبال خوراک ۵ سنتی بودند

عصر بازار- مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به پیشنهاد جدی سرمایه‌گذاری توتال و شل برای تأسیس پتروشیمی در ایران با نرخ گاز اتان ۲۲۰ دلار گفت: بخش خصوصی حتی با این نرخ حداقل بین ۲۵ تا ۳۰ درصد سود می‌کند.

پیشنهاد توتال و شل برای تأسیس واحد پتروشیمی با خوراک گاز ۲۲۰ دلاری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس،‌ مرضیه شاهدایی در یک نشست خبری که صبح امروز در وزارت نفت برگزار شد، با اشاره به تغییراتی در اساسنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: در حال حاضر به دنبال تصویب اساسنامه جدیدی هستیم که بر این اساس شرکت ملی صنایع پتروشیمی از فعالیت تصدی‌گری به فعالیت حاکمیتی تبدیل خواهد شد.

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه این شرکت یک سیاست‌گذار است و بر این اساس برنامه‌ریزی کلان می‌کند، گفت: بر اساس، اساسنامه جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی طرح‌ها توسط بخش خصوصی اعلام می‌شود و ما بر روی آن ارزیابی می‌کنیم و اگر طرح مورد تأیید بود در مرحله دوم سرمایه‌گذار را ارزیابی خواهیم کرد که آیا توانایی اجرای این طرح را دارد یا خیر و در نهایت در صورتی که سرمایه‌گذار مورد تایید قرار گرفت با وزارت نفت رایزنی می‌کنیم تا خوراک مورد نیاز طرح را اخذ کنیم.

    معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه بر اساس اساسنامه جدید از صفر تا صد یک طرح قبل از بهره‌برداری در اختیار شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار می‌گیرد و پس از آن به سرمایه‌گذار واگذار می‌شود، گفت:‌پس از واگذاری همواره طرح مورد توجه شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار دارد که اگر احیاناً‌ سرمایه‌گذار نتوانست تعهدات خود را نسبت به این طرح انجام دهد در وهله اول با برگزاری جلسات و در وهله بعدی با تغییر سرمایه‌گذار اجازه نخواهیم داد منافع ملی و این پتانسیل از بین برود.

    شاهدایی با اشاره به اینکه با مأموریت جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی دیگر نمی‌توانیم مثل سابق برای طرح‌ها تضامینی را در نظر بگیریم، گفت: در حال حاضر با اتفاقاتی که رخ داده است هلدینگ‌ها می‌توانند خودشان فاینانس کنند که خوشبختانه این کار اخیراً صورت گرفته است.

    به گفته معاون وزیر نفت در شرکت ملی صنایع پتروشیمی تا سال 96، قرار است طرح‌های جدید به مجموعه صنعت پتروشیمی اضافه شود که ظرفیت این صنعت در کشور 8.5 میلیون تن افزایش پیدا می‌کند.

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به طرح‌هایی که امسال افتتاح می‌شود و یا در معرض افتتاح قرار دارد، گفت: طرح پلی‌اتیلن سبک و سنگین لرستان، ارومیه، مهاباد، اوره و آمونیاک شهدای مرودشت، افتتاح شده است و تا پایان سال طرح مروارید، کاویان، کارون، پلی‌اتیلن سبک کردستان، تخت‌جمشید پارس جنوبی و پردیس به بهره‌برداری خواهند رسید، همچنین از دیگر طرح‌هایی که قرار است تا پایان سال افتتاح شود پلی‌ استایرن انتخاب و خط اتیلن غرب از عسلویه تا مهاباد و میاندوآب است که تکمیل خواهد شد.

    شاهدایی با اشاره به طرح‌هایی که سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: اولین طرح، طرح متانول کاوه است که ظرفیت این طرح 2 میلیون و 310 هزار تن است که بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان سال جاری و یا حداکثر اوایل سال آینده به تولید می‌رسد و پس از آن طرح‌های فاز اول پتروشیمی بوشهر که 3 واحد است و پتروشیمی مرجان، دماوند و ایلام به ترتیب به تولید خواهند رسید.

    مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه با اشاره به سوالات خبرنگاران با تأکید بر اینکه از ابتدای دولت یازدهم تا جایی که من سراغ دارم فقط مجوزهای احداث پتروشیمی بر مبنای خوراک گاز طبیعی صادر شده است، گفت: همه سعی ما این است که مجوزهایی که در گذشته صادر شده و سرمایه‌گذار نتوانسته آنها را اجرایی کند، با برگزاری جلسات متعدد بتوانیم این مجوزها و طرح‌ها را اجرایی کنیم.

    وی ادامه داد: مجوزهای اخیر نیز همانطور که گفته شد بر مبنای گاز طبیعی است زیرا اتان می‌تواند به راحتی به اتیلن و پروپیلن و صنایع پایین‌دست تبدیل شود اما خوراک متان به راحتی قابل تبدیل به پروپیلن نیست.

    معاون وزیر نفت با اشاره به حرف و حدیث‌هایی که اخیراً در مورد تعیین نرخ اتان در بخش خصوصی مطرح شده است،‌گفت: قیمت‌گذاری خوراک توسط وزارت نفت صورت می‌گیرد و نمایندگان شرکت ملی صنایع پتروشیمی در تمام  این جلسات حضور داشتند و این ادعا که مطرح می‌شود حتی مسئولین پتروشیمی نیز در جریان قیمت‌گذاری نرخ اتان نبودند، به طور کلی صحت ندارد.

    شاهدایی ادامه داد: اتان می‌تواند محصولات باارزشی را تولید کند که هرگز متان دارای چنین محصولات با ارزشی نیست بنابر این در اتان ارزش حرارتی هرگز مورد بررسی قرار نخواهد گرفت.

    وی با اشاره به اینکه کف قیمت اتان 220 دلار دیده شده است اما برخی از نمایندگان بخش خصوصی همواره اعلام می‌کنند این قیمت 240 دلار است، تصریح کرد: ادعایی است که آنها مطرح می‌کنند اما سرمایه‌گذاران خارجی با این قیمت هرگز نمی‌آیند در صنعت پتروشیمی ایران سرمایه‌گذاری کنند. این ادعا واهی است زیرا اولاً در مناطق ویژه مالیات وجود ندارد اما همانطور که می‌دانید اگر قیمت اتان در عربستان و قطر پایین است اما آنها 25 تا 30 درصد مالیات وضع می‌کنند. از طرف دیگر با همین قیمت‌ها سرمایه‌گذاران بین 25 تا 30 درصد سوددهی دارند بنابر این باید کلیات این موضوع را با هم نگاه کرد و صرفاً چون قیمت اتان افزایش پیدا کرده است سر و صدا نکنند.

    شاهدایی گفت:‌جالب است بدانید با همین نرخ 220 دلار شرکت‌های توتال و شل درخواست‌های رسمی برای سرمایه‌گذاری و احداث واحدهای جدید پتروشیمی ارائه کرده‌اند و ما مشغول رایزنی با آنها هستیم که اگر مشکلات برطرف شود، آنها به صنعت پتروشیمی ایران ورود پیدا خواهند کرد.

    وی با اشاره به بحث‌هایی که مطرح می‌شود خوراک اتان وجود ندارد،‌گفت: در 8 سال گذشته فعالیت چشمگیری در پارس جنوبی صورت نگرفت اما همانطور که می‌بینید در طول فعالیت دولت یازدهم چندین فاز پارس جنوبی به مدار آمده بنابر این مشکل خوراک اتان اصلاً وجود ندارد.

    وی در ادامه خاطر نشان  کرد: موضوع دیگر بحث NGL‌ها است که این واحدها چون قرار است خوراک پتروشیمی‌ها را تأمین کنند بنابر این با تصمیم وزارت نفت احداث واحدهای NGL به شرکت‌های پتروشیمی سپرده شد که هم اکنون شاهد هستیم برخی از هلدینگ‌ها مانند هلدینگ خلیج فارس در حال احداث NGL3200 است.

    شاهدایی در ادامه با اشاره به مذاکرات هندی‌ها گفت:‌ آنها به دنبال مفت‌خری گاز ایران بودند و برای تولید اوره آمونیاک گاز 5 سنتی می‌خواستند اما من اعلام می‌کنم که هرگز ایران ارزان‌فروشی نخواهد کرد و هندی‌ها صلاح خود را هرگونه که می‌بینند تصمیم‌گیری کنند می‌توانند با بخش خصوصی ایران وارد مذاکره شوند و یا می‌توانند فکر دیگری کنند در هر صورت ایران گاز ارزان به هندی‌ها نخواهد فروخت.

    وی ادامه داد: در حال حاضر هم من نمی‌دانم که آنها چه تصمیمی گرفته‌اند و آیا قصد در صنعت پتروشیمی ایران سرمایه‌گذاری کنند و یا خیر.

    وی در پایان با اشاره به مباحث مربوط به رگولاتوری گفت:‌ ما به دنبال تشکیل سازمان تنظیم و مقررات هستیم که این سازمان در بخش خوراک و صادرات تصمیم‌گیری خواهد کرد. در حال حاضر نبود این سازمان موجب هرج و مرج‌هایی شده است که باید هر چه سریع‌تر این نهاد تشکیل شود.

    برچسب ها